Annons:
Etikettsajten
Läst 2458 ggr
Djurälskaren87
11/11/13, 7:44 PM

Ni som driver katthem

Hej, vill börja med att säga att jag beundrar ert jobb och ni är alla helt fantastiska utan er hade nog många katter inte överlevt.

Jag har några frågar som jag gärna skulle vilja ha svar på så jag blir lite mer insatt i eran verksamhet och hur ni jobbar.

Hur har katterna det hos er? bor dom i bur/box eller hur bor dom?

hur går ni tillväga om någon är intresserad av en katt hos er? gör ni uppföljningar m.m?

hur gör ni på nätterna,finns det personal där då?

hur får ni allt att gå ihop med att driva ett katthem och även ha jobb,familj osv?

vad är det för regler som krävs för att starta ett katthem?

vad gör ni med dom katterna som inte får ett hem?

hur kollar ni upp dom som vill vara jourhem?

tack för svar:)

Annons:
[Mustangcab]
11/11/13, 10:40 PM
#1

Katthmmmet Kompis kan jag tala om att jag stödjer. Deras hemsida är här och det står väldigt mycket om det du vill veta.

http://www.katthemmetkompis.se/

De har förutom bra personal även bra webmaster och blooggare och därfrån kommer även Sören Fernström världsberömd katt som kan klappas på diverse marknader.😃

Lena
11/11/13, 10:56 PM
#2

Här kan du läsa lite om det tillstånd man måste söka om man vill starta ett katthem. §16 tillstånd som det brukar kallas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
11/12/13, 11:33 AM
#3

Jag driver inget katthem, men är sedan flera år verksam som volontär för ett.

Våra katter sitter i burar men de får gå fritt på avdelningen enligt schema för att få röra på sig och få fler intryck. Våra skyggisar har en egen avdelning där de går fritt.

Vi har inga volontärer eller personal på plats nattetid.

Är man intresserad av en katt måste man göra en intresseanmälan vid ett personligt besök. Det går alltså inte att förälska sig i ett utseende via foto på vår hemsida och boka katten. Man måste alltid träffa den först. Därefter måste man göra minst 2 återbesök (4 om det är en skyggis) under loppet av 7 dagar (14 dagar vid skyggis), därefter kör vi hem katten till det nya hemmet.

Din fråga om katter som inte får något hem förstår jag inte. Den förutsätter ju att man har bestämt en maxtid för hur länge en katt får vara på katthemmet alternativt i ett jourhem och det går inte ihop med min syn på att rädda katter. Tar man in dem för att avlivas om de inte har omplacerats efter en viss tid så har man inte räddat någon katt. Det finns en köpare till varje katt. För vissa tar det bara längre tid innan rätt människa kommer.

Betr. tillstånd fick du svar i #2.

Hur man får hela livet att fungera om man själv driver katthem vågar jag mig inte på att svara på. Men storleken på verksamheten har självfallet stor betydelse. Ffa ska man nog ha en riktigt stabil ekonomi där det finns pengar som är öronmärkta för katterna. Att tro att man kan få ekonomin i balans de första 5-10 åren är nog att hoppas på för mycket och man kommer få skjuta till mycket av privata medel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
11/12/13, 11:42 AM
#4

3# okej tack för svar, intressant läsning.

det jag menar är inte att man skall avliva katten om den inte funnit hem, jag är FÖR nokill policyn men jag menar mer vad erat katthem gör med dom som kanske inte får ett hem på några år, undrar mer av nyfikenhet inte att jag tycker si och jag tycker så.

Katthemsmatten
11/12/13, 11:50 AM
#5

#4 Bra, då hade jag rätt intryck av dig sedan tidigare. 🙂

De som bor på skyggisavdelningen kan fortsätta bo där, men kan även få plats i akuthem för att vänja sig vid en hemmiljö och dessutom inte behöva så många vårdare som det blir på katthemmet. För dem som blir långliggare, oavsett anledning, finns alltid möjligheten att de omplaceras till akuthem och annonseras ut via vår hemsida ändå.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
11/12/13, 11:52 AM
#6

5# toppen, såna katthem kan jag tänka mig skänka pengar till,

Annons:
Katthemsmatten
11/12/13, 11:58 AM
#7

Om du går in på Svekatts hemsida så hittar du flera sådana katthem. Något finns kanske i närheten av där du bor så du kan börja med att bli volontär för att skaffa dig erfarenhet innan du kanske startar eget katthem.

För att inte bli påhoppad: det finns även katthem som står utanför Svekatt som arbetar på samma sätt. Var noga med att läsa en förenings stadgar innan du engagerar dig, så kommer du säkert att hitta ett katthem som passar med dina värderingar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jessicahagstrom94
11/12/13, 12:47 PM
#8

Jag är volontär på Gefle katthem i Gävle.

Hur har katterna det hos er? bor dom i bur/box eller hur bor dom?

Burar, jag kan inte exakta mått men det är ganska breda åt alla håll och höga. Vissa är även lite extra stora och den största kallas "familjeburen" vi har en lite mer säker kattbur som vi kallar för "sjuka buren" där en ev. sjuk katt får sitta, annars har vi buren till en annan katt eller en kattfamilj då den också är bra för familjer eftersom det är lättare att de störs i en annan bur.. Sjuka buren har en plastskiva på den nedre delen av dörren istället för nät som det är på de andra burarna.

Katterna har tillgång till en stor lokal att vara i, men alla vuxna kan inte vara ute samtidigt så det brukar alltid vara någon som får vara ute mellan arbetstiderna på helgerna (14-16 är det ingen där på helger och då släpps någon katt ut) och på nätterna, de som inte fått vara ute annars under dagen liksom.
Detta gäller både i det "stora rummet" och i "långrummet" så två olika burar kan alltså vara öppna, ett i varje rum då vi har en nätad dörr mellan.

Vi har även ett kök där just nu 3 katter bor ihop, två av dem flyttar snart till ett riktigt hem och då kommer nya att få komma dit så småningom.

hur går ni tillväga om någon är intresserad av en katt hos er? gör ni uppföljningar m.m?

Om någon är intresserad måste personalen känna att det är en människa som verkar OK, annars säger föreståndarinnan/orna/annan ansvarig i personalen nej. Kattungar går inte att boka förrän de är 10 veckor, mest för att vi ska hinna se folket som är där stup i kvarten och kikar på ungarna veckorna innan men även för att vi inte vill ha köer.

När en person har bokat en katt, vilket man måste göra på plats, så är det 3 besök inom 2 veckor, för att vi ska hinna se om det verkar "rätt."  För att se hur seriös personerna är så har vi en pärm där vi skriver i hur ofta katternas ägare besöker dem. Har de inte varit där på en vecka utan att säga något börjar man liksom fundera… Vi har tagit bort en bokning på en katt som inte fick besök på 20 dagar.

Hembesök ska även göras när katten ska hem, då åker någon i personalen hem med katten till sin nya familj och får se hur det ser ut där och så.

hur gör ni på nätterna,finns det personal där då?

Nej. Det har hänt att någon sovit där när en hona är nära att föda, men vanligtvis inte.

vad gör ni med dom katterna som inte får ett hem?

De får bo kvar så länge dem lever, ingen avlivas för att de inte får ett hem.

Det är alla frågor jag törs svara på.

Djurälskaren87
11/12/13, 1:46 PM
#9

8# tack för svar låter som ett bra katthem! 

7# jag skall kolla upp svekatts hemsida!

Jessicahagstrom94
11/12/13, 1:48 PM
#10

#9 🙂 vi får beröm ganska ofta för att lokalerna är så fina och för att katterna har det så bra🐱

Djurälskaren87
11/12/13, 1:59 PM
#11

7# fanns ett katthem i göteborg som var med i svekatt och jag har hört av mig till dom.

Katthemsmatten
11/12/13, 3:22 PM
#12

#11 Göteborgs Katthjälp är oerhört seriösa och dessutom mycket kunniga när det kommer till TNR.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
11/13/13, 10:56 PM
#13

#12 Ja de är ledande vad gäller TNR.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Djurälskaren87
11/13/13, 10:58 PM
#14

12 och 13# ja det var den enda katthemet jag hittade inom göteborg som fanns med där men jag gick in på deras hemsida och även läste för ville bilda mig en egen uppfattning men gillade verkligen det dom gör gällande katterna och även TNR och att dom är för nokill principen precis som jag.

Alexej
11/14/13, 8:09 AM
#15

I Göteborg finns också Kvibergskatterna, lika seriösa som Katthjälpen.

Jag jobbar mest för Evas katthem i Skara, ett privat katthem utan förening och därför inte med i Svekatt. Katthemmet finns på Evas gård- liknande katthemmet Kompis som jobbar på samma sätt.

Vi har burar men alla burar går till en utebur som går till en utegård. Så alla katter kan gå in och ut där de vill men samtidigt har vi möjligheten att låsa in en katt antingen i inneburen eller i inne-och uteburen. Men för det mesta är allting öppet. Sedan har vi kattunge huset med samma princip men med två stora burar som går ut till två stora utegårdar. Katter med särskilda behov är inne i Evas hus där hon också har ett innätad rum eller kan dela av en del av huset.

Kattbokningen är inte lika restriktiv som på en del andra katthem. Folk kommer och tittar och bokar och kommer sedan för att hämta katten. Vi går efter magkänsla och samtal med köparen. Ibland blir det då ett nej. Det måste stämma, rätt katt till rätt hem. Uppföjlningen sker genom telefon-och Facebookkontakt. Alla katter är skrivana på katthemmet och vi kollar om en omregistrering har skett. Samma med kattungar. Köparen betalar "pant" för en kattunge och får tillbaka sina pengar mot uppvisande av veterinärintyg att katten är kastrerad. Dessutom tar vi alltid tillbaka en katt om det behövs.

Det kostar otroligt mycket att driva ett katthem och det innebär aktivitet hela tiden i form av insamlingar, försäljning och loppisar. Hittar sponsorer och billiga veterinärer.

 Skygga kattungar är på katthemmet och går med tama vuxna. Skygga vuxna är alltid i jourhem där de stannar så länge det behövs. Ofta permanent eller i många månader eller år. Katter som visar att de inte vill bli tama blir kastrerade stallkatter.

Att starta eget katthem är tufft, något som inte många klarar. Vill man hjälpa hemlösa katter är bästa sättet att själv bli jourhem, volontär eller påverka sin familj, vänner och kompisar att vara bra kattägare till kastrerade katter för det är egentligen alla oansvariga kattägare som är grunden till alla hemlösa katter och elände. Skulle alla kattägare kastrerar sina utekatter skulle det inte finnas hemlösa katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
11/14/13, 11:04 AM
#16

#15 Kan inte nog understryka det riktiga i det du skriver i sista stycket:
påverka sin familj, vänner och kompisar att vara bra kattägare till kastrerade katter för det är egentligen alla oansvariga kattägare som är grunden till alla hemlösa katter och elände. Skulle alla kattägare kastrerar sina utekatter skulle det inte finnas hemlösa katter

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jessicahagstrom94
11/14/13, 11:19 AM
#17

Tillägg på mitt inlägg om Gefle katthem i #8;

När en katt kommer in till katthemmet får den så klart först och främst bo i en bur i karantän-rummet tills den har fått klartecken från veterinären som besöker oss på onsdagar, för att minska risken att våra friska katter ska bli sjuka om någon ny katt har en sjukdom som smittar. 

Dit får bara ansvarig personal gå och man ska byta skor utanför innan man går in, är det något fall med någon ruskig sjukdom eller sånt som kan smittas ska vi även ha rock på oss, den går från halsen ner till fötterna + handskar.

Vi har ju även ett pensionat där man lämnar sina katter när man åker på semester bland annat, där finns det 10 burar, varav 9 är lika stora som de minsta i katthemsdelen och en är extra stor. Pensionatet drar in otroligt mycket pengar och vi har några stamkunder som är nöjda.🐱

Lena
11/15/13, 6:11 PM
#18

Många kloka ord i denna tråd!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: