Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1808 ggr
[Kavring]
11/22/13, 7:59 PM

Placera ut "vindskydd" vintertid? Vad tycker ni?

Jag har funderingar på att placera ut vindskydd till utekatter, främst hemma på mina föräldrars tomt, där katter kan söka vindskydd mot kyla och rusk nu under de kallare årstiderna.

Tycker ni att det vore dumt att göra så?

Skulle väldigt gärna vilja placera lite sådant här i stan också, men antar att det måste man ha tillåtelse att göra? Det är många katter som folk släpper ut här i Uppsala som desperat försöker komma in i trapphuset för att värma sig när vintrarna är riktigt kalla..  Tycker så synd om dem.. 😕

Det skulle likna de idéer för TNR, förutom att det inte skulle inkludera utfodran, bara ett ställe att värma sig på..

Annons:
Backarödbo
11/23/13, 10:23 AM
#1

viktigaste elementen i TNR metoden är att katterna är kastrerade!

[Kavring]
11/23/13, 10:53 AM
#2

Ja, det skulle såklart inte alla likna TNR , mer än att de kan gå in o värma sig i "bolådor" eftersom jag inte tänkte utfodra. Vill bara att alla katter ska ha en chans att komma undan kyla m.m.

Lena
11/23/13, 10:56 AM
#3

Idén är inte fel bara man tänker på att det inte blir TNR om man inte inkluderar kastrering, matning och tillsyn till kattkojorna. Är det hemlösa katter är prio 1 att kastrera dem så de inte ökar i antal hela tiden. 

Om jag förstått dig rätt tänkte du mer på ägda katter som inte har den tillsyn de behöver vad gäller sin utevistelse. Det bästa hade varit att starta med information till kattägare om deras skyldigheter enligt djurskyddslagen. Då kanske inte kattkojorna behövs. I annat fall borde de själva kunna vara med och bekosta dem. Kan dock tycka att det behövs en skärpning om man som kattägare släpper ut sin katt på vintern och låter den vara ute hela dagarna i kylan utan möjlighet att gå in när den själv vill, har behov av det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
11/23/13, 11:42 AM
#4

känner likedan, har en granne och hon/han släpper ut katten och åker til jobbet, där sitter katten vid altanen eller blandt buskarna. tycker så synd om den. Funderar på at göra en kattkoja til den av frigolit og ge den til grannen…men är rädd at denne skal bli arg och typ tycka at inte f… skal jeg komme der å berätta hur han/hon skal ta hand om sin katt.

men klart jeg skulle kunde ge den til katten 😉

alltså legge den på dennes altan. fatter inte hur folk tänker….varför tror dom at katterna kan vara ute i 9-10timmar medan vi själva orkar knappt några timmer på stan sen vil vi inomhus, och kopple av

[eskils]
11/23/13, 12:43 PM
#5

Snällt av dig att tänka på frysande ägda katter som tanklösa ägare har släppt ut eller som har sprungit bort mitt i smällkalla vintern! Här finns trådar om kattkojor:
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d716421b9cb462233072768-vinterbostad-at-hemlosa-katter

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/5103aba188f472173400df7b-bygg-kattkoja-beskrivning

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d713514b9cb46222d04cd5d-stalla-ut-kattkoja-tips-for-nyborjare

Om man inte har möjlighet att bygga själv, är det enklaste att beställa en färdig. Såg att företaget http://kattkoja.se/ lyckligtvis inte lades ner förra året, utan togs över av en annan person.

Du kanske kan skriva en insändare i lokaltidningen, att du tvingats ställa ut kojor till katterna, eftersom deras ägare inte tar sitt ansvar… 🤔

Om det rör sig om riktigt hemlösa katter så är förstås det viktigaste att kastrera dem och ge dem mat och veterinärvård, samt vindskydd. Kontakta ett bra (helst SVEKATT-anslutet) katthem och berätta var de finns. http://svekatt.se/index.php?ID=94

Uppkatten
11/23/13, 1:25 PM
#6

Handlar det om hemlösa katter så ta kontakt med Föreningen Samvetet (Uppsala katthem). De är inte SVEKATT-anslutna men vad jag förstår så har de en bra verksamhet där även skygga katter får hjälp till ett nytt hem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lena
11/23/13, 4:06 PM
#7

#5 Så glad jag blir att höra att kattkoja.se fortfarande finns kvar - att företaget togs över av en annan person. Det är ju en sådan bra produkt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
11/23/13, 5:31 PM
#8

Fin tanke detta med vindskydd till frysande missar…sen kan jag inte fatta hur man som kattägare kan låta sin misse gå ute hela dagen, utan uppsikt när husse eller matte är borta. Är det sen den mörka o kalla årstiden är det än mer jobbigt för katterna….själv brukar jag alltid ta kontakt med kattens ägare när jag märker att något är fel..

zorro2
11/23/13, 7:19 PM
#9

just her jeg bor så er det den enda katten jeg sett og ja trots at den har hem så tycker jeg synd om den. Får se om jeg kan prate med ägaren og fråga snällt om denne vil ha en kattkoja til sin pälskling.

annars har jeg inte sett mange katter just i området jeg bor i, så hur det ligger til med hemlösa katter vet jeg ikke. og gå ut ensam när mörkret faller på för at spana…nja…två områden ikke så långt her ifrån är lite s.k belastade områden, mkt bråk og stök og där vill man definitivt inte gå.

[Kavring]
11/23/13, 11:43 PM
#10

#3 Tack för dina tips! Jag ska försöka informera runtom i kvarteret med lappar, men jag tänker såklart på alla katter, även de som inte har ett hem att komma in till. Mår väldigt dåligt när jag tänker på vilken hemsk tillvaro många katter har på vintern (annars med, för den delen), både ägda och "vilda" katter… #5 Tack för länkarna, ska genast kika på dem! :) Jag vt inte hur många hemlösa katter det finns i området, många har halsband, men många saknar det också. Jag har inte sett någon extremt tilltufsad katt dock, men de kan ju ligga och trycka nånstans, så bara för att jag inte sett nån behöver det ju inte betyda att de inte finns… :) #6 Ja föreningen Samvetet känner jag väl till då jag är medlem och har adopterat två katter därifrån, men som jag nämnde här ovan har jag (ännu) inte sett någon katt här som jag misstänker vara hemlös. Tack för tipset ändå! #9 Hoppas ägaren av katten förstår att det är snällast mot katten ifall den kan få ett krypin… :/

Lena
11/24/13, 2:37 PM
#11

#10 Det är svårt det där med bristande kattägarskap. Många skaffar katt och tänker att de klarar sig alltid. Tar det inte riktigt på allvar. Många känner inte till att djurskyddslagen stramades till på ett antal punkter för några år sedan. 

När det gäller hemlösa katter brukar det märkas på hur de ser ut vad gäller päls, hull och allmäntillstånd i övrigt. Även beteendet - de brukar bli mer och mer desperata efter mat allteftersom termometerna sjunker. Men om det är mer förvildade katter är det inte säkert att man ser dem alls.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
11/24/13, 5:07 PM
#12

nei, det er jo det…svårt at lokalisera dem för at hjelpe til og inte bare med mat og skydd men även at man tar inn dom og gjör en veterinär koll samt kastrering.

som sagt i området her er mkt skog og även gömställen blandt husen og husgrund.

hmmm, man kanskje skal spreja lite feliway på seg innan man går ut……..

zorro2
11/24/13, 5:29 PM
#13

nei, vad sier jeg…menade inte feliway.

Annons:
Upp till toppen
Annons: