Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2543 ggr
aekitsune
2013-12-02 21:39

Hjälp! Brand i katthem.

Hej! En vän till familjen (vi kallar henne X) råkade ut för något hemskt i lördags (för tre dagar sedan). Hon har ett katthem där folk kan lämna katter de hittar övergivna. Främst sommarkatter. Hon driver detta katthemmet helt själv och begär inget tillbaka. Bara katterna får ett bra hem.

I lördags när hon kom hem från jobbet hade halva hennes hus brunnit ner. Fyra av katterna hade brunnit inne, och tre hade lyckats ta sig ut när brandkåren öppnade dörren. Hon bor långt ute i skogen, och brandkåren har funnit bevis för att branden startat utanför huset. Alltså att någon tänt på, med sju katter inne i det. Alla katter var innekatter och inte alls vana vid att vara utomhus sedan de blev omhändertagna.

Två av katterna har vi fått tag på och bor nu med X i hennes föräldrars hus 50 meter därifrån. Problemet är den tredje katten, en liten hona. Hon har gömt sig på den sönderbrända övervåningen. Där är det fullt av bröte, vatten och förkolnade husrester, och hon vägrar komma fram. Vi har försökt locka på henne, och ta dit hennes bror och kompisar, men hon kommer inte. Inte ens för att hämta mat, trots att det gått tre dagar. Snälla hjälp! Kom med förslag! Dessa katter är allt som betyder något i hela Xs liv, och hon har redan förlorat fyra av dem "/

Har testat kattfälla men det funkar inte. Vi ser henne men kan omöjligt ta oss fram till henne då golvet sviktar och hon gömt sig under massa andra grejer vi inte kan ta bort utan att riskera att skada henne.

Hon har inte rört maten som står där. Det går att stänga dörren till rummet, så får vi bara ut henne från just den sidan av rummet kanske vi kan fånga henne.

http://aekitsune.blogg.se

Annons:
Uppkatten
2013-12-02 22:05
#1

Ligger hon och trycker eller rör hon sig någonting där hon befinner sig? Skulle ni kunna använda håv? Förmodligen är hon livrädd just nu…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

aekitsune
2013-12-02 22:11
#2

Hon ligger och trycker…

http://aekitsune.blogg.se

Uppkatten
2013-12-02 22:15
#3

Som jag har förstått det kan rädda katter ligga och trycka väldigt länge. I värsta fall så länge att de tar skada av det… Finns det någon möjlighet att handgripligen få tag på henne? Med håv t ex? Tveksamt om det kommer gå att locka fram henne i det här läget…(lär väl bero lite på hennes personlighetstyp). Att ligga och trycka är en överlevnadsinstinkt i "katastroflägen".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

aekitsune
2013-12-02 22:19
#4

Hon är tydligen ganska skygg redan från början. Vi bestämde oss för att låta henne vara imorgon också, så hon kanske tar mod till sig att komma fram. Vet att katter hellre svälter ihjäl än äter mat de inte gillar, vet dock inte hur det är med mat de gillar när de är chockade… Vi kan inte få tag på henne för hand, har försökt allt vi kommer på "/

http://aekitsune.blogg.se

Imasy
2013-12-02 22:23
#5

Kan inte brandkåren/räddningstjänsten hjälp er då? De har ju kunskapen om hur man ska uppföra sig i sådana här miljöer och kanske har andra verktyg/utrustning än vad vi "vanliga" har hemma?

Beklagar att din vän förlorade både katter och hem, men jag håller tummarna att ni får in den sista lilltjejen :)

aekitsune
2013-12-02 22:31
#6

Det tog några timmar innan de fann katterna, och då var brandkåren redan borta. Däremot vet jag inte varför de inte varit där och hjälpt till efter det. Vad jag förstår brukar de väl göra sånt? Ska höra med henne imorgon! Kanske hon har pratat med dem :)

http://aekitsune.blogg.se

Annons:
Uppkatten
2013-12-02 22:33
#7

Har ni provat med MÅNGA sorters mat? Väldoftande mat såsom tonfisk eller grillad kyckling (ta bort alla kycklingben först då dessa är skadliga för katter)? Har hon tillgång till vatten? Serveras det foder som hon normalt brukar tycka om?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2013-12-02 22:37
#8

Har ni kunnat avgöra om hon är fysiskt oskadd, så att hon inte ligger och trycker p g a skada med?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

aekitsune
2013-12-02 22:38
#9

Hon har bara fått hemlagad mat sedan hon flyttade dit, så X har ställt fram kokt fisk och vatten åt henne, som hon inte rört alls. Pratade med mamma nyss, hon är veterinär, och hon föreslog AD-foder (om jag inte hörde fel) uppvärmt i mikro några sekunder. Det ska tydligen dofta mycket. Hon har tillgång till vatten så nära det går att placera det. Vet inte om det finns något som luktar "kattigare" som kan locka fram henne? Får hon bara mat i sig kan hon ju ta den tid hon behöver för att våga sig fram till en människa sen..

http://aekitsune.blogg.se

aekitsune
2013-12-02 22:39
#10

#8 Nej, vi kommer inte åt henne. Förmodligen har hon rök i lungorna, men så vitt vi kan se inga skador på utsidan..

http://aekitsune.blogg.se

Uppkatten
2013-12-02 22:51
#11

Tonfisk och grillad kyckling är sådant som brukar användas för att locka fram katter som är "särskilt svåra att få tag på". Testa det tycker jag! AD-blötfoder är också värt att prova!

Några som har erfarenheter av hur katter beter sig efter brand är Uppsala katthem (eller Föreningen Samvetet som de också heter). De tog hand om katterna som överlevde branden i Saluhallen för några år sedan. Ta kontakt med dem under morgondagen, tycker jag, och diskutera situationen. De är vana även vid skygga katter!

Jag vet dock inte hur snart de fanns på plats för att hjälpa Saluhalls-katterna (om det var precis efter branden eller först lite senare) men det kan du diskutera med dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2013-12-02 22:57
#12

Saluhalls-katterna var alltså en kattkoloni som höll till vid Saluhallen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Imasy
2013-12-02 22:58
#13

Råddningstjänsten/brandkåren rycker ju ut och hjälper katter ner från höga träd, hästar och andra vilda djur som trillat ner i sjöar och sånt. Hjälpte de inte Nauqita med att fiska upp några kattungar som fastnat i nåt rör i en husgrund t.ex?

Jag tycker helt klart ni ska ställa frågan. Ni kan ju även påtala att katten troligen lider och behöver vård för ev. rökskador. Och får hon inte i sig mat och vätska kommer hon ju få andra problem.

Annons:
brutt
2013-12-02 23:03
#14

Varm grillad kyckling brukar vara oemåtståndlig. Verkar som om katten är väldigt chockad och det är ju inte så konstigt. Tror ni måste få professionell hjälp av brandkåren/räddningstjänsten iom det att golvet sviktar.

aekitsune
2013-12-02 23:59
#15

Tack för all er hjälp! Underbart att det finns människor som svarar på frågor :)
Jag ska ta upp era svar med X imorgon, så får hon avgöra hur vi ska gå vidare :)

http://aekitsune.blogg.se

Rödis
2013-12-03 10:00
#16

Brandkåren/Räddningstjänsten kom inom 15 min för att hjälpa en kattunge som fastnat i rör när man lagt igen en uppgrävd arbetsplats. Luftningsröret fick sågas av så jag hade inte haft en chans utan dem.

Vid kattfångst brukar vi bl a använda oss av sardin/makrill i tomatsås, just av den anledningen att den doftar kraftigt.

Stackars lilla missen, hoppas ni får fram henne snarast och att din väninna som driver katthemmet får den stöttning hon behöver!

aekitsune
2013-12-03 10:07
#17

Vad bra! Det är helt underbart vad barnsligt glad man kan bli över att de gör sånt för djuren. Min fundering var att de kanske inte hjälper till eftersom katten faktiskt inte sitter fast? Den kan ju ta sig ut om den vill, men den vill inte. Men ska testa med makrill, du har rätt i att det luktar en hel del.

Det hemska med den här historien är att den här kvinnans mamma dog för en månad sen, och hennes pappa fick en stroke för två veckor sedan, de räknar inte med att han lever en månad till. Hon har varken barn eller partner. Mår så dåligt när jag tänker på det! Idioten som tände på… Skulle vilja strypa den människan.

http://aekitsune.blogg.se

Katthemsmatten
2013-12-03 10:24
#18

Jag tror att de kan hjälpa till med tanke på att katten ju faktiskt sitter i en byggnad som ni inte kan gå in i pga rasrisken. De har ju hjälpt till att släcka, så de kan säkert vilja hjälpa till även med den här katten. Hoppas att polisen gör en utredning om mordbrand! Försök vara ett stöd för din väninna på de sätt du kan. Att kontakta brandkåren kan vara ett sätt så hon får avlastning. Fråga om du kan hjälpa till med de överlevande katterna så hon kan besöka sin far, hjälpa henne ha kontakt med försäkringsbolag och annat. Ställ frågan till henne om vad just du bäst kan göra för att underlätta. Du verkar vara en så stödjande och god vän att hon säkert blir glad bara över att någon frågar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Imasy
2013-12-03 11:04
#19

#17

Även om hon inte sitter fysiskt fast och troligen skulle klara av att ta sig ut, så kan hon ju vara chockad, skadat sig så hon inte kan eller orkar ta sig ut osv. 

Och ni får väl inte ens gå in där utan att det kan bli rättsliga åtgärder? Det måste väl räknas som en brottsplats om någon tänt på, och då får man väl inte vara där hur som helst.

annebeate
2013-12-03 11:34
#20

Kontakta polis och räddningskår. Utredning måste självfallet ske av branden och då en brottsplats.

Ni små katter som förlorade era liv.❤️❤️❤️❤️

Så sorgligt att läsa om allt hemskt som drabbat innehavaren av katthemmet. ❤️

Annons:
Sidentass
2013-12-03 17:55
#21

Usch..vilken fruktansvärd historia..man får ofta känslan av att människor som verkligen vill väl drabbas av det ena dråpslaget efter det andra…kattmynta brukar också kunna vara ett effektivt medel att locka fram katter med….

majvi
2013-12-03 19:24
#22

Jag kan inte förstå varför en del är så grymma mot oskyldiga katter. På katthemmet kompis har man erfarenhet av brand och skadade katter,deras katthem brann ner 2010 . När det gäller saluhallskatterna var de inte instängda,de levde utomhus.När saluhallen brann hade föreningen Samvetet ännu inte bildats, de bildades några år senare och ytterligare ett år senare fångades saluhallskatterna in. Jag kan inte minnas att det var några äldre katter där då, de flesta var ganska unga.Alltför unga för att ha varit med om den branden. Det brukar inte vara någon lång livslängd för katter i en okontrollerad kattkoloni och för katterna som var vid saluhallen när det brann tror jag snarare att de dog pga bilar och att katter fångades in och avlivades av kommunjägarna.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Uppkatten
2013-12-03 20:50
#23

#22 OK, fel från min sida i så fall. Då är katthemmet Kompis bättre att kontakta. Jag minns det som att Samvetet tog sig an katterna vid Saluhallen redan i ett ganska tidigt skede, men kanske var det privatpersoner som var "först på plats"? Vet att det talades om katterna i media etc. Och precis som du skriver - de var inte instängda utan bodde utomhus i olika "gömslen" kring Saluhallen. Men katterna som Samvetet plockade in var alltså kanske snarare barn/barnbarn till katterna som bodde vid Saluhallen vid tidpunkten för branden? Men visst fanns det också någon "föregångare" till Samvetet redan före branden? För jag minns att jag ringde till någon som jobbade med hemlösa katter och som bodde strax norr om Uppsala redan i mitten av 1990-talet då jag ville hitta en kattkompis till min kattpojke, men just då hade de bara vuxna katter och jag behövde en ung katt med mkt bus i. Men det var kanske inte någon formell "förening". Även kring 1998-2000 vet jag att en väninna till mig kontaktade någon "förening" i Uppsala (ej djurens vänner) och fick hjälp med omplacering av en hemlös katt som var i rätt dåligt skick.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Debattia
2013-12-03 23:05
#24

Fruktansvärt ,stackars människa och stackars kissar. Hur långt är det mellan er och katten ?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Debattia
2013-12-03 23:30
#25

Jag blir riktigt rörd av att läsa den här tråden, vilka fantastiska människor ni är och när jag läser att ni inte sett varandra på ett tag men ändå jobbat på och inte tappat glöden för dom små liven, bevisar bara hur fantastiska ni är. Att ni orkat ,kämpat , tiggt och bett för katterna. Har ni nu kunnat hjälpa så många kommer ni även kunna hjälpa dom som är kvar. Jag kan hjälpa till och sätta in ett rop på hjälp på min facebok sida också.Vill ni själva skriva något eller jag  får fritt fram ?

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

majvi
2013-12-05 19:50
#26

Hur går det för katten? #23 Djurens vänner hade ett katthem i Uppsalatrakten sen fanns det också en kattgrupp som verkade inom Djurens Rätt.Vad jag förstår hade kattgruppen inte mycket resurser, men de försökte bl.a rädda kattungar från en stor kattkoloni.Många av kattungarna skickades till Fia-hemmet för att där få hjälp att hitta nya hem.Det kan ha varit de som hjälpte till med den skadade katten. Det var en i kattgruppen som blev Samvetets första ordförande, hon träffade en veterinär som var intresserad av att hjälpa hemlösa katter, jag hade haft funderingar på att skaffa en fd hemlös kattunge, En del hade omplacerat katter på egen hand m.m ….det var Samvetets första gäng. När det gäller saluhallskatterna hade tant E gått och matat dom i 40 år.Hon tog nog in en del kattungar och hittade nya hem åt dem. Det fanns en del andra som också hjälpte till med matningen mera oregelbundet men jag vet att de t.ex hjälptes åt att fånga in en katt som hade skadat sig i benet.När katterna vid saluhallen skulle fångas in sa tant E att det fanns små kattungar där men de andra hade inte sett några och trodde hon såg i syne. Men det var tant E som hade rätt.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Uppkatten
2013-12-05 20:25
#27

#26 Tack för info! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lena
2013-12-06 18:31
#28

Oj vilken tragisk händelse som drabbat din vän! Fruktansvärt om branden dessutom var anlagd. 

Tror det kan bli svårt att locka den här kissen med mat om den är i ett chocktillstånd. Men alla knep ska givetvis provas. Hoppas ni kan få hjälp att fånga katten på något vis. När det varit en brand och allt borde väl räddningstjänsten vara lite extra serviceinriktade. 

Håller tummarna och hoppas det löser sig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
2013-12-06 21:34
#29

hoppas verkligen det löst sig för nu har väll katten suttit ett par dgr:(?

aekitsune
2013-12-07 22:37
#30

Hej! Förlåt att jag svarat dåligt, inte varit vid datorn! Men katten sitter kvar. Hon har rört maten men inte fastnat i kattfällan. Det betyder i alla fall att hon inte sitter fast, och att hon kan ta sig ut från sitt gömställe. Har nu laddat upp med massvis av filtar och gos i den delen av rummet vi nårr. Brandkåren kan inte hjälpa till för hon är inte i "riktig" fara, vad det nu betyder. Kämpar fortfarande :)

Veterinären föreslog sömnmedel i maten, men vågar inte ge henne det än, för somnar hon i de delarna i rummet vi inte när gör det ju ingen skillnad. Har dock hämtat ut tabletterna. Uppdaterar när jag vet mer :)

http://aekitsune.blogg.se

aekitsune
2013-12-11 12:23
#31

Hej! Förlåt att jag inte svarat på länge. Jag lade upp texten på fyra olika ifokus-sidor, så jag har inte riktigt haft koll på vilka jag svarat på.

Hur som helst; Katten är framme nu! :)

När vi såg att katten varit framme och knaprat på fisken fick vi sömnmedel av veterinären att lägga i, men när vi gjorde det rörde hon inte maten alls. Till slut gav vi henne gourmet-mat i kattfällan, och efter mycket om och men fick vi fast henne. Hon var helt lugn, stackarn, säkert helt utmattad. Nu ligger hon under sängen, och kommer enbart fram när hon ska gå på lådan eller äta. Men hon är i alla fall inne! :) Tack för all hjälp <3

http://aekitsune.blogg.se

Katthemsmatten
2013-12-11 12:30
#32

Vad skönt att hon nu är inne i säkerhet. Med tanke på att hon kanske inte ätit så mycket under den här långa tiden är det viktigt att man tar det försiktigt med matandet i början. Teskedsstora portioner varannan timme som sedan ökas på successivt under några dygn. Ha gärna kontakt med veterinär för att säkerställa att hon inte farit illa. Lever och njurar på en katt är så känsliga för svälttillstånd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Imasy
2013-12-11 12:31
#33

Bra jobbat! 🙂

aekitsune
2013-12-11 12:36
#34

#32  Ska meddela henne! Hon har kontakt med veterinären, men vet faktiskt inte hur hon gör med matandet. Hon har ad-foder vet jag, annars så ger hon dem alltid hemlagad mat. Tack :)

http://aekitsune.blogg.se

Annons:
Katthemsmatten
2013-12-11 14:05
#35

Hoppas att alla bekymmer för såväl väninna som katterna nu ska vara över. Dessutom hoppas jag att den j-a idiot som tände på åker fast snart och får ett mycket kännbart straff för sin mordbrand.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: