Annons:
Etikettsajten
Läst 1819 ggr
Djurälskaren87
2014-01-15 13:28

Vad göra?

Hej! Nu har det i några dagar varit en katt utanför mig och jamat, hörde katten väldigt tydligt igår då jag hade öppet balkong dörren, jag sprang ut på balkongen och såg en vit jätte liten katt i skogen och jamade, jag sprang ner men då var katten borta:( och inte sett katten alls idag, på det långa avståndet skymtade jag inget halsband iallfall borde setts tydligt då den var så vit tycker jag.

Får hoppas jag ser den idag igen men kan tyvärr inte ta in den då min sambo satt stopp för mer katter. Men jag skall försöka fota den och sätta ut på kattpolisen om någon äger den dvs om den saknar halsband då, för den jamar väldigt mycket.

så svårt ibland och veta vad man skall göra..

Annons:
Uppkatten
2014-01-15 16:38
#1

Det bästa vore ju om du kunde kolla missen med avseende på hull/skick, kön, ungefärlig ålder, ev. öronmärkning och vid behov ta den till veterinär för chipkoll. Är det en unge så måste den in. Är det en vuxen innekatt som kommit ut av misstag så måste den också in. Likaså om den verkar sjuk/skadad. Ring polisen o kolla om ngn katt med det signalementet är efterlyst. Kolla på blocket och på olika hemsidor/facebooksidor. Har du anledning att tro att katten är vilse (trots att den verkar vara i gott skick) så ställ ut mat och vatten och någon form av skydd mot kyla/väder o vind medans du söker efter ägaren. En katt som är på vift och inte hittar mat tvingas vandra allt längre bort hemifrån. Katter är därtill dåliga på att äta snö så de behöver få i sig vatten på annat sätt för att inte bli uttorkade. Tapetsera också närområdet med lappar där du söker efter kattens ägare. Viktigt att reagera och agera om en katt verkar vara vilse, inte minst när det är vinterkyla ute. En katt som är van vid att vara ute klarar sig ofta bra om den får mat, vatten och skydd mot kyla/vind, men kattungar och innekatter som kommit ut av misstag är betydligt sämre rustade. Var i landet är detta? Hur kallt har ni det just nu?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kulanturbo
2014-01-15 17:13
#2

Vi gjorde som förra skrev när vi hade en katt som sprang omkring här. Fotade den o satte upp lappar. Den var frisk men lite underviktig varken chippad eller märkt. Men fick svar att det var en sk sommar katt någon bara sket i. Vi kunde inte ha den mer än ett tag för den gick inte ihop med var okastrerade hane. En ras katt som är champion vill jag påpeka så jag inte får 20 påpekande om kastrering. Vi har en hittekatt kastrerad hona med. Har stort intresse för att hjälpa katter så vi hade honom ett tag sedan fick vi samtal från några som också sett katten och blivit förtjusta i honom så de tog över. Katthem men var som vanligt överfulla. Och de kunde ge honom ett bra liv. Det är ute på landet och de var pensionärer och hade haft katt. De gamla ägarna fick veta det men de brydde sig inte alls. Fattar inte hur man kan göra så bara Hoppas du lyckas få tag på katten.

Djurälskaren87
2014-01-15 17:20
#3

1# är i västra götaland, göteborg, östra sidan centrum närmare bestämt strömmesnberg. vi har -5 grader idag, snö också.:/ inte sett den idag men ska hålla utkik och försöka fotogrfera den och se om den är skygg/tam osv..' en den såg väldigt liten ut när jag såg den från balkongen… den var precis under mig,snabb som attans så var borta när jag kom ut från porten annars hade jag tagit in den o undersökt.

kulanturbo
2014-01-15 17:29
#4

Nej det är ju inte så lätt om den inte är tam. Den som var hos oss var ganska tam. Men hade levt ett hårt liv så den var lite ilsk. Men blev bättre. Nu är han jätte snäll och gått upp i vikt. Inte kul att det är minus grader ute.

Djurälskaren87
2014-01-15 17:43
#5

4# vet inte om den är tam eller ej..

Uppkatten
2014-01-15 18:06
#6

Finns en efterlysning på en vit katt i Göteborg på Blocket.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Djurälskaren87
2014-01-15 18:11
#7

6# oj! ska kolla omedelbart

Djurälskaren87
2014-01-15 18:14
#8

6#mejlade henne dessvärre såg inte den katten jag såg långhåig ut men kan ha missbedömt. den katten på blocket har jag sett vid kortedala förra sommaren,den sprang ute hej vilt, nära spårvägen osv, den var otrolig tam och mjauade, tror det är samma katt som den hon annonserat ut och nu är den tydligen borta igen:(

Uppkatten
2014-01-15 18:19
#9

Det där med lång- el. korthårig är inte alltid helt enkelt att se… Märker det på mina två svarta tjejer i mörker… speciellt under de perioder när den långhåriga tjejen har fällt det mesta av pälskragen… Har tagit fel på dem många gånger… :-) Gissar att det kan vara lite samma sak med vita katter i snö… ? Bra att du mejlade tycker jag. Är alltid bra att kunna utesluta om inte annat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

karroe
2014-01-16 13:03
#10

#8 Å, den vita i Kortedala såg jag förrförra helgen när jag hjälpte en kompis att flytta dit. Den jamade och följde efter oss och gick tom in i deras nya lägenhet.. Jag funderade på om den gått vilse men när jag frågade ett par som gick förbi så sa de att den alltid springer ute :/ jag gillade det inte.

karroe
2014-01-16 13:07
#11

Har du en länk till blocketannonsen angående den bortsprungna katten?

EDIT: hittade den. Ska kolla med mina vänner om de har sett till den

Djurälskaren87
2014-01-16 14:09
#12

11# jag har med sett den vita katten när jag är i kortedala den springer alltid ute, vet inte ens om den är kastrerad. Den jamade och ville hoppa upp i min famn och gosa, sedan sprang dej hej vilt över spårvagns spåret och sen ville den in till solariet som jag var på så inte förvånad att hon är borta, kanske någon som tagit in henne.

skrev detta till ägaren faktiskt på mejl.

kulanturbo
2014-01-16 14:57
#13

Inte klokt att ha katten lös vid järnvägen. Bra du skrev till ägaren. Men vissa bryr sig inte

Annons:
karroe
2014-01-17 10:55
#14

#12 Vad bra!! När jag såg katten försökte jag ringa till ägaren (på halsbandet står ett nummer) för att kolla så den inte var vilsen men numret var jätteotydligt så jag kom inte fram :/ sen kom paret och berättade att den brukar springa ute. Jag ville verkligen inte lämna den :( har sagt till mina kompisar som bor där att hålla koll

Djurälskaren87
2014-01-17 11:10
#15

14#har dom sett den nu?

karroe
2014-01-18 10:31
#16

#15 Nej :( men de sa att de inte var förvånade om den gått in hos någon eller att någon tagit hand om den i tron att den var vilse. De ska hålla koll i alla fall!

Djurälskaren87
2014-01-18 12:27
#17

16# förstår inte varför hon håller katten inne istället… för den lär ju komma bort igen ,inte första gången nu heller

Upp till toppen
Annons: