Annons:
Etikettkattmat
Läst 2869 ggr
Isatis
2014-01-11 10:32

Trind Higgs

Higgs har fått vaccinationsspruta nr. 2. Veterinären passade på att kolla honom, tyckte att han var trevlig och fin på alla sätt men alltför knubbig. Jag skall alltså se till att han inte lägger mer på hullet då han är rund som en boll. Tycker det är svårt då han slukar allt han kommer över. Jag försöker passa honom så Lille Mösse och de övriga katterna får sin del av maten, men det är hopplöst. Försöker jag hålla Higgs i ett annat rum vid matdags så blir han förtvivlad, trots att jag leker och kelar med honom. Han klänger och klöser på den stängda dörren, skriker och gråter.

Var och en av katterna har sin särskilda matskål, men ingen försvarar sin portion utan låter lillekatten ta den. Vad göra?

Annons:
Lena
2014-01-11 11:05
#1

Det är inte allt för ovanligt det där att katter med hittekattsbakgrund hetsäter och är lite för matglada. Man kan väl säga att det har en form av ätstörningar. Ett förvärvat beteende som kommer sig av att de tidigare varit ständigt hungriga och fått "slåss" om det som gått att äta. Ibland kan det även vara parat med magkatarr. 

Du skulle behöva vänja honom vid att äta i eget rum. Det brukar gå om man bara är lite uthållig. (Kan vara svårt när de skriker och gråter). Försök att belöna honom med lite extra godsaker när han äter i det avskilda rummet. Då kommer han att förknippa det hela med något positivt. 

Vad äter Higgs för foder nu?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
2014-01-11 12:34
#2

Han får Mjau burkmat samt kyckling, nötfärs och kokt fisk. Inte samtidigt förstås. Knycker annars allt ätbart från bord och bänkar om han kommer åt. På nätterna har katterna tillgång till torrfoder och vatten. Gamla Mamman vill gärna äta under natten, som hon är van sedan sin ungdomstid.

Lille Mösse, Gamla Mamman och Herr P. får samma foder som Higgs. Lille Mösse och gamla Mamman är slanka, Herr P. är ytterst matglad, en stor och kraftig kattherre som älskar matskålen.

Lena
2014-01-12 10:42
#3

Ibland kan katter bli extremt hungriga av olika sjukdomar. T.ex sköldkörtelproblem, njursvikt, magkatarr eller att de har mask. Men då brukar det ju även vara andra symtom med i bilden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2014-01-12 11:05
#4

#3 Fast vid njursvikt är det väl tvärtom, dessa katter brukar ha svårt att äta (och blir väldigt magra) och så blir de väldigt törstiga…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2014-01-12 12:54
#5

#4 Mot slutet tappar de aptiten men i början brukar de bli mer glupska. Det beror lite på hur njurvikten uppträder och av vilken anledning. Katten äter men går ändå ned i vikt. Som du skriver är även ökad törst och ökad urinmängd en del av symtomen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2014-01-12 13:03
#6

#5 OK, min kattpojke åt bara successivt allt mindre då han drabbades av njursvikt (ingen period av ökad aptit). Var f ö "liten i maten" hela sitt liv.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lena
2014-01-12 13:18
#7

#6 Det kan säkert variera. Vår katt med samma symtom var matglad till en början men magrade allt mer trots detta. Senare under sjukdomen drabbades han av perioder med aptitlöshet som kom och gick. Fick då fjäska och byta dietfoder för att få igång honom. Han klarade sig i 4 år sedan symtom sattes. Detta tack vara dieten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: