Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1579 ggr
Lena
2013-12-29 11:20

Kvinna med djurförbud höll katter instängda

I en artikel på SVT.se kan man läsa om ett fall där en kvinna trots djurförbud visar sig hålla två katter instängda. Katterna har varit instängda utan mat i flera dagar. 

Kvinnan har haft djurförbud i 5 år men ertappas hela tiden med nya katter. 

I reportaget ni kan titta på i anslutning till artikeln framkommer det att 1828 personer har djurförbud i Sverige. Av de 693 kontroller som Länstyrelserna gjort senaste året visade det sig att 145 hade djur trots djurförbudet. Enligt statistiken bryter 21% av dem med djurförbud mot beslutet. 

Fallet som Svt.se tar upp är i Skåne. Kvinnans två katter tas omhand av djurambulansen. Inspektören hoppas att de ska få nya hem. Det är dock vanligt att djuren avlivas då de bedöms för sjuka, skadade eller utsvultna för att kunna omplaceras. 

Djurskyddsinspektören säger att han tycker synd om både djuren och människorna bakom. Det handlar ofta om människor med olika problem, ekonomiskt, socialt eller psykisk ohälsa. Att kontrollera djurförbuden tar mycket tid från djurskyddsmyndigheten. Dessutom leder åtalen sällan till några kännbara straff. På sin höjd böter som den det gäller ändå inte kan betala.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
2013-12-29 12:14
#1

Om det är samma djurambulans som härstammar från Västra Götaland så är det sista gången dessa katter synts till. Dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-12-29 12:20
#2

#1 Djurambulansen i Skåne står väl bakom den som finns i Västra Götaland om jag nu inte har missuppfattat saken. Hur som haver har inte den i Skåne ett dugg bättre rykte än den uppe i Västra Götaland. Samma ägare driver enligt uppgift både djurpensionat för uppstallning och krematoriet som tar hand om de döda djuren efteråt. Big Business

Det är det där som våra skattepengar går till…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-12-29 12:24
#3

Viktigt att man som djurägare förstår skillnaden mellan Djurambulansen Sverige, som är de som ägnar sig åt det hela som business, och Djurambulansen Stockholm som är en helt ideell organisation och står för det man lovar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-12-29 12:31
#4

#3 Ja det stämmer att det finns olika djurambulanser i Stockholm. Den jag skriver om är den som vill bli rikstäckande och jobbar för att så blir fallet. Där är det pengar som styr…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2013-12-29 13:58
#5

#0  Att kontrollera djurförbuden tar mycket tid från djurskyddsmyndigheten.

Det måste få ta tid när man har ansvaret för att skydda djuren!!! Inget hållbart argument tycker jag för att låta det gå månader och år mellan kontrollerna.

Det är ju bara att titta in då och då när man ändå har vägarna förbi i något ärende. I Skåne är avstånden inte så stora heller.

#3 Tack för info! Hade inte fattat skillnaden.

Rafflan
2013-12-29 22:03
#6

Dessa människor som får djurförbud älskar ju oftast djur och ser inte att dem missköter dem tyvärr, säkert därför dem skaffar nya för dem mår dåligt utan djur, tycker synd om människorna, och om djuren som säkert i många fall blir avlivade efter omhändertagningen :(

Annons:
Elsklingenelsa
2013-12-29 23:47
#7

Man behöver inte vara dömd för djurplågeri för att få djurförbud. Det räcker med tre föreläggande enligt djurskyddslagen och kan röra alla möjliga saker - stort som smått, inklusive föreläggande om "risker" t ex att myndigheter anser att en viss detalj i ditt stall/lada/katthem skulle kunna vara en fara för djur - potentiellt sett. Djurförbud är inte svart eller vitt - och inte bara en massa psykiskt sjuka personer som inte vet något om djur som drabbas. Djurförbud anses inte vara ett straff i rättsordningen - utan en administrativ åtgärd i stil med att få körkortet indraget. Eftersom det inte anses vara ett straff är det inte heller lika automatiskt att man prövar giltigheten i domstol. Ganska snårigt område där inte bara djur råkar illa ut. //Elsa Ps. Självklart måste djurförbud finnas men jag anser att det alltid borde bedömas av domstol och vara tidsbegränsat, sen omprövning.

Lena
2013-12-30 10:19
#8

#7 Ja det verkar vara en snårskog det där. Har dock hört att det inte är särskilt lätt att få djurförbud på någon, att det krävs ganska mycket. Vet dock inte om det stämmer i verkligheten?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elsklingenelsa
2013-12-30 10:50
#9

Det var ganska ovanligt tidigare men numera ska det inte nödvändigtvis så mycket till: http://forysta.bloggspace.se/2294449/Sa-litet-behovs-for-ett-djurforbud/

Naturligtvis kan det ligga mycket mer bakom i detta fall - det vet jag inte. Vad jag vet är det dock inga stora kommersiella aktörer som får djurförbud. De som körde transporter med 10 000 kvävda kycklingar, har grisar som käkar upp varandras öron, minkar som tuggar på varandras kroppsdelar i åratal osv. Det är något som är lurt.

//Elsa

Rafflan
2013-12-30 12:18
#10

#9 man ska aldrig enbart kolla på ena sidans historia!
Men bör ta del av fallet, läsa djurskyddsinspektörens historia av det hela, finns även ofta med bilder på det hela…

Rödis
2013-12-30 20:09
#11

Svårt område som inte sköts så bra… känns inte särskilt rättssäkert faktiskt!

Lena
2013-12-31 12:02
#12

#9 Exakt det råder en ojämnvikt i hur det hela bedöms. Sker det i kommersiellt syfte verkar nästan vad som helst få förekomma. 

#10 Så är det givetvis också. Många gånger när jag har djupdykt i ett ärende har det funnits skäl bakom själva agerandet. Det har då endast rört katter vill jag säga. Jag är inte så insatt i hur det är när det gäller andra djurslag. Det vi ställer oss emot är beslut om vad som ska ske med omhändertagna djur (katter). För tyvärr dödas ju nästan alla omhändertagna djur. 

Som #9 skriver är det dock oerhört mycket som tillåts när det gäller djurhållning inom päls- och foderindustrin som gör att man blir mörkrädd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-12-31 12:06
#13

#9 Läste artikeln och det låter ju mycket märkligt. Här skulle man ju vilja se alla handlingarna i ärendet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: