Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1109 ggr
pip89
2013-11-11 05:18

Hittade katt

Hejsan! Jag har hittat en katt som ska in på Katthem och kommer bra överens med mina tjejer men vad ska jag göra. För en av mina kattflickor typ vägrar äta sen han kom hem till oss, det är över 2vecor kvar fram tills han ska flytta dit. Ha det bra!

Annons:
Uppkatten
2013-11-11 07:21
#1

Hur många matskålar har du? Hur har du placerat matskålarna? Kanske har din kattjej behov av att få sitta ifred och äta? Kanske i ett annat rum? Kanske uppe på en köksbänk? Mår hon bra i övrigt så att det inte är någon sjukdom som råkat sammanfalla med att den här nya katten kommit in i hemmet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pip89
2013-11-11 08:20
#2

Jag har en till varje katt Vanligt vis brevid varandra men sen han kom till oss så får hon äta i sovrummet där hon för det mesta befinner sig Jag har alltid varit med henne och sett på när hon äter sen han kom till oss., så att jag kan se till att hon får i sig lite åt minstonde Hon är sig själv för övrigt samt att dom kommer överens, Jag var hos vetrinärern hos honom 3 dagar efter att jag tog in honom, nu är han kastrerad m.m

silversol35
2013-11-11 09:17
#3

#2 Men hon fixar att äta i sovrummet eller? Alltså det fungerar någotlunda?

pip89
2013-11-11 09:35
#4

Jo, men knappt, jag måste lägga ner dom på golvet för att jag få henne att äta, hon vill inte äta från skålen längre. Är det normalt?

Uppkatten
2013-11-11 17:53
#5

Men du tror inte att kattflickan är sjuk på något sätt? En del kattsjukdomar tar sig ju uttryck i t ex dålig aptit? Hon har inte t ex gått ner i vikt, börjat dricka/kissa ovanligt mycket eller liknande också?

Hur går det om du låter kattflickan äta på sin vanliga plats (där hon alltid har ätit) men stänger in den nya katten i ett annat rum och låter honom äta där?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pip89
2013-11-11 19:56
#6

Hon har varken gått ner/upp i vikt, hennes kissande/bajsande är precis som vanligt, konditionen är som den ska den med. Jag ringde till veterinärn och berättade, för jag har nämligen bytt foder till dom så det kan vara det också. Så jag har testat runt lite för att se om det är fodret el katten hon stör sig på. Och det verkar som hon inte vill ha det nya fodret samt att Mary måste äta ensam men jag är inte helt säker en eftersom jag har 4 katter så det blir mkt spring fram och tillbaka

Annons:
Uppkatten
2013-11-11 20:12
#7

Nytt foder skulle absolut kunna förklara varför missen inte vill äta! En del katter är väldigt tveksamma till nytt foder! Har du satt in det lite i taget? Ge henne gamla fodret igen och se om det rättar till sig med aptiten tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pip89
2013-11-11 20:52
#8

Japp! Jag har provat Att ta lite av det gammla och vänja henne men hon äter bara det fodret som hon är van vid vilket är synd för dom andra katterna äter det och det nya fodret är mkt bättre. Jag ringde till veterinären idag och berättade det där och då sa hon att jag skulle fortsätta ge henne torrfodret som Mary är van vid, trots att det är dåligt

Uppkatten
2013-11-11 22:44
#9

Du kanske kan komplettera det sämre fodret med lite bra blötmat istället?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pip89
2013-11-12 08:36
#10

Jaa! Det var en bra ide! Det ska jag pröva! Tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: