Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2163 ggr
Roslyn
2013-12-04 02:17

Säkra halsband.

Hej!

Har en katt på jobbet som vi är osäkra på om den har ett hem. Har satt upp lappar men ingen har ringt. Tänkte sätta på den halsband med numret till mig för att se om någon ringer då. Nu undrar jag vilket halsband som är säkrast. Katten har inget halsband nu.
Har inga halsband på minaegna katter då jag är så rädd för att de ska fastna  någonstans.

Ska det vara resår eller med säkerhetslås eller vad?.

Annons:
Roslyn
2013-12-04 02:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är han. Älskade "Black Jesus" som en arbetskompis döpt den  till.

carlas
2013-12-04 03:34
#2

Black Jesus - fin misse!

Använder inte heller halsband av ängslan. Haft grannkatt med resårhalsband som fastnat runt benet. Skulle säga sånt där självupplösande istället. Som lätt går upp. (Och med reflex - bra på svart katt i mörkret.)

Elsklingenelsa
2013-12-04 07:39
#3

Safetylock är bäst. Löser ut om de fastnar. Men pröva att dra isär det i affären innan du köper. (En del är så hårda att jag tvivlar att en vanlig misse klarar att rycka sig loss.) Min ena svarta kille arbetar sig genom 1-2 halsband per vecka (jag köper mängd och har på lagt…;) men väljer ju helst de lättutlöstare säkerhetsspännena. Oftast hittar halsbanden hem igen med bärplockare och grannar eller när jag själv gör en vända halsbandsplock i skogen…;) Sen är idbrickor där man kan läsa utan besvär bäst: tunnor med hoprullad lapp i kräver ju mer jox och underdelen ramlar ofta av. // Elsa

Rödis
2013-12-04 11:50
#4

Detta med halsband har verkligen fått en att fundera i olika banor… på somliga av mina katter har det knappt varit nån mening sätta på dem självupplösande halsband då de tappats direkt. Har varit med om tillbud med halsband som inte öppnar sig vid behov, ganska skrämmande en gång då katten blev hängande i bandet. Med stigande ålder avtar incidenterna dock. Senaste tipset jag fick var från veterinär Glimåker och det består av ett vanligt ihopsatt resårgummiband, det går utmärkt skriva runt hela bandet med permanentpenna, blir billigt. Jag provar detta på två av mina katter nu, den ene är ute jättemycket och tappade alltid sina halsband. Sen 3 månader tillbaka har han inte tappat detta och heller inte fått en massa sår som just han då alltid fick av de självupplösande.

Elsklingenelsa
2013-12-04 13:54
#5

Ja det är svårt och väldigt individuellt med katter och deras halsband. Jag var lycklig kattägare till två kattflickor som vardera levde i 12 och i 13 år som aldrig varken trasslade in sig eller tappade sitt halsband en enda gång. Men missar jag har nu är riktiga olyckskorpar…

Båda de unga (4 år) tama katterna som har halsband på lyckas få in tassen under halsband som innehåller resår av något slag. De har båda två kommit hem ormande på magen med framtssarna helt uppbundna under hakan - och då övergick jag till mer lättappade halsband med safetylock. (Jag har även Gamling som aldrig fastnar eller trasslar - och en skyggis som man inte kan sätta halsband på). Periodvis går det iofs åt en massa halsband här men jag köper big pack och har färdiga med lappar och allt som jag sätter på så fort en misse kommer hem "naken".

Man får pröva sig fram…//Elsa

Roslyn
2013-12-04 19:58
#6

Hmmm tack för tips. Har också hört historier där katter fastnat med tassen i bandet eller i munnen och usch vet inte om jag vågar sätta på kissen. Jag har ju inte honom över uppsikt. Fårse hur det blir.Kan ju testa när han är inne på jobbet. (vilket han inte får egentligen).

Annons:
Rödis
2013-12-06 14:26
#7

När de fastnar med tassen under halsbandet, eller i munnen beror det på att man inte satt halsbandet tillräckligt tight men är ju inte så enkelt eftersom dessa ofta glider upp av sig själva så de inte sitter åt tillräckligt bra. Det är som #5 skriver väldigt individuellt så försök Du att prova när Du har åtminstone något litet uppsikt. Lycka till!

Elsklingenelsa
2013-12-07 10:20
#8

Med ett lättutlöst safetylock (lossar då du drar med minimal kraft) lär du främst bli av med halsbandet eftersom ovana katter gärna killar/pillar/sparkar på det men inget farligt. Så om syftet är att se om missen går hem till ett hem så helt klart värt ett försök - så där har jag gjort med alla hemlösingar som vandrat in hos mig genom åren…Halsband i 1-2 veckor, sen chipkoll, sen kastrering o vacc, sen omplacering…(fast en gång dök en ägare upp efter kastrering…;) Bra för missen och matte/husse betalade och fick hem helservad kille….;)/E

Roslyn
2014-01-06 12:14
#9

Ägaren funnen. Det var en liten kastrerad hona 😞 Är så dålig på att se kön.

Fick veta att Sirius som den heter är så rädd för de andra katterna på gården. Det är väl därför hon kommer till oss då och då. Nu har hon tillbringat en lång tid inne fick jag veta. Har varit så orolig då hon  inte visat sig på ett tag.

Katthemsmatten
2014-01-07 13:34
#10

Vad skönt att höra att katten har ett hem - och att ägaren verkar bry sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: