Annons:
Etikettkattprat
Läst 1432 ggr
rudyC
2014-01-13 16:26

VAD ÄR DET FÖR FEL??

PÅ ER!!!

är det nån som är på denna sidan som tänker logiskt angående avlivning ? är inte det bättre att katter det är fel på får somna in ?

för deras eget bästa

är inte det bättre att låta en kattunge växa upp och ge den den största chans till ett bra liv än att lägga ner en massa tid på en halvvuxen och halv vild katt

Annons:
elvirawz
2014-01-13 16:30
#1

Jag tycker att alla katter har rätt att få ett bra hem, oavsett ålder och historia. 

Om man väl lyckats "tämja" en vuxen hittekatt brukar de vara mycket tillgivna och snälla. Alla katter har rätt att leva!

elvira.horseworld.se

Katthemsmatten
2014-01-13 16:32
#2

Nu får du nog ta och förklara exakt hur du menar att det skulle vara för en katts eget bästa att somna in. Kan man få en katt frisk med hjälp av veterinär är väl det enda etiskt rätta? När menar du att gränsen går mellan halvvuxen och kattunge? Och exakt vad definierar du som en halvvild katt? Varför skulle inte en katt som haft oturen att födas ute pga att människor inte har så mycket vett att de kastrerar sina katter och när de sedan kommer hem dräktiga slängs ut, få en chans till ett gott liv?? Vore intressant att veta hur mycket erfarenhet du har av utefödda katter och deras habituering. Ge gärna en utförlig redogörelse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
2014-01-13 16:42
#3

frågan är snarare vad det är för fel på dig som kommer med detta uttalande. Varför skall man inte hjälpa en "vild" katt till det bättre? varför bara en frisk kattunge? Här inne jobbar vi för att hjälpa alla katter, oavsett,kön,färg,ras eller ålder. 

så bara för att man är en skyggis så har man inte rätt för att leva? Bara för att man en gång i livet kanske hade en ägare som inte brydde sig om att kastrera så katten sedan blev dräktig och utslängd så är man inte prioriterad?

Paddan88
2014-01-13 17:02
#4

Jag anser också att det kan vara bättre för en katt det är "fel på" att somna in. Tex en svårt sjuk katt som kräver många operationer för att tillfriskna och det inte fins några garantier till tillfrisknande. I ett sånt läge kan man ju reflektera kring om det lidande katten upplever genom regelbundna operationer är ett pris (OBS inte kostnad) värt att ta för att förlänga kattens liv ett par år eller om det är mer humant att låta den somna in. (anser att det är upp till ägaren att fatta ett så svårt beslut) Däremot är inte en mager tovig eller vanvårdad katt med öronskabb svårt sjuk så jag får liksom de övriga som kommenterat be dig förklara vad du egentligen menar med katter det är "fel på" Ps även en söt liten kattunge från ett bra hem kan i värsta fall ha dolda fel

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

anebit
2014-01-13 17:40
#5

Det finns väl ingen här inne som är emot avlivning av en svårt skadad eller sjuk katt som veterinären inte kan åtgärda.

Men att sen dra upp att man ska prioritera kattungar framför skygga vuxna katter är helt fel… Dom stackarna som har gått ute länge och lidit svultit, frusit blivit sparkade på … ska dom inte få en chans till ett nytt bra liv? 

Finns många exempel på katter som blivit tama och mår jättebra .. en del går att smeka och klappa andra vill varken bli burna eller klappa men mår bra i alla fall ..

Små söta kattungar brukar få eget hem fort medan vuxna katter får vänta lite längre …

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Paddan88
2014-01-13 17:49
#6

#5 Vill bara förtydliga att jag med mitt föregående inlägg ville beskriva min tolkning av en katt det är "fel på" och att jag syftade till att få RudyC att förklara vad som menades medden formuleringen. Håller med sig i det du skriver ;)

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Annons:
anebit
2014-01-13 18:02
#7

#6  Det var Ts inlägg jag svarade på!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Imasy
2014-01-13 18:10
#8

Jag anser väl att jag tänker ganska logiskt kring avlivning. En katt som är allvarligt sjuk/skadad och inte kommer att återhämta sig så den kan få ett fullgott liv är ingen katt som jag propsar på att hålla vid liv.

Är det fel på mig?

Josefa
2014-01-13 18:14
#9

Jo men visst. Varför kan vi inte ta ihjäl alla fula, skabbiga katter som fräser åt oss. Även alla andra mindre attraktiva vuxna katter. Det finns ju så många av dem ändå. Så kan vi strunta i att kastrera våra lite mer fina katter och låta dem fritt yngla av sig små söta kattungar. När ungarna sedan växt upp och mist sin puttinuttighet, kan vi säker hitta någon "sjukdom" hos dem, som berättigar även deras avlivning.

Backarödbo
2014-01-13 18:23
#10

Trollolloll….

Jessicahagstrom94
2014-01-13 19:22
#11

Det är inget fel på någon av oss, det var elakt sagt.

Skadade katter som lider och det inte går att rädda eller få bort smärtan på ska avlivas, men går deras liv att rädda & katten kan må bra efteråt ser jag ingen anledning till att hellre avliva?

Varför ska man avliva en skygg katt? Finns ingen anledning.

majvi
2014-01-13 19:49
#12

Gammal visdom riktad till TS

Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga — du som har en bjälke i ditt öga?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
2014-01-13 20:19
#13

Vad är det för fel på dig kontrar jag då med? Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar? 

Du får ta och utveckla ditt tankesätt lite mera. Fel på skriver du? Vad är fel i din värld? 

Sedan skriver du: "är inte det bättre att låta en kattunge växa upp och ge den den största chans till ett bra liv än att lägga ner en massa tid på en halvvuxen och halv vild katt"

På den här sajten resonerar vi istället att både kattungen och den katt du så slarvigt kallar halv vild har rätt att leva. När det gäller kattungar brukar det dock vara köbildning till dessa eftersom många vill ha en kattunge. Problemet är att allt för många tröttnar när kattungen växer upp och då slutar ta ansvar för dem. De kastrera inte, ger den inte den omsorg den behöver och i värsta fall överges katten och blir den där halv vilda katten som du tycker att vi ska ta död på. 

Nej och åter nej gör vi som du tycker fortsätter ju bara den hemska slit och släng mentaliteten som är orsaken till problemen. Vi hjälper själva till att hålla den onda cirkeln vid liv. 

Jag tycker du ska läsa den så kända Marknadskatten Sörens historia: Sören som blev Hittekatter iFokus Lussekatt 2013. En kisse som, om hans första ägare fått bestämma skulle ha avlivats vid 4 månaders ålder. Nu blev det inte så eftersom veterinären vägrade utföra uppdraget. Istället har Sören nu samlat in 168.000 kronor till hemlösa katter och vunnit 13 BIS på kattutställningar i landet. 

http://hittekatter.ifokus.se/articles/52d3ed088e0e7424950020fe-soren-2013-ars-lussekatt

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Kattens57
2014-01-13 20:43
#14

Usch och fy!! Hoppas inte TS är vegetarian?Att förfäras över att djur dödas för att människan njuter av kött,för att sedan tycka att det är helt ok att döda oskyldiga katter som människan en gång svikit,det är i så fall helt enkelt för jävligt,, 😡

tardisen
2014-01-13 20:52
#15

Man ska väl för tusan inte avliva någonting om man inte försökt allt för att rädda först?

Katter, hundar, fåglar, fiskar, Människor?

Tänk om man skulle avliva varenda Människa som någon anser att det är "fel på".

fridanordqvist
2014-01-13 23:14
#16

Även halvvuxna, halvvilda katter kan få ett bra liv
Vi hade tex en sån katt, kom till oss när han var lite mer än ett halvår, närmare året kanske, väldigt skitig, skygg osv, extremt rädd för män (hört berättas av mamma, jag var inte född än)
Den katten utvecklades till att bli en katt som var väldigt trygg i hemmet o sin omgivning, om än lite rädd för främmande folk, speciellt män (gissar på att nån man misshandlat honom innan han kom till oss)
Då vi inte har folk hos oss så ofta gick det bra ändå
Han fick leva ett långt och bra liv, innan vi tvingades ta bort honom vid 17 års ålder

Självklart, katter som lider extremt mycket o liknande, ska avlivas för att slippa lidandet, EFTER man varit hos veterinär och försökt gjort allt man kan för katten, eller om bedömningen gjorts att det inte går att rädda katten
DÅ är det dags att tänka på avlivning, inte bara för att dom råkar vara halvvuxna eller lite skygga, kanske tillomed extremt skygga

Alla katter, och andra djur och människor, har rätt till ett bra liv, även dom som kommer från sämre förhållanden

rudyC
2014-01-14 06:06
#17

mitt resonemang är:

att alla får ett hysteriskt nervsammanbrott så fort nån viskar avliva katt

mitt liv med katter är att jag inte har betalt en enda katt jag har ägt då jag har fått eller "räddat "dom men då har dom varit unga/ungar
 jag har oxå jobbat på många gårdar som har haft stallkatter som sticker så fort dom ser en

men ibland så läser jag era ur söta inlägg om att ni har räddat en katt från ett katthem som är 6 år gammal men den är ju lite skygg och när ni tog hem den så sprang den och gömde sig under soffan men den har gjort JÄTTE bra framsteg (nu 1 år senare) nu kan man se när han springer mellan soffan och fåtöljen
det är det som jag menar med att det är bättre att lägga den tiden på ett ungdjur ist

och sorry orkar bara inte läsa ALLAS ingägg

Uppkatten
2014-01-14 07:17
#18

#17 Ursäkta, men det här var det löjligaste inlägg jag läst, någonsin, på iFokus. Jag antar att du inte är seriös, för ditt inlägg verkar enbart vara till för att provocera. Kan bara hålla med #10 Trollolloll… På HiF lär du knappast hitta någon som "får ett hysteriskt nervsammanbrott så fort nån viskar avliva katt". De flesta av oss har nog tyvärr tvingats avliva långt mer än en katt, och jag tror ingen av oss vill att en katt ska hållas vid liv om den är skadad/sjuk bortom all räddning. Däremot anser vi att katter ska undersökas av veterinär om de är sjuka/skadade och få hjälp när skadan/sjukdomen är sådan att katten kan få ett fortsatt gott katt-liv. Vi anser inte heller att skygghet är en sjukdom. De "ursöta" inlägg som du beskriver känner jag ö h t inte igen här ifrån HiF. Jag undrar också vilket syfte du har med att komma in här på sajten och bete dig på det här viset? Vi är inte intresserade av trams, vilket jag uppfattar detta vara, speciellt när du inte ens är beredd att läsa de inlägg som gjorts i tråden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Backarödbo
2014-01-14 10:33
#19

Haha, man startar en tråd, får en massa kommentarer, kommenterar sedan "och sorry orkar bara inte läsa ALLAS ingägg".   eeeh?

Det är bara en här som skriver gägg och det är du själv. Lägg ingen mer tid på detta mina vänner!

Lena
2014-01-14 18:16
#20

Tar dig inte på allvar rudyC! Det är uppenbart att du endast är ute för att reta upp oss. 

Nu tar vi och låser din tråd. Sådant här barnsligt tjafs har vi inte tid med här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: