Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
15. Bortsprungna/upphittade katter

*LÖST* 11/12 Svart katt upphittad i Ingared!

2013-12-11 16:42 #0 av: MsSallylover

En svart katt (troligen hane) kom hit i måndags, helt plötsligt. Detta är en mycket gosig och trevlig katt, som kommer fram och jamar när man kommer. "Han" är svart och ganska mager, mycket hungrig. Han har ett litet jack i det högra örat. Inget halsband och troligen inte märkt. 

Som sagt mycket hungrig och mager, och min granne har tagit in honom och gett honom mat, men detta funkar inte eftersom att hon har en katt. Jag kan inte heller ta honom, då jag har två katter. Har fixat ett regnskydd och mat till honom. 

Vad tycker ni att jag ska göra? Ringa polisen? Åka till en veterinär? Vad ska jag göra? Ytterst tacksam för svar!

Anmäl
2013-12-11 16:43 #1 av: MsSallylover

En till bild:

Anmäl
2013-12-11 16:44 #2 av: MsSallylover

En till:

Anmäl
2013-12-11 17:13 #3 av: Uppkatten

Du bör ta katten till veterinär som kan kolla om katten är chipmärkt. Det brukar vara gratis att kolla detta.

Sedan bör du anmäla på 114 14 att katten är upphittad och att ni söker efter dess ägare.

Du bör också sätta upp lappar högt och lågt i närområdet om att katten är upphittad och att ni vill få tag på ägaren.

Annonsera även på Blocket, på katthemmens hemsidor, i lokaltidningen, på facebook-sidor, på Kattpolisen i fokus mm.

Under tiden så ser ni till att katten får mat, vatten, skydd mot kyla, regn och blåst.

Verkar ni inte kunna få tag på en ägare så kanske det finns möjligheter att ställa katten i kö till ett katthem. Välj då ett katthem med no-kill policy (t ex ett SVEKATT-anslutet katthem).

Men börja med att få kollat om katten är chipmärkt etc hos veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2014-01-15 14:17 #4 av: sotisina

hej!

jag saknar min katt Sotis sedan maj 2012, han är väldig lik denna svarta katt. Är katten kastrerad och chippad? Sotis är chippad och kastrerad, vi saknar honom väldig mycket!

mvh Ina

Anmäl
2014-02-06 21:54 #5 av: hannagi

Hej!

Katten på bilden liknar också min katt väldigt mycket, Salmiak som sprang bort från Kåhög, Jonsered, i somras. Även han är chippad och kastrerad. Jag har skickat ett meddelande till dig, kontakt mig gärna.

Anmäl
2014-02-07 07:00 #6 av: Krullsvans

Var ligger Ingared?

Anmäl
2014-03-06 14:53 #7 av: Fru Karlsson

Kan det vara denna?

https://www.facebook.com/groups/EfterlystaDjur/permalink/731413936870881/

Anmäl
2014-03-09 11:15 #8 av: Lena

Hoppas det är någon av dessa katter! Hade ju varit underbart om kissen hittar hem så att säga. Ni kan väl berätta hur det går om ni som tror det är eran katt fått kontakt med TS etc. 

TS du kan väl skriva och uppdatera hur kontakterna avlöpt! 

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2014-03-11 11:21 #9 av: MsSallylover

Katten har nu för ett tag sedan hittat hem.

Ni vars katter är försvunna, jag hoppas att era katter hittar hem igen!

Anmäl
2014-03-12 18:55 #10 av: Lena

#9 Så bra att kissen på bilden hittade hem! 

Till er andra som fortfarande letar efter era katter - ge inte upp! Jag vet flera fall där katterna kommit hem efter mycket lång tid. Flera år till och med. 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2014-03-14 19:01 #11 av: Lena

Puttar upp så alla ser att detta fall nu är löst! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.