Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1155 ggr
DesireEsmeralda
11/14/13, 6:58 PM

Kattmynta i bur?

Hej! Ska till veterinär med min ena katt imorgon och har redan nu ångest för hur jag ska få in henne i buren (i lagom tid) och hennes panik när hon är inlåst. Använder redan ikväll fellyway i den (som inte funkar så bra på henne). En kompis kom med förslaget att preppa buren med kattmynta. Vad tror ni om det? De blir ju typ "påtända" av det, så kanske funkar som lugnande? Eller blir det en tvärtomeffekt? Vi ska dit eftersom hon har problem med andningen, så lugnande är inte aktuellt i detta fall. Hon är en fd skyggis och går fortfarande inte att lyfta tex.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Annons:
Jourhemmet
11/14/13, 7:29 PM
#1

Ta enbart Feliway. Jag har alltid buren ståendes framme så mina katter sover i den och blir mer vana på så sätt. Jag hänger alltid över en handduk över hela buren när jag åker med jourkatter.

DesireEsmeralda
11/14/13, 9:22 PM
#2

Tack för svar! Brukar göra samma som dig men tyckte det lät lite intressant med kattmyntan. :)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Lena
11/15/13, 6:00 PM
#3

Hoppas veterinärbesöket avlöpte väl! Feliway har jag själv god erfarenhet av. Kattmynta kan fungera också men inte riktigt på samma sätt som Feliway. 

Ett tips som jag själv fick när jag transporterade två skygga katter på tåg för många år sedan var att ställa kattburarna i IKEA-kassar. Det gjorde att burarna stod lite mera skyddade och var lättare att bära.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

DesireEsmeralda
11/17/13, 5:22 PM
#4

Jag fick jaga henne i en halvtimme och sen tvinga in henne i buren. Men det gick iaf. Får se hur det går när vi ska tillbaka om tre veckor. Dock var hon ju sjukt stressad hos vet eftersom vi gjorde så många undersökningar. En fråga. Har ni varit med om att det är svårt att ge katten antibiotika i pastaform? Hon vägrar tom favoritmaten när jag blandat i det. Strök det på tassen men hon bara skakade av sig det och drog av resten på soffan… Kan tyvärr inte hålla fast henne två ggr/dag och spruta in då jag efter 1-2 ggr inte får tag i henne. Har ju två katter så ska jag svälta henne får jag ju göra det med båda och se till att den andra inte äter hennes mat. Hon gillar varken leverpastej eller mjukost, så jag kan inte lura henne så heller. Jaja. Får i henne korrosionet iaf, då hon inte fattat än att det är medicin i godiset hon får. ;)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

DesireEsmeralda
11/17/13, 5:23 PM
#5

Kortisonet*

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Upp till toppen
Annons: