Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2155 ggr
Krullsvans
2014-01-06 10:36

Förbud mot jourhem? Norrtälje Katthem

Läste precis att Norrtälje katthem fått beviljat tillstånd igen men med restriktioner. Förutom tiden en katt fick vara i bur var det förbjudet för dem att använda jourhem. Tycker det låter konstigt…hur kan Lst förbjuda det? På vilka grunder? Någon som vet mer?

Annons:
[ElisabethYL]
2014-01-06 11:20
#1

Vad var det för bur?

Kan tänka mig att de varit "för snälla" när de gjort bedömningar av jourhem och att de har accepterat brister de inte borde ha accepterat.

Om du vill veta på vilka grunder och kunna kolla vad som står i beslutet kontakta Länsstyrelsen och snacka med de.

Elsklingenelsa
2014-01-06 12:00
#2

Krullsvans, jag är lika frågande som du. Jag har svårt att se att lst kan förbjuda detta. Jag ifrågasätter om jourhemsdelen över huvud taget ska ingå i tillståndsgivningen till katthemmet. Som jag ser saken är det ur juridisk synvinkel jourhemmet som är "djurhållare" för katten eftersom de matar och utövar daglig tillsyn för djuret vilket brukar vara de kriterer som avgör vem som anses ha juridiskt ansvar ( se t  e x fall med folk som matat hemlösa katter och därmed anses vara ansvariga djurhållare). Det är därmed förhållandena i jourhemmet som ska avgöra om de behöver ha eget separat tillstånd (d v s hur många katter det finns i jourhemmet). Ingenstans i några lagar, föreskrifter eller förarbeten framgår att jourhem ska ingå i verksamhetstillståndet medan det tvärtemot i förarbeten och utredningar tydligt framgår att tillståndet är knutet till just den anläggning - katthemmet - där verksamheten bedrivs och att tillståndet inte är överförbart t e x på en annan lokal.

Men i och med att ingen domstol har avgjort saken utvidgar länsstyrelsen sin kontrollsfär. Varför förstår jag inte; trodde de hade tillräckligt mycket att göra utan att kontrollera helt vanliga kattägare med 3-4 katter. Det finns i alla fall inte någon lag, föreskrift eller dylig  som säger vad som gäller för jourhem - mer än att jordbruksverket yttrat att "jourhem behöver tillstånd f o m 10e katten". Jag hoppas på ett rättsligt avgörande snart.//Elsa

Krullsvans
2014-01-07 00:25
#3

#2 Jag har ju också uppfattat det som du, att jourhem får söka tillstånd vid 10 katten, annars inget. hm….Lst gör lite som de vill… Kommer katthemmet överklaga beslutet?

Elsklingenelsa
2014-01-07 07:16
#4

#3 Jag har ingen direkt kontakt med just detta katthem men förstår om turerna varit många, långa och läskiga där myndigheten har demonstrerat vad de kan göra, så jag förstår om de låter bli att processa mer. Fast formellt borde det gå att överklaga delar av ett beslut också, tycker jag. Jag har för mig att jag läst någonstans att de inte använder jourhem just nu och avvaktar att ta upp saken igen. Jag önskar dem all lycka till och välförtjänt arbetsro. Men frågan om jourhem och vad verksamhetstillståndet får omfatta kvarstår för alla andra katthem också. // Elsa

Lena
2014-01-07 08:10
#5

#4 Ja det är nog så som du skriver att det aktuella Katthemmet behöver sin arbetsro efter alla knepiga turer de varit utsatta för. Att de därför inte orkar fortsätta processen i dagsläget. Alltsammans synes dock märkligt. Jag menar jourhem är ju inget statiskt då antalet växlar och jourhemmen likaså. Om Lst ska ut och kontrollera varje jourhem som blir aktuellt på alla katthem i landet får de ju inget annat att göra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elsklingenelsa
2014-01-07 08:41
#6

#5 Nej man undrar onekligen hur deras ansvariga chefer tänker. Alla myndigheter har ju begränsat antal resurstimmar och ett uppdrag som definieras uppifrån genom lagstiftning, direktiv mm. Och alla måste prioritera- hur gärna man än vill göra allt. Att då välja att gå utöver sitt uppdrag och välja att låta kontrollen omfatta även privatpersoner med 2-3 katter utan att det finns någon särskild orsak att oroa sig för just denna grupp är väldigt konstigt när flera länsstyrelser ju inte ens hinner genomföra ett enda av de 100-talet planerade årliga kontrollbesök av stora djurhållare och djurindustrier som är deras uttalade uppdrag. Förstår inte. // Elsa

Annons:
bubbelbruden
2014-01-08 17:33
#7

Vi fick en förklaring angående Jourhem när vi sökte vårt tillstånd för Chaplins katthem (www.fb.se/chaplinskatthem).

Vi fick tillstånd för ett visst antal jourhem och detta för att dom vill vara säkra på att vi hinner hålla koll och undersöka alla jourhem med jämna mellanrum för att då vi räknas som ägare av katten och dom som är jourhem räknas lite som fodervärdar och det betyder att vi ansvarar för att katterna får mat och omvårdnad och att dessa har det bra och skulle det vara så att katterna inte mår bra så är det vårt ansvar.

Vi fick veta att länsstyrelsen börjat med detta då många länsstyrelser fått in massa klagomål av folk som är/varit jourhem till föreningar som inte skött detta och dom sa att detta var anledningen till att många länsstyrelser börjat med att bestämma ett antal jourhem för föreningarna beroende på hur stor föreningen/katthemmet är.

Elsklingenelsa
2014-01-08 18:20
#8

#7 Tack!  Jättebra att du kunde ge lite bakgrund som kan förklara hur detta krav plötsligt uppstått på vissa håll. Jag kan förstå att de kan vilja att komma åt föreningar som missköter sig.

Sen ställer jag mig ändå tveksam till hur de får lov att gå tillväga- men det är ju en annan mer "juristig" sak. Lag och föreskrifter säger ju vem ska vara tillståndspliktig och det är ju inte upp till länsstyrelsen att utöka detta krav bara för att de tycker det vore bra. Sen är ju problemet att när det inte finns någon lag eller föreskrift så gör att länsstyrelser i olik län olika! En del säger inget alls om jourhem. En del hittar på ett max antal. Andra säger att jourhem som har ett visst antal katter ska ingå i tillståndet men inte andra osv. osv. Att som i Norrtälje katthems fall helt förbjuda ett katthem att använda jourhem (när de faktiskt aldrig misskött några jourhem) är också ologiskt- om de nu hittat på ett "system" som de tycker funkar för att hålla katthemmen "ansvariga". Jag är dessutom ganska säker på att om ett jourhem missköter en katt i sin vård så skulle en domstol anse att det är jourhemmet som är ansvariga. Det är ju personen som ger daglig tillsyn och matar som ska vara ansvarig - och inte kan de mena att katthemmet ska åka till jourhemmet dagligen och hålla koll på allt…Nåja, vi får hoppan man kan få mer svar på detta också någon dag.

Men ska detta vara rättsligt bindande krav så får de nog se till att göra att det blir lika för alla. ;)

//Elsa

Krullsvans
2014-01-12 23:04
#9

Bra svar Bubbelbruden! Låter ju logiskt ändå, även om jag inte heller ser hur de lagligen kan begränsa det. Usch, jobbigt att man inte vet vad ens Länsstyrelse kan hitta på…

Upp till toppen
Annons: