Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1965 ggr
cosmonita
1/10/14, 8:58 PM

Svårt att bli godkänd för att ta hand om hittekatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min familj finns redan tre katter. Men en av katterna är en gammal enstöring som visserligen kommer överens med det två yngre men håller sig för sig själv och är inte direkt någon sällskap att tala om. De två yngre katterna trivs bra ihop men kommer att separeras inom ett år eller så då den ena katten är min vuxna dotters och den andra min. När min dotter flyttar hemifrån kommer hon att ta med sig sin katt (som hon skaffade när hon bodde hemifrån helt oberoende av mig och min katt). Därför funderar vi på att skaffa en fjärde katt som kommer att bo kvar här med mig, min snart tvååriga cornish rex och gammelkatten. Det är huvudorsaken till att vi ens håller ögonen öppna. Men naturligtvis handlar det också om att vi båda älskar katter.

Jag vet inte om den konstellationen verkar konstig :) Vi skulle också kunna vänta tills min dotter flyttat hemifrån och min cornish är ensam och vill ha en kompis…

Hur som helst såg jag annons på en katthems facebooksida om en kisse som letar efter ett nytt hem. Tänkte då att jag nog kan hjälpa honom och skrev ett mail där jag presenterade mig och vad jag kan erbjuda katten. Men blev faktiskt besviken då kraven verkar mycket större att få köpa denna katt än vad som ställdes när jag köpte min raskatt hos en seriös uppfödare.

Jag fick i svaret kritik över katternas mathållning (jag ger i huvudsak bara mjukmat utan spannmål. Torrfoder bara ett par gånger i veckan), att jag nämnde ordet "prova" utan att tänka mig för och för att jag har en katt ute som ev kan dra in smitta trots att den tilltänkta hittekatten är vaccinerad. Detta för att katthemmet kan tänka sig att ta tillbaka katten om den inte går ihop med mina katter jag redan har men bara om jag håller alla mina katter inomhus. 

Mitt mail är indelad i tre stycken. Jag känner att alla tre styckena möttes negativt. Bara jag som är känslig kanske?

Tappade sugen faktiskt.

Har alla katthem så hårda regler? Eller är jag alltför känslig? Kanske är inte mitt hem lämplig för en till katt utifrån det jag berättat? Vad tycker ni? 

Bifogar vår konversation.

Annons:
monicat
1/10/14, 11:00 PM
#1

Oj! Det här skulle jag kunna skriv ett låååång svar på, men det är sent nu och jag måste knoppa. Vill bara bara säga att det är olika på olika kattehem. Visst är det bra, ja faktiskt ett måste, att katthemmen noga kollar vem de säljer katter till och följer upp att katten har det bra i nya hemmet. Jag skulle inte stödja ett katthem som inte gjorde så. Men alla katthem har ju olika regler och jag tror säkert du och din familj kan hitta den perfekta kissen bara ni letar lite! Lycka till! Katter är lycka!

cosmonita
1/10/14, 11:47 PM
#2

Tack monicat. Mitt inlägg har haft många läsare men ingen som hittills sagt något så jag vet inte alls om jag är ute och cyklar eller om jag får medhåll :) 

Jag är beredd på diskussion så ni som inte alls förstår "mitt problem" är också välkomna med era åsikter 🙂

carlas
1/11/14, 2:15 AM
#3

Nu är jag inte representant för ngt katthem, annat än som medlem och sympatisör, men det svar du fått gör mig ont. Instämmer i din katthållning och tror, utifrån vad jag kan läsa här, att missen skulle ha fått ett gott liv hos dig. Hoppas att det ordnar sig på annat sätt, och att du får möjlighet att hjälpa en misse i nöd. Ge inte upp. Och ja, katter är lycka!

Elsklingenelsa
1/11/14, 9:04 AM
#4

Jag förstår inte det där med maten alls? Aldrig hört någon omplaceringsverksamhet som lägger sig i kosthållningen varken för jourkatter eller permanent adoption om det inte finns foderallergi, hetsätning eller behov av specialkost. Men jag har bara erfarenhet från en organisation, så vem vet - andra kanske gör det. Jag hade dock känslan att blötmat var vad många rekommenderar p g a vätskeinnehåll mm. Så jag tycker det låter lite överkurs…:) Det där med "prov" och "pröva" kan jag mer förstå att det kan trigga en katthemsmänniska. Många tror man kan låna, testa och lämna tillbaka om det inte funkar direkt mellan olika katter t ex. Jag har själv blivit förbannad någon gång på ngn som uttryckt om fd-hemlösingar att "det känns bättre att ta en fd-hemlös istället för att betala dyra pengar för då vet man att man lätt kan ångra sig så tar katthemmet tillbaka." Här är ju motsatsen sant - det är mycket olämpligt att flytta runt fd-hemlösingar för mycket eftersom de redan haft det så stressigt. Nu tror jag inte alls du menade detta! Jag bara säger att ordet prov och pröva är vanligt förekommande och kan ev trigga tidigare erfarenhet av adoptanter. :/ Smittfrågan har jag aldrig hört talas om. Dina katter skulle ju ev redan ha varit ute och plockat in dessa smittor innan nya katten kommer eller så kan nya katten ha någon helt symptomlös smitta. Så är det ju med alla katter oavsett ras, var de kommer från, ute eller inne osv. Om vi snackar hushåll med kattlucka och man adopterar katter som bara får vara inne enligt katthemmet då förstår jag bättre - eftersom det i långa loppet inte funkar att ha lucka och tro att ngn innekatt ej kommer ut tillslut…;) Summa summarum så förstår jag nog inte heller om det inte finns annan fakta än detta som spelar in. Ni kan säkert testa igen på annat ställe.// Elsa

martdat
1/11/14, 9:49 AM
#5

antar att du menade att ev prova att ha den ute? där brukar det ju vara ganska hårt beroende på hur du bor. är det inte långt ut på landet . en bra bit från vägar så är det offta krav på att katterna ska vara innekatter. svårt att säga något när jag inte vet vad du sa om hur du bor o så . Med vänlig hälsning .  privatperson

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mona22
1/11/14, 9:50 AM
#6

Tycker verkligen du verkar vara ett bra hem. Du verkar ta hand om dina djur. Jag hade inte tvekat om jag hade haft ett katthem.

Annons:
Lena
1/11/14, 10:38 AM
#7

Det kan som redan nämnts varierar från katthem när det gäller vilka regler och rutiner de har vid adoptioner. Att detaljreglera kosten verkar dock märkligt. Det där med vad som är bäst mat att ge finns det olika rön om. Sedan kan katterna behöva specialdiet och då fungerar det inte alls att ha maten stå framme hela tiden om man nu har mer än 1 katt. 

Frågan om ute- och innekatt vet jag katthem kan ha olika syn på. Känner t.ex. till ett katthem som bara adopterar katter som utekatter vilket jag tycker är mycket märkligt. Andra är mer för innekatter. Även här måste man - tycker jag - se från fall till fall utifrån den aktuella katten och hur kattägaren bor. 

Att katthem är noga med vem de adopterar till tycker jag är bra och viktigt. Även att det blir rätt katt till rätt hem, för det tjänar ju alla på. Det är även en mycket viktigt uppgift att katthemmen informerar den som vill adoptera katt vad kattägarskapet innebär och vad som krävs av kattägaren. Men det ska naturligtvis inte vara omänskliga krav som man kommer med.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Backarödbo
1/11/14, 1:10 PM
#8

Jag hade blivit väldigt glad om ngn skrev att den matar katterna mest med blötmat! :)

Vg utevistelse så har en del katthem krav på att katter inte ska få vara utekatter om man bor i trafiktät område. Det tycker jag inte är konstigt.

Du verkar ju vara en ganska lämplig kattägare :)

cosmonita
1/11/14, 1:24 PM
#9

Jag vill förtydliga att jag har en katt som får gå ut och två innekatter. Den nya katten skulle också bara få vara inne.

Denna kommentar har tagits bort.
cosmonita
1/11/14, 6:16 PM
#11

#10 helt sjukt.

Jag tycker att det är bra med krav på kattköpare, tro inget annat. Men kraven ska vara rimliga. 

Eftersom jag inte vill hålla min äldsta katt inne i två veckor under "prövotiden" så kan jag inte adoptera en katt. Lite surt faktiskt, då jag gärna ger ett kärleksfullt hem till en katt i nöd.

Ni som har katter som går ut en stund varje dag, och även uträttar sina behov ute, förstår att det inte är helt lätt att låta en sådan katt stanna inne i två veckor. Det går att göra förstås men katten blir väldigt stressad och kanske inte särskilt välvillig till att bli kompis med en nykomling.

Men jag måste också ha möjligheten att lämna tillbaka katten om det skulle bli problem med de katter som redan finns i hemmet., för vad händer annars, jag måste omplacera den nya katten via Blocket eller liknande. Mycket sämre alternativ än att katthemmet tar tillbaka honom.

Detta gör att kraven från just det här katthemmet jag kontaktade känns orimliga. Och det första bemötandet kunde varit bättre.

Lena
1/11/14, 7:22 PM
#12

De krav som katthemmen har bör ju vara rimliga och satta utifrån katternas behov. Så brukar det även vara. Jag har själv svårt att förstå att katthem kräver att katten ska få vara utekatt. I dagens läge är det ju faktiskt inte så många som bor så att det är lämpligt. Men jag vet också katthem som har det villkoret. 

Även märkligt att de vid hembesöket släppte skygga katter framför din hund. Det är som jag ser det direkt olämpligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lena
1/11/14, 7:39 PM
#14

#13 Mycket märkligt måste jag säga att de inte tog dem till veterinären. Känns ju inte alls bra. Även detta med hunden. Just hundar kan katter reagera starkt emot, särskilt om de är skygga. Där behöver man vara försiktig. Det säger även de som forskar inom området hemlösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

bubbelbruden
1/12/14, 2:45 PM
#15

Tycket det låter väldgit konstigt men som alla säja alla katthem har olika regler och rutiner men hos oss på Chaplins katthem skulle du gärna få köpa en katt.

Josefa
1/12/14, 3:03 PM
#16

Om kattungar tex har kattsnuva utan andra symptom än nysningar och rinniga ögon, så kan veterinären inte göra något eftersom det orsakas av ett virus. Så det kan vara anledningen till att de inte togs till veterinären.

Denna kommentar har tagits bort.
Jourhemmet
1/12/14, 6:03 PM
#18

Som sagt, måste också försvara detta katthem. Vid kattsnuva kan inte veterinären göra något, man får vänta ut det och vara observant på eventuella bakteriella följdsjukdomar som tex pneumoni och då sätta in antibiotika isf.

Där jag bor är det mycket svårt att få adoptera en katt som utekatt vilket jag tycker är kanonbra.

Lena
1/12/14, 6:29 PM
#19

Tycker väl ända att katterna borde undersökts av veterinären för att utesluta andra orsaker. Men nu vet jag ju inte hela historien bakom, det  kanske de redan gjort tidigare och upplevde sig ha koll på läget.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Anita-Christina
1/12/14, 7:50 PM
#21

#20  Sorbel, har du med egna ögon sett hur katterna nyst, hostat och ögonen runnit på dem?

kattassen
1/12/14, 7:59 PM
#22

Cosmonita - Var i landet bor du.

Vår verksamhet i Göteborg - Kvibergskatternas vänner börjar alltid våra utadoptioner med en prövotid. Vi önskar alltid att våra katter placeras med andra katter (tama framför allt) Vi är för blötmat och torrfoder. Allt beroende på vad katterna själv önskar. Mat utan spannmål måste jag exempelvis ge min diabeteskatt så det är väl bara nyttigt egentligen.

Ute / innekatt är alltid ett spörsmål man kan diskutera. Under den tid man har våra katter på prövotid (någon månad eller två med jourhemskontrakt) måste katten givetvis hållas inomhus då vi inte kan riskera att den rymmer. Men om förhållandena sedan är optimala för att katten kan få gå ut (alltså inte i biltäta stadsmiljöer förstås) kan man naturligtvis få avgöra det när man har adopterat katten. Vissa äldre katter vi har adopterat ut har inte faktiskt inte visat intresse av att vilja gå ut så det är inget vi tar för givet åt något håll.

Bor du i Göteborgsområdet är du välkommen att höra av dig.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jourhemmet
1/12/14, 8:33 PM
#23

#21 Mycket bra fråga. Såg du ens själv kattungarna? Det är prövotid på så gott som alla katthem. Tror det kan ligga annat bakom.

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
1/12/14, 8:54 PM
#25

Katthemmen har ju i regel alltid koll på läget och är mycket noga med smitta och sjukdomar. De blir ju faktiskt experter på området. Därför undrar jag om det inte kan vara någon form av missförstånd som har uppstått.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
1/12/14, 8:58 PM
#26

Tack Elsa, förstod att det låg annat bakom. Så tråkigt när intressenter sprider dumheter som inte stämmer alls och inte har en aning om hur det går till på katthem/föreningar. Som du skriver så kan man omöjligt springa till veterinär vid varje liten förkylning.

Lena
1/12/14, 9:02 PM
#27

#24 Vi skrev samtidigt ser jag. Men där har vi ju den där andra sidan av historien som gör att det hela kommer i en helt annan dager.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Anita-Christina
1/12/14, 9:15 PM
#28

#24 Elsa, mycket bra att den andra sidan kom fram. Håller med  #26 till fullo!!

kattassen
1/12/14, 9:26 PM
#29

#24 Tack Elsa!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kulanturbo
1/12/14, 11:59 PM
#30

Jätte bra skrivet Elsa. Alla ni som engagerar er i katthem gör ett enormt fint jobb. Tur att ni finns. Vi har en gammal pigg dam från ett katthem här hemma.

OberonsMatte
1/13/14, 9:26 AM
#31

TS: Jag tycker att du har goda förutsättningar för att få adoptera en katt från katthem, men jag tycker också att det är bra att katthemmen ställer frågor och kommer med synpunkter innan de godkänner folk och nya hem rakt av.

Jag kan till viss del hålla med katthemmets synpunkter, dock ser mina skäl lite annorlunda ut när det gäller mat och utevistelse.

Angående maten är det fri tillgång på mat jag rekommenderar, just för att katterna ska kunna dela upp sitt foderintag och äta mindre mängder lite då och då. Detta är också det bästa när man har flera katter eftersom det minskar känslan av konkurrens mellan katterna. Att ge blötmat är dock bara positivt.

Angående den äldsta kattens utevistelse är jag tveksam till den eftersom fri utevistelse försvårar och förlänger introduktionen mellan katterna.

När det gäller "prova på" är det bra att katthemmet förtydligar att man faktiskt köper katten innan, men att om det verkligen inte fungerar har möjlighet att lämna tillbaka den. Man bör alltså vara lika säker på sin sak innan köpet som man är vid vanliga kattköp. Att katthemskatter far som en jojo mellan nya hem och katthemmet är inte roligt.

Sajtvärd Katter iFokus

[sorbel]
1/13/14, 10:42 AM
#32

--

[sorbel]
1/13/14, 10:53 AM
#33

--

Elsklingenelsa
1/13/14, 11:41 AM
#34

#33 Snälla Sorbel.

Jag skulle aldrig släppa någon privatinformation om dig här, det behöver du inte oroa dig för.

Jag är ledsen att du en gång fått en kroniskt sjuk katt. Detta framgår tyvärr inte av din korrespondens med oss, men vi uppmärksammades ändå din oro. Du tycktes inte bli lugnad av vad vi sa om kattungarnas hälsa och slutligen avstod du från att adoptera. Helt ok. Utifrån korrespondensen så framgår att du och vår adoptionsansvarig avslutade på ett trevligt sätt och i samförstånd. 

Vad gäller kattungarnas exakt tid i veckor med eller utan mamma vill jag förtydliga att vi inte skilde kattmamman och ungarna åt innan de var 12 veckor. Mor och barn levde redan skilda åt innan vi blev inkopplade och de var troligtvis mer än 12 redan när de kom in. När vi försökte återförena mor och barn hemma hos mig  blev mammakatt skitförbannad - hon hade redan avvänjt och stött bort dessa kattungar och var inte intresserad av någon reunion. Dock, vill man vara 100 % säker på att kattungar vuxit upp med mamma i en helt trygg miljö utan några faror och barndomstrauma kan man nog tyvärr inte välja kattungar som fötts hemlösa. Å andra sidan kan man ju känna att man gör något bra när man hjälper dessa individer till ett tryggare liv.

För min del är denna fråga avslutad. Jag önskar dig lycka till med dina katter.//Elsa

Annons:
[sorbel]
1/13/14, 11:51 AM
#35

Jag har skickat en meddelande till dig och tänker inte skriva nåt här mer heller. Ursäkta mig.

Backarödbo
1/13/14, 12:21 PM
#36

Inlägg 32 och 33 är tomma?

[sorbel]
1/13/14, 12:27 PM
#37

Jag tog bort de eftersom jag insåg att jag gjorde fel och har överdrivit och jag hade missförstod mycket. Jag är ganska generad kan jag säga. Jag tog det till privat meddelande med Elsa och vi har avslutat samtalet där.

Backarödbo
1/13/14, 12:35 PM
#38

aha okej :)

Katthemsmatten
1/13/14, 12:48 PM
#39

#37 Jättebra att du tog det som PM istället! Att missförstå är lätt hänt och du visar med ditt handlande att du vill att våra trådar ska vara produktiva och trevliga. Såna medlemmar uppskattas - mycket!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Katthemsmatten
1/13/14, 2:22 PM
#40

På begäran från kommentatorerna själva har jag tagit bort ett antal inlägg. De inblandade har haft direktkontakt via PM och har löst alla missförstånd i god sämja.

Jag vill tacka er för att ni löste vad som kunnat bli en infekterad situation på ett konstruktivt och bra sätt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: