Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
11. Kattsjukdomar & problem

tumör - godartad eller elakartad

2013-12-12 16:44 #0 av: Sidentass

Ja..nu har sex av mina katter varit iväg till vet. för ordinarie hälsoundersökningar, återstår nu två så är vi klara för i år.

Men det är med stor oro jag sitter här nu, Berlioz visade sig ha ljusare tandkött än vad han ska ha, sen visade jag knölen han har på höger sida, som jag trott berott på gammalt kattgroll. Han har inte haft ont när jag klämt på den. Men när vet tog ur vätska ur den, var den helt svart, och detta lär enligt henne tyda på en tumör! Nu ska vätskan mikroskopkollas om det är elakartat eller inte...är det illa däran blir det akut operation..Usch..ja...glömde mitt i alltihopa fråga om dom skickar bort det hela för mikroskopundersökning eller om dom gör det direkt...men hör jag inget idag, så ringer jag imorgon...åhhh...jag önskar ingen annan julklapp än att det är en snäll bula han har..

Anmäl
2013-12-12 16:55 #1 av: Hanna

Håller tummarna! Blomma

Anmäl
2013-12-12 17:09 #2 av: anebit

Om det skulle visa sig vara en tumör så får vi hoppas att den går att operera bort.  Håller både tummar och tassar för Berlioz!  Katt

Anmäl
2013-12-12 17:41 #3 av: Sidentass

Tack för tumhållningar, det värmer!

Anmäl
2013-12-12 19:37 #4 av: Gatukorsning

Usch, va jobbigt! Vi håller alla tassar vi har för er!

Anmäl
2013-12-13 07:40 #5 av: Sidentass

Första gången jag skriver hit från mobilen så det får väl visa sig om jag lyckas nu att peta in mina rader...
Fick sms från vet, man hade inte funnit några celler i vätskan, men det var annat i den som tyder på malignt. Fick nu rådet att låta ta bort knutan om den växer, så nu blir det till att klämma o känna varje dag. Men ska ta o kontakta dom idag igen o höra om det inte är lika bra att köra på en gång..

Anmäl
2013-12-13 08:50 #6 av: Imasy

Vilket tråkigt besked. Men är det inte lika bra att ta bort den så snart som möjligt så den inte sprider sig?

// Jennie - Sajtvärd för Katter, Hamster, Dvärghamster, Brott och Litteratur. 

~Välkommen!~

Anmäl
2013-12-13 09:06 #7 av: Sidentass

#6 Det var så jag tänkte också. Ska prata med sambon o kontakta vet igen om det hela...

Anmäl
2013-12-13 12:30 #8 av: Katthemsmatten

Kontakta ytterligare en veterinär för att få ytterligare professionell bedömning.

Anmäl
2013-12-13 12:33 #9 av: Jourhemmet

Konstigt besked, troligtvis malign men avvakta med operation??? Jag skulle bokat tid för op omgående.

Anmäl
2013-12-13 14:28 #10 av: kulanturbo

Håller tummarna. Märkligt besked. Men är inte förvånad. Likadant i vården för oss.

Anmäl
2013-12-13 23:02 #11 av: Lena

Så jobbigt med ett sådant besked! Som andra skriver är det nog klokast att ta bort den med en gång. Hoppas på det bästa!

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2013-12-14 13:17 #12 av: annebeate

Jag hade inte heller väntat. Tänker på er.

Anmäl
2013-12-14 20:06 #13 av: Sidentass

På måndag är det jag som ringer o beställer en tid! Man vågar inte vänta med en sån här sak...

Anmäl
2013-12-15 11:49 #14 av: Gatukorsning

#13 Det låter som ett bra beslut tycker jag. Hade förmodligen gjort likadant själv.

Anmäl
2013-12-18 17:25 #15 av: Sidentass

Är på gång med tidbeställningen, dom skulle ringa mej åter om en tid, men så hade jag inte hört samtalet..tänkte just på hur märkligt det är..Berlioz som verkar må så pass fint nu och är lugnet själv, och så drabbad av detta...men hur som helst får jag ligga på igen så att det blir gjort nu, och inte för sent..
Tack för alla tumhållningar!

Anmäl
2013-12-19 21:04 #16 av: Slampen

#15 Hur gammal är Berlioz? Det är sådant som spelar roll i bedömningen. Det är inte alltid klokt att operera. Vad man vet om t ex bröstcancer hos katt så är det ibland klokast att låta bli operation. Detta pga om man börjar röra i det så blir det lätt en spridning. Då får man ta under övervägande att fortsätta att operera.

Sedan är det klokt att som #8 skriver att begära ytterligare en bedömning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.