Annons:
Etikettkattprat
Läst 919 ggr
[MissKittyKatt]
2014-01-12 11:10

Vad tycker ni?

Jag vet att jag bestämmer det här själv men jag vill veta vad ni tycker🙂

Jag är 11 år och fick min första katt då jag var 1 år. Jag har haft många katter i mitt liv. Jag har bott i skåne,vi bodde i en villa. Det kom alltid hemlösa katter, jag ställde alltid ner mat i källaren till dem. Jag har framtidsplaner: Föda upp katter och jobba på katthemmet. Tror eller tycker ni att jag kan om katter och kan dela mitt liv med katter?

Annons:
Fridaaaa
2014-01-12 11:18
#1

Hade jag varit dig hade jag hellre jobbat på katthem/hjälpt till på katthem och varit jourhem (då i framtiden eftersom du är så ung), och inte föda upp utan ta hand om de hemlösa katter som redan finns 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MissKittyKatt]
2014-01-12 11:31
#2

Bra ide!🙂🌺

Lena
2014-01-12 12:51
#3

Med tanke på hur situationen ter sig i Sverige med så enormt många hemlösa katter (100.000 - 150.000 katter) behövs alla som på något sätt kan hjälpa till i arbetet för alla dessa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2014-01-12 13:58
#4

TS, jag säger som övriga: Föd inte upp nya katter! Det finns så enormt många hemlösa katter (och katter som inte har bra hem för den delen) som behöver din hjälp i framtiden. De flesta katthem har nog en gräns vid 15/16-år för att få arbeta som volontär, så det är inte så väldigt lång tid kvar innan du kan få ta dina första steg på banan som katthjälpare. När den dagen kommer, kontrollera efter vilka principer katthemmet arbetar. Om det är en ideell förening så hittar du deras stadgar på hemsidan. Be någon vuxen i din närhet hjälpa dig att tolka dem. Jag gissar att du inte vill hamna någonstans där man lättvindigt avlivar katter. 

Till dess du är tillräckligt gammal, fortsätt att lära dig om katter genom att läsa seriösa böcker om katter och deras behov, beteende och historia.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[MissKittyKatt]
2014-01-12 14:02
#5

Jag menade framtidsplaner satt ni vet🙂

Jag har ändrat lite: Jag ska jobba ha ett eget katthem!

Får man det?

Katthemsmatten
2014-01-12 14:15
#6

Vi förstår att det är framtidsplaner med tanke på din låga ålder.

Visst får man ha eget katthem, men det krävs tillstånd från länsstyrelsen och för att få det är det många regler man måste uppfylla. Hur de reglerna ser ut när du är gammal nog för att ha lyckats arbeta ihop ett stort kapital för att kunna driva ett katthem vågar jag inte gissa. Men en sak är säker: du kommer inte att kunna leva på att driva katthem. Du kommer behöva ha minst ett halvtidsarbete för att försörja dig. 

Att vårda många katter och se till att de får egna, bra hem, tar oerhört mycket tid och det kostar också massor av pengar. Inte bara för mat och sand, utan för tvättmaskiner, el, hyra, värme, försäkringar, veterinärkostnader (kastreringar, id-märkning, vaccination, avmaskning, skabbmedel, diverse sjukdomar som ska botas) osv. i all oändlighet. Du ska också tänka på att katterna behöver tillsyn minst 2 gånger per dag, 365 dagar per år. Det kommer att krävas att du får hjälp för att lyckas med det. Vad händer annars om du t ex blir sjuk eller behöver vara ledig en dag?

Det finns mycket att fundera över, så mitt bästa råd till dig är fortfarande att börja som volontär på ett bra katthem för att få den kunskap du behöver för att kunna bedöma om du öht har möjlighet att driva ett eget katthem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
bubbelbruden
2014-01-12 14:58
#7

Jag tycker du ska kolla redan nu med de katthem som finns i din närhet då vissa har tider då även yngre barn kan få komma och hjälpa till med vissa sysslor och att leka med katterna och det är en väldigt bra början.

Men tänk på att ska du starta ett katthem är det massor med jobb och visst det är väldgit givande men du behöver kunna massor och har massor med tid även om ni är ett gäng som startar det ihop.

Lena
2014-01-12 16:45
#8

Det går ju alltid att besöka katthemmen och på den vägen lära sig hur de fungerar. 

Att starta katthem behöver inte vara omöjligt men det är inget man i dagens läge kan försörja sig på. Det är ett ideellt engagemang som man får ha vid sidan om lönearbete. Men det kan ju förändra sig över tid, det vet man ju aldrig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: