Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3114 ggr
Elsklingenelsa
12/25/13, 10:32 PM

Kattlucka som öppnas med chip?

Är det någon här som har erfarenhet av kattlucka som bara öppnar sig för dina chippade katter? Jag har förstått att man på så sätt kan undvika ovälkomna gäster men i mitt fall undrar jag hur det skulle funka att hålla en katt inne och låta de andra få gå ut? Hur snabbt stänger sig luckan på din katt som gått ut? Hur nära måste den chippade katten komma för att luckan ska öppnas? Funkar det bra rent generellt - är luckan pålitlig? Tacksam för tips/info! :) // Elsa

Annons:
IceJossan
12/25/13, 11:53 PM
#1

Testa att lägga samma inlägg inne på katter.ifokus.se där kanske fler med erfarenhet av dessa luckor finns? Värt ett försök!

Elsklingenelsa
1/3/14, 1:06 PM
#2

Hej,

Nu kan jag rapportera lite vad jag fått reda på. Det kanske finns fler än jag som har några katters om ska få gå ut och andra katter som inte får gå ut och har samma behov som jag av en selektiv kattlucka för "utgång" och inte bara för vem som får komma in….

De vanliga luckor som styrs av chip har tidigare varit sådana att de kan programmeras så att bara dina katter får lova att komma in. Av de katter som är inne får de antingen allihop gå ut eller så får ingen gå ut. Luckorna har alltså bara varit selektiva för ingång - inte utgång eftersom chipläsaren sitter på utsidan av luckan.

Men jag skrev till ett brittiskt luckföretag och det visade sig att de precis hade tagit fram en ny lucka som är selektiv både in och ut: http://www.sureflap.co.uk/products/details/27-dualscan-microchip-cat-flap

Nu väntar jag bara på svar från dem om ytterligare en fråga; nämligen vad händer när katten närmar sig luckan? Slår den upp med en smäll eller vadå? Och hur länge är luckan öppen? Jag återkommer om detta.

//Elsa

rumpenstiltzkin
1/3/14, 1:26 PM
#3

har själv vart intresserad av en sån och fick tipsat om den här, ska funka så som du vill ha den om jag uppfattat det rätt

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat_kattluckor/kattluckor_dorrar/kattluckor_for_microchip/250995

Elsklingenelsa
1/3/14, 1:45 PM
#4

Vad jag förstår av beskrivningen i den lucka du länkar till så funkar den tyvärr inte selektivt för katter som ska gå ut utan bara för de "vanliga funktionerna" som chip-luckor brukar hantera:

Programmeringsalternativ:

  • Luckan är öppen (in och ut) för alla katter, med eller utan chip
  • Alla katter kan komma in, inga kan gå ut
  • Endast katter med programmerat microchipnummer kan komma in men alla katter kan gå ut
  • Endast katter med programmerat microchipnummer kan komma in men kan inte gå ut
  • En anpassningsbar ljussensor kan ställas in så att katten inte kan gå ut då det börjar bli mörkt
  • Kan programmeras för att spela upp ett ljud då en katt kommer in i huset

(Klippt ut från beskrivningen av den produkt som du länkade till)

Man kan alltså inte låta vissa katter alltid få gå ut med den och andra aldrig få gå ut. Det är tydligen nytt och därför blev jag så glad när jag hittade en tillverkare som äntligen fattat att man kan ha både innekatter och utekatter i samma hushåll…;)

//Elsa

rumpenstiltzkin
1/3/14, 2:09 PM
#5

hmm men är det inte bara att programmera in dom numrena som ska få gå genom luckan? så dom vars nummer du inte programmerar helt enkelt kommer varken in lr ut?

Elsklingenelsa
1/4/14, 12:34 PM
#6

#5 Tyvärr sitter chipläsaren bara på utsidan på den typ av lucka som du länkat till i 3#. Det innebär att luckan bara känner av chip på katter som kommer utifrån och vill in. För katter inne som vill gå ut kan man dock välja generell programmering för alla katter i hushållet (har inte med chippet att göra) som gäller att luckan är låst vid visst klockslag t e x eller alltid öppen för alla. Innifrån läser den alltså inte chip.

I och med många tydligen har tjatat på lucktillverkarna om att skapa en chip-lucka som även gör skillnad mellan olika katter som får och inte får gå UT d v s selektiv chipavläsning även innifrån så har de tagit fram den lucka som jag länkat till. Den är ny och jag har inte lyckats hitta den i någon svensk handel ännu - men den kommer säkert när som eller så kan man ju beställa från UK. I den nya modellen av lucka har de satt chipavläsare både på in och utsidan. Tekniken går framåt! :)

Ps. När man programerar en lucka för en viss katt sätter man den på "learning mode" och puttar sedan katten genom ramen. På så sätt lär sig chipavläsaren kattens chipnr en gång för alla. Man matar alltså inte in någon sifferserie manuellt. Att jag nämner detta beror på att detta kan vara en viktig poäng för den som har en skygg katt (som jag) som är svår att fösa ut genom några luckor med händerna….;) Jag hoppas dock kunna locka ut henne genom luckramen så att läsaren lär sig även hennes chip…När hon fått ett chip! ;)

//Elsa

Annons:
rumpenstiltzkin
1/4/14, 1:08 PM
#7

aah då hänger jag med, ursäkta min tröga skalle :D

hade uppfattat det så att den jag länkade funkade så men läst genom allt mer noga och fattade grejjen.

låter ju super med den från england isåfall! :)

Elsklingenelsa
1/4/14, 1:19 PM
#8

#7 Förstår fullständigt. Tog mig evigheter att själv fatta detta eftersom det för mig kändes sjävklart att man ville att luckan skulle funka selektivt åt båda håll…;) Hade inte en tjej påpekat detta för mig på Facebook hade jag själv köpt och installerat helt fel sort som inte funkade för det jag ville ha….//Elsa

Upp till toppen
Annons: