Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1171 ggr
Lena
1/7/14, 3:48 PM

Moderaternas Svar på Namninsamlingen

Hej och tack för ditt mejl.

Som kattuppfödare delar jag din inställlning, men ett par tillrättalägganden.

De flesta katter har inget hem utan bosätter sig i det stall eller ladugård eller annorstädes de finner lämpligt. Det medför att det generellt är svårt att använda begreppet hemlösa katter utan att definiera det.

Katt är enligt svensk lag jaktbart vilt (!) Detta kan man ha synpunkter på , men det medför att er kritik av jägare faller om de innehar jakträtten eller agerar på uppdrag av jakträttsinnehavaren.

och vad jag uppfattat är det ibland svårt att hitta lämpliga hem för katter som övergivits, men där hoppas jag att ni kan vara till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Bo

Väljarkontakter

OBS! svar kan ej skickas till denna adress, för att ställa ny fråga mejla till: info@moderat.se

nya moderaterna

Box 2080

103 12 Stockholm

08-676 80 00

www.moderat.se

info@moderat.se

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Gatukorsning
1/7/14, 7:27 PM
#1

Vadå "tillrättalägganden"?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

LinaLj
1/7/14, 7:54 PM
#2

Jag vet inte vad jag ska säga… Det är ett väldigt fint sätt att säga "tack för mailet men vi bryr oss inte".

Jag tror att det som stör mig mest är att bara för att katter söker skydd i byggnader så bör de inte räknas som hemlösa. Det innebär att alla hemlösa människor som tex sover på härbärgen, i tunnelbanan, på tågstationer osv inte är hemlösa egentligen?

Marga
1/7/14, 8:24 PM
#3

Det där svaret kom nog inte från en person som är tillräckligt insatt för att ens förstå vad det handlar om. Inte en fråga politiker är vana att ha på agendan tyvärr…. Därför ett svar som bygger på personlig åsikt snarare än partiets åsikt (om det har en) skulle jag gissa.

LinaLj
1/7/14, 8:26 PM
#4

#3 Håller nog med där. Men det kan vara farligt att tillåta sådana att gå iväg för ett så pass stort parti som moderaterna. Speciellt ett valår så vill man nog undvika att ett sådant svar hamnar i händerna på pressen. Det kan kosta väljare.

[ElisabethYL]
1/7/14, 8:33 PM
#5

Nu kommer jag vara tråkig nog att svara "som politiker".

Jag har hållit på med politik i många år, men aldrig fått någon fråga om katter.

Så när intresset hos väljarna inte kommer fram, är det sällar de politiska partierna har någon anledning att skaffa sig en officiell/gemensam åsikt.

carlas
1/7/14, 11:26 PM
#6

VA!😮Vad är denna "Bo" med "väljarkontakter" för komplett idiot?! Nu är jag riktigt förbannad!

… aldrig fått ngn fråga om katter? Aha. Och aldrig intresserat sig själv heller, ens som "kattuppfödare". Och naturligtvis aldrig intresserat sig för djurskyddsfrågor överhuvudtaget? Hade varit läge att referera till moderata partiets policy i dylika frågor då, så som Miljöpartiet gjort i sitt svar, se här http://hittekatter.ifokus.se/discussions/52cbeacb8e0e7401f1000dfc-miljopartiets-djurskyddspolitik?discussions-1

Listat viktiga punkter i Miljöpartiets svar i den tråden. Tycker "Bo" kattuppfödaren skulle konfronteras med dem, och lämna synpunkter på dem. Istället för att komma med infantila "tillrättalägganden" till Lena och till oss alla som engagerar oss i namninsamlingen och dess syften. 

🥶

Annons:
carlas
1/10/14, 1:24 AM
#7

Igen, är häpen över att så få kommentarer och reaktioner här på denna respons fr moderaters sida. Värt att diskutera och dissekera tänker jag.

… katter bosätter sig där "de finner lämpligt"? åh tusen. Därav definitionsproblem? Talesperson för regeringspartiet sitter i soffan och förväntar sig att ngn annan ska definiera - vem då då?, och när?;

… katt är "enligt svensk lag jaktbart vilt"?, sagt av representant för regeringsparti. Finns en del finstilt där enl nuvarande svenska lagar och föreskrifter (!), OCH politiken är till för att ge utrymme för och möjligheter till förändring av undermålig lagstiftning - inte att endast sitta i soffan och gotta sig åt status quo respektive förvänta sig att ngn annan ska agera, eller?

… svårt att hitta hem till "övergivna katter" (vart tog definitionen vägen nu då), men "där hoppas jag [dvs Bo] att ni kan vara till hjälp". Ni?

Detta är fortfarande bland det mest vidriga jag läst. Alldeles oavsett partitillhörighet. En "kattuppfödare"?

Elsklingenelsa
1/10/14, 7:15 AM
#8

#7 Själv känner jag att hans uttalande är så dumt, innehåller så många fel t e x "jaktbart vilt" och speglar så tydligt att han inte förstår frågan att jag inte ens ids kommentera. Var han full eller? ;) /Elsa

Lena
1/10/14, 7:46 PM
#9

Jag skickade följande svar på Bo/ Moderaternas svar (se #0): 

Vad vi är emot är att katter avlivas på det sätt som görs. Och att det till och med blivit en god inkomstkälla för privata företag. Vi vill helt enkelt ha en förändring till stånd. Det som sker idag är att katterna dödas även när det finns väntande hem.

 Idag sker 99,9 % av arbetet med hemlösa katter på ideell basis. Om de skattepengar som idag går till djurpensionat, jägare, djurambulansen i t.ex. Skåne och liknande företag istället gick till dessa ideella föreningar så skulle många flera katter kunna räddas.  Här skulle mycket mer kunna åstadkommas om det blev ett omtänk. Inom andra områden i samhället ses ideella krafter som en tillgång och ett komplement till det offentliga. Så är tyvärr inte fallet när det gäller djurskyddsfrågor som rör hemlösa katter.  

Att katter skulle vara jaktbart vilt får du gärna förtydliga för mig. Vad jag vet får man inte skjuta katter hur som helst längre. Det gäller för det första att förvissa sig om att katten ifråga inte är ägd av någon. Tyvärr händer det ibland att katter med ägare blir skjutna av bara farten. Katten är inte heller ett vilt djur. Alla katter härstammar från tamkatten. Vilda katter är det endast Lodjuret som räknas som i vårt land. 

Jag upplever inte att det är så svårt att definiera vad som är en hemlös katt eller ej. Det är inte där det stora problemet ligger. Om det blev lag på obligatorisk id-märkning av katter på samma vis som det är med hundar skulle mycket vara vunnet. Många hemlösa katter är bortsprungna katter som inte går att förena med sin ägare för att de saknar id-märking. 

För oss är det viktigt att veta var de olika partierna står i den här frågan.  

Mvh Lena Lindell - Hittekatter iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
1/10/14, 7:50 PM
#10

Fick igår svar på det mailet: 

Hej igen,

här är lagtexten

Svensk författningssamling 1943:459

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.Lag (1987:260).

Då blir ju nyckelorden "med skäl" vilket inte är detsamma som det du skrev.

Det är min uppfattning att de flesta katter i Sverige är ägarlösa, men har sitt liv där tillgång till mat och skydd finns. dvs i ladugårdar och stallar. Hittar katten ett ställe den anser bättre flyttar den helt enkelt dit. Detta händer ständigt. Okastrerade hankatterna söker därtill från ca två års ålder efter egna revir och tar sig över stora områden för att försöka etablera sig i ett sådant.

Eller med andra ord dessa katter har ett "hem" men ingen ägare.

Med det krympande jordbruk vi har i Sverige är det sannolikt att det som tidigare skulle blivit "stallkatter" etablerar sig utan mänsklig kontakt. Detta är ju ett problem som ligger utanför ert upprop, men viktigt att ha i åtanke.

Vad gäller frågan om Kattens rättsliga ställning har detta berörts av djurskyddsutredningen som är överlämnad till regeringen , men som ännu inte föranlett något förslag. Hur de olika politiska partierna ställer sig får vi reda på när ett sådant lämnas.

För övrigt delar jag uppfattningen om vikten av att ta var på idiella krafter.

Med vänlig hälsning,

Bo

Väljarkontakter

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
1/10/14, 11:55 PM
#11

Men seriöst???

Vad är det för ett svar?

Nu blir jag arg.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

carlas
1/11/14, 2:07 AM
#12

#11 Ja, oerhört arg! Det här blir bara värre och värre.

Sällar mig för ögonblicket till elsklingenelsas #8 "… att jag inte ens ids kommentera". Men han kan väl inte vara full hela tiden, "Bo"?

Jassan
1/11/14, 9:51 AM
#13

Men? Är han dum på riktigt eller? 😮

Ojoj……en del lever inte i verkligheten…………..särskilt synd att de som kan förändra mycket av de hemlösas lidande inte har den blekaste om hur hemlösingar har det………sorgligt….mycket sorgligt.😕

Upplys karlen!!!👍

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
Lena
1/11/14, 10:22 AM
#14

Ja man blir onekligen lite matt. Jag ska komma med ytterligare en replik men behöver lite hjälp att formulera svaret. Det jag/v är intresserade av är Moderaternas syn på saken. Sedan behöver deras företrädare Bo lära sig en hel del om katter. 

Hur många ägda katter beräknar man att det finns i landet nu igen? Är det någon som sitter på en ny siffra. Vet att det varit en bra bit över 1 miljon.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
1/11/14, 2:24 PM
#15

Om jag i mitt yrke får en fråga som jag inte kan svara på så ber jag om att få återkomma när jag har tagit reda på fakta för att sedan kunna ge ett seriöst svar. Jag svarar inte bara för att ha svarat på frågan så som jag uppfattar att denna Bo har gjort. Detta borde ju varje oerhört viktigt inom politiken då varje röst räknas.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Backarödbo
1/11/14, 3:03 PM
#16

Haha, han hänvisar till en regel som inte längre ligger under paragraf 7 men sedan flera år under §21 ;) Säger ju en del om hur uppdaterad han är….

Upp till toppen
Annons: