Annons:
Etikettkattprat
Läst 1277 ggr
zorro2
1/15/14, 10:10 PM

jourhem

hei! har funderat endel på om jeg skal vara jourhem. det enda jeg vet er at katten ikke skal släppas ut, og det forstår jeg.

Det jeg undrar over er egentlig mitt eget hem,…alltså jeg har ikke klättreställ og klöspelara i varje vrå i lägenheten, hvilket det verkar som at alle har. Jeg kjöpte en klättreställ for 2000spenn, og kissen tyckte den var roligt undertiden som jeg satte opp den men sen var det inget mer.

undrar vad katthemmen skulle tycke om det? har jeg anledning at vara orolig for at få nobben?

jeg har annars leksaker både kjöpte og egna hemlagade. Annars fins korgstolar som både mine katter tyckte om at ligge på, ryggstödet på soffan og högst opp på bokhyllan. På bokhyllan har jeg lagt en s.k kattsäng/dyna. Det fins även en kartong med fleecetröya i som står på databordet, det var også en populär ställe, at sova på.

kan själv ta katten til veterinären om det skulle behöves.

vad jeg mener egentlig er at jeg er rädd at jeg ikke har en sådan kattanpassat hem, med klättreställ og klöspelare. Klösbreda har varit från ica.

Annons:
LinaLj
1/15/14, 10:21 PM
#1

Jag har inte heller klöspelare i alla rum. Jag har så lågt i tak att de flesta höga pelare inte går in ovh de flesta små tar upp så otroligt mycket plats och är ganska vingliga. Istället har jag satt upp billiga dörrmattor i en dörröppning, på karmen, så att de ska kunna klösa ordentligt. Vill de ligga högt så finns det bokhyllor och liknande att välja. 

Jag har inte haft några problem trotts det. De flesta organisationer lägger större vikt vid personlighet och ens intresse och kunskap om katter.

zorro2
1/15/14, 10:38 PM
#2

personlighet og intresse samt kunnskap om katter kan jeg forstå at man kollar men tenkte også at de tittade på om hjemmet var kattanpassat.

intresse har jeg mkt av og kunskap kan man aldri få nog av

LinaLj
1/15/14, 10:43 PM
#3

Jo det är ju viktigt att hemmet är kattanpassat men det behöver inte betyda stora klösträd i alla rum. Snarare handlar det om att ha en trygg miljö där katten kan få utlopp för naturliga instinkter. Det behövs ju egentligen bara ett bra klösträd för att de ska kunna klösa.

zorro2
1/15/14, 11:07 PM
#4

miljön er trygg, jeg er veldig noga med å ta undan alle leksaker og annat som kan skade kissen. Nå har ikke nån ut av mina katter bitat i sladderna men det kan jeg linda aluminiumfolie rundt isåfall om det skulle vara så. ja,ja jeg får ta kontakt med nåt katthem og se helt enkelt hva dem tycker og säger.

Katthemsmatten
1/16/14, 10:36 AM
#5

Jag skulle inte vilja vara jourhem om det enda man bryr sig om är om jag har klätterställningar för katten. Det är mycket viktigare att man hittar ett jourhem som inser att man har samma ansvar för katten som om den vore ens egen, minus att man inte har det medicinska ansvaret för den. Det ska katthemmet ta.

Att du är mån om att katten inte ska kunna skada sig eller smita och att du är beredd att ge den kärlek och är fullt införstådd med att om det är en skyggare katt som kommer till dig, så ingår det att försöka få den att börja lita på oss 2-benta saker. Det är kriterier som jag, genom att läst många av dina inlägg zorro2, är övertygad om att du uppfyller med råge.

Har själv bara en mindre klöspelare hos mig. Mina katter verkar fullt tillfreds med fönsterbrädan, skrivbord, bokhyllor och andra möbler som gör att de kan utnyttja rummet i fler dimensioner och kan nå att se ut genom fönstren. Plus att jag har glädjen att ha en inglasad balkong som de älskar att vara på från tidig vår till dess det är minusgrader.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
1/16/14, 9:00 PM
#6

takk katthemsmatte.

ja, fönsterbräda med en stor bioduk fåglarna 🙂….matar dom även lite ibland på sommaren også bara för at katterna skal ha något at titta på. 😃men endast när dom inne og inte skal ut på et tag.

Annons:
Cremello
1/17/14, 1:59 AM
#7

Jag bor i en etta på 27 kvadrat, katterna har ställen att gå undan på och utsiktsplatser. Fönster att sitta i och klösbrädor. Inga fancy specialgrejer utöver klösbrädorna utan. Har haft katt sen jag var yttepytte och vana av medicinering och skygga katter. 

Och viktigast av allt: Ett katthjärta ;) Jag är iaf jourhem och katthemmet verkar anse att jag är ett attraktivt sådant :)

Katthemsmatten
1/17/14, 11:26 AM
#8

#7 Det är människan, inte inredningen som är intressant när man väljer jourhem så jag är inte förvånad över att du är ett attraktivt jourhem för 'ditt' katthem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
1/17/14, 12:58 PM
#9

det närmeste jeg har kommet en skyggkatt var tarzan, men han var endå inte skygg skyyg, han var redd og osäker. han gömde seg typ i 1-4dager sen var det ok, men han ville bitas då han var veldig redd for den menneskelige handen som hadde gjort honom illa en gång i tiden.

men med lite hjelp her inne fra dere og lite tålamod, respekt samt mkt med kärlek og godisbitar ble han den katt han fortjänade at vara en underbar kisse blev han. Min älskade lill kille.

usj, får tårar i ögonon bare jeg skriver dette om han. Oh, ni skulle ha sett honom sån go katt. ursäkta meg det blev lite utanfor tråden her.

takk en enn gång skal se om jeg kan kolla efter og kontakta något katthem.

Rödis
1/17/14, 2:51 PM
#10

Var bor Du zorro2? Om Du bor i Göteborgstrakten så är vi på "Åbykatterna" intresserade av att anlita dig. Kolla sidan med samma namn på FaceBook så ser Du vilka katter det rör sig om. Tycker Du verkar kunna bli ett bra jourhem och lycka till med de jourkatter Du tar även om det inte blir någon av våra Åbykatter!

zorro2
1/18/14, 1:18 PM
#11

sender deg et pm #10

Upp till toppen
Annons: