Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1591 ggr
Nellylix
2013-12-14 19:48

Klappträningshjälp?

Hejsan!

För 8 veckor sedan hittade jag en liten ensam kattunge som sprang runt kring mitt jobb, under två veckors tid la jag tid på att mata henne och få henne att få förtroende för mig. Nu har vi två bott ihop i 6 veckor! 

Vi har börjat bli riktigt bra kompisar och när jag förflyttar mig i lägenheten är hon alltid bakom närmsta hörn och spanar på mig, vi har också lärt oss att leka med kattspö, jaga saker och att jag sitter nära henne när hon äter. Ligga och sova på golvet någon meter bort från mig är inte heller några problem men vi tar det fortfarande långsamt och i hennes takt.

Den senaste veckan har det gått bra att nosa på min hand några gånger om dagen och därför tänkte jag sätta igång så smått med lite klappträning. Jag har läst lite om det och kollat in några filmer men jag känner att lite mer råd hade jag nog kunnat behöva.

Idag köpte jag hem skinka som jag vet att hon älskar, sen tog jag en dammvippa med skaft på och lät henne nosa på den innan jag försökte klappa henne med den. Problemet är att hon inte alls gillar när saker kommer bakom hennes huvud, hon måste alltid kunna se vad som händer annars flyr hon. Detta gjorde att varje gång dammvippan kom bakom örat så kastade hon sig bakåt. 

Är det för tidigt för oss att klapptäna? det var inga problem att äta ur min hand.. Vad kan jag göra mer?

Annons:
Jourhemmet
2013-12-14 21:39
#1

Jag låter alltid mina jourkatter få ta den tid på sig dom behöver och jag tränger mig aldrig på. När de känner sig redo så får dom komma till mig men självklart måste man ge dem uppmärksamhet i massor varje dag för att de ska få förtroende för en och då är ju lek det bästa med kattungar.

Tänk på att alltid blinka låååångsamt när du tittar på katten, det tolkar katten som att du är snäll. Aldrig stirra den rakt i ögonen.

johnnys girl
2013-12-14 23:40
#2

Lek med vvippan och under leken  kan du passa p att stryka henne över kroppen med vippan. Då vänjer hon sg vid beröring. Om du inte redan har det, skaffa en laserpekare. Sitt på golvet och låt henne jaga den röda pricken. När hon är helt uppe i leken, låt pricken åka upp på dina ben, På så vis kan du lura upp henne i knät. Om du ska prova att klappa med vippa eller hand, försök att komma bakifrån så att hon inte ser handen. Det brukar funka bäst.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Ambrose
2013-12-15 01:16
#3

När jag träffar nya djur, hundar, katter etc etc, så brukar jag alltid klappa dem framma på bröstkorgen först. Det är mysigt, de har full koll och det lyfter djuret uppåt istället för nedåt, som när man klappar dem ovanifrån. På sidan av magen fungerar oftast också ganska bra.

Närma dig dem inte som ett stort läskigt hot ovanifrån, kom från sidan/underifrån (men klappa inte på magen, den är sårbar och djuret kan tycka att det är läskigt i början, självklart jättemysigt när de litar på dig dock) :) Hoppas det verkar vettigt ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

mmac
2013-12-15 04:19
#4
majvi
2013-12-15 09:06
#5

Jag har haft vippan i ena handen och klappat katten med den andra.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2013-12-15 11:44
#6

#5 Vad kul! Fortsätt med det några dagar, sedan kan du testa att ta upp den i famnen invirad i en handduk. Låten den lugna sig och stick sedan in handen och klappa den försiktigt på hals och vid öronen en stund. Se till att det är du som bestämmer när det är färdig klappat. Dvs vänta med att släppa ned katten till dess att den är avslappnad. Det får inte löna sig att  försöka rycka sig fri.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Gatukorsning
2013-12-15 11:54
#7

Du har fått bra råd från Johnnys girl bland annat.

Jag tycker att det funkar bäst att försöka klappa när katten äter, men mycket mycket försiktigt och ibland har jag bara handen nära utan att klappa i början.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Nellylix
2013-12-15 18:49
#8

Tack för era tips och råd! Vill bara påpeka att jag aldrig tvingat mig på utan regeln har alltid varit "backar du backar jag" numera följer hon mig vart jag än går i lägenheten vilket jag antar är ett bra tecken. Hon har också börjat jama så smått när jag pratar med henne. Idag lockade jag upp henne i mitt knä några sekunder med hjälp av skinka och det gick toppen!! En undran jag har är : ibland tittar hon på mig och sträcker på nacken och böjer bak sitt huvud, hon släpper inte mig med blicken. Betyder det något speciellt? Det är aldrig i hotfulla situationer utan kanske tex när jag ska fylla på hennes mat eller vi bara kommunicerar.

Marga
2013-12-16 14:54
#9

Jag brukar börja med att stryka supermjukt och försiktigt över morrhåren, från nosen och utåt, med vippan eller penseln eller vad jag nu har. Ofta tycker katter det är väldigt skönt. Efter ett tag kan man gå vidare med att klia under hakan, bakom öronen och till slut uppe på huvudet. Jag skulle börja där innan jag försöker längre bak på kroppen. Efter ett tag (läs ett par veckor minst om katten är väldigt skygg) kan man göra det med vänster hand medan man försiktigt börjar klappa på bakkroppen samtidigt med höger hand (eller kanske först penseln) som även #5 föreslår. Det beror helt på hur katten väljer att sitta om det går eller inte men värt att testa.

Nellylix
2014-01-09 22:49
#10

Hej igen! Tack åter igen för alla råd. Idag fick jag äntligen för första gången klappa min lilla älskling! Vi gjorde det dels på vårt egna sätt och tog lite hjälp härifrån! Klappträning var bara att helt glömma då hon bara slogs och rev mig då, men nu på sistone har jag uppmärksammat att hon strukit sig mot möbler och kelat med dom. Så igår testade jag att låta henne kela med sitt kattspö som jag höll i och sedan lät jag de övergå till att stryka henne över ryggen, när jag gjort det några gånger så tog jag handen istället och hon älskar det!! ( folk har sagt till mig att hon aldrig kommer bli kelig då hon hade en tuff start på livet, detta känns som en revansch!!)

Uppkatten
2014-01-10 06:10
#11

Bättre att tro på katten än på människor "som vet bäst"!!! 🙂 

Bra jobbat av dig och missen ❤️!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2014-01-10 10:05
#12

#10 Den där inställningen som du fått höra att de inte kan bli sociala/keliga/klappbara är precis vad vi arbetar emot vi som är i 'hittekattsvängen'. Du har ju själv sett att det inte stämmer. Din uppmärksamhet när det gäller att lägga ihop hur katten beter sig och hur du ska kunna utnyttja det för att hjälpa henne lita på dig är för mig ett starkt bevis för att om man bara vill så går det. Instämmer med #11: Bra jobbat av dig och missen ❤️!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Elsklingenelsa
2014-01-10 10:42
#13

Hej,

Du har fått massa bra råd här ovan. Vill bara tillägga något som jag märkt på senare tid med alla nya katter - bäst att alltid tvätta händerna innan man sträcker fram dem, tar i vippan osv. Katter ser ganska suddigt på nära håll och sen sträcker vi fram en stor suddig hand som luktar allt möjligt hotfullt; doft av andra katter, saker vi tagit i som de avskyr t e x citrus, hundar vi klappat osv. Märkte en stor skillnad med min jourkatt sedan jag tvättade mig inför varje försök till kontakt. ;)

//Elsa

Annons:
Upp till toppen
Annons: