Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3676 ggr
Isatis
11/23/13, 12:47 PM

Kattnamn

Varför har din katt/katter fått just sitt/sina namn?

Hos oss fick Mormor och Mamman sina namn på grund av släktskapet. Mammans son Pölsan såg ut som en korv, Lille Mösse var pytteliten och hittades nära Mössehult. Higgs är namnad efter Higgs partikel – blixtsnabb och på flera ställen samtidigt. Herr P. troddes tillhöra grannen Pettersson vars gamla hankatt var försvunnen men det var fel, tyvärr.

Annons:
Sidentass
11/23/13, 5:39 PM
#1

Bamse 16 år,  fick sitt namn efter sin far som hette likadant..samt gör han själ för sitt namn med sin gedigna kroppshydda;-)

Lassie…ja..han är vare sig en chäfer eller en flicka..utan en hankatt som vi helt sonika tyckte skulle passa att heta så. Han är hela 15 år.

Berlioz föddes i en kull med två syskon. Deras mamma hette Dutchess. Då var saken klar..det blev Familjen Aristocats!

Marie syster till Berlioz…se ovan..:-)

Touloze, också i den kullen, men är nu en änglakatt, liksom deras mamma..:-(

Michelle, Familjens smålänning, fick sitt namn av den enkla anledningen att en vacker katt bör ha ett lika vackert namn;-))

Lucia..kom till oss från KKs..där namngivningen redan var klar..

Zazza har även hon tagits omhand av oss, namngiven och klar från sitt första hem:-)

Jassan
11/23/13, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tissen fick sitt namn för hon var en såååå liten Tiiiisunge då jag hittade henne.🙂

Marängen fick sitt namn för hon ser ut som en maräng. 😉

Båda namnen kom av sig självt…..under tiden man funderade på vad de skulle heta så …ja…så upptäckte vi att dom ju redan fått sina namn.😃

PS.. #1 Gillar anledningen till varför Michelle fick sitt namn!👍

https://jazzans.wordpress.com/

Isatis
11/23/13, 7:18 PM
#3

Fina namn på fina kissar. Bamse låter tryggt och pålitligt. Förnäma namn i familjen Aristicats. Marängen en läckerbit. Bilden på henne och vackra Tissen är en fullträff.

annajohannan
11/23/13, 7:34 PM
#4

Algot och Simba är katter jag tagit över, därav har jag inte namngett dem.

Däremot har jag två jag själv namngivit:

Killen: Eftersom familjen inte kunde komma överens om vad kattpojken skulle heta. Jag kallade honom för enkelhetens skull Killen. Det blev hans namn tillslut.

Pyssel Caliban Karin Golfboll Sniff Norrsonsdottir: Ja, här gick jag och dåvarande sambon loss. Vi hade tänkt oss en hankatt och att han skulle heta Caliban. Det blev en honkatt istället och vi kände inte att Caliban passade henne. Det fick bli ett mellannamn istället. Min mor tjatade om att hon skulle heta Karin, så det fick också bli ett mellannamn. Golfboll är så konstigt…. en bro som går över Gavleån hade en golfboll inkilad i räcket och när jag och pojkvännen gick förbi så sa vi alltid "GOLFBOLL!" och pussade varandra. Varje gång. Minst två gånger per dag alltså. Men det kändes inte som att hon skulle heta Golfboll heller. Det blev också ett mellannamn. Sniff bara för att jag är Muminnörd och Norrsonsdottir är våra efternamn hopknölade till ett. Så till tilltalsnamnet Pyssel. När vi diskuterade namn så försökte vi komma på saker vi både tycker väldigt mycket om… Kaffe? Naeeeh…. Pizza? Neeäee… Pyssel? Ja? Och så blev det. :)

Nosen
11/24/13, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite roligt så här när man tänker tillbaka på det.

Jag ville att katterna skulle ha "vackra" prinsessliknande namn. Men sedan så säger min sambo att han har bestämt. De skulle nämligen bli döpta efter två bilar!

Vadå? Bilar? Näääähhh..

Sen frågar jag vad det blev för namn..

Evora och Elise <3

Så vi blev lika nöjda båda två haha. Så vackra namn till så vackra katter och karln fick döpa efter sina drömbilar Lotus Evora och Lotus Elise.

Men senare blev det såklart smeknamn också som "Lisen" och "Våris" :)

[Kavring]
11/24/13, 12:22 AM
#6

#5 Vilken gullig historia! Mina katter har delvis fått behålla sina givna namn. Först ut är Kenneth, som bara måste heta så! Han är en Kenneth helt enkelt. Katthemmet döpte honom, och det var verkligen en fullträff. Han har inga smeknamn. :) Sen Bobby, som fick namnet Obelix av katthemmet. Men det är ju helt omöjligt att använda, enklare med ett tvåstavigt namn, så det blev Bobby helt enkelt, fast jag inte ville ha ett sånt namn egentligen på honom. Han lärde sig lyssna på sitt nya namn nästan omedelbart, så det känns rätt att han heter så hemma hos oss. Sedan har jag Victoria, som uppfödaren döpte henne till, men jag ändrade det snabbt till Vickan - det är så jag presenterat henne överallt på nätet, men vi har övergått till att kalla henne Fredda (från det engelska namnet Freda), vilket är lite tuffare i tonen och passar henne bättre. :)

Annons:
Whippetgerbilen
11/25/13, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min katt är från ett katthem där han hette Nicke Nyfiken för att han är så nyfiken,det namnet har han fått ha kvar för det stämmer verkligen🙂

Dogs is my world ♥

Upp till toppen
Annons: