Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
09. Goda ideér, råd och tips!

Hittade katt

2013-11-11 05:18 #0 av: pip89

Hejsan!
Jag har hittat en katt som ska in på Katthem och kommer bra överens med mina tjejer men vad ska jag göra. För en av mina kattflickor typ vägrar äta sen han kom hem till oss, det är över 2vecor kvar fram tills han ska flytta dit.
Ha det bra!

Anmäl
2013-11-11 07:21 #1 av: Uppkatten

Hur många matskålar har du? Hur har du placerat matskålarna? Kanske har din kattjej behov av att få sitta ifred och äta? Kanske i ett annat rum? Kanske uppe på en köksbänk? Mår hon bra i övrigt så att det inte är någon sjukdom som råkat sammanfalla med att den här nya katten kommit in i hemmet? 

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2013-11-11 08:20 #2 av: pip89

Jag har en till varje katt

Vanligt vis brevid varandra men sen han kom till oss så får hon äta i sovrummet där hon för det mesta befinner sig

Jag har alltid varit med henne och sett på när hon äter sen han kom till oss., så att jag kan se till att hon får i sig lite åt minstonde

Hon är sig själv för övrigt samt att dom kommer överens, Jag var hos vetrinärern hos honom 3 dagar efter att jag tog in honom, nu är han kastrerad m.m

Anmäl
2013-11-11 09:17 #3 av: silversol35

#2 Men hon fixar att äta i sovrummet eller? Alltså det fungerar någotlunda?

Anmäl
2013-11-11 09:35 #4 av: pip89

Jo, men knappt, jag måste lägga ner dom på golvet för att jag få henne att äta, hon vill inte äta från skålen längre. Är det normalt?

Anmäl
2013-11-11 17:53 #5 av: Uppkatten

Men du tror inte att kattflickan är sjuk på något sätt? En del kattsjukdomar tar sig ju uttryck i t ex dålig aptit? Hon har inte t ex gått ner i vikt, börjat dricka/kissa ovanligt mycket eller liknande också?

Hur går det om du låter kattflickan äta på sin vanliga plats (där hon alltid har ätit) men stänger in den nya katten i ett annat rum och låter honom äta där?

Anmäl
2013-11-11 19:56 #6 av: pip89

Hon har varken gått ner/upp i vikt, hennes kissande/bajsande är precis som vanligt, konditionen är som den ska den med. Jag ringde till veterinärn och berättade, för jag har nämligen bytt foder till dom så det kan vara det också. Så jag har testat runt lite för att se om det är fodret el katten hon stör sig på. Och det verkar som hon inte vill ha det nya fodret samt att Mary måste äta ensam men jag är inte helt säker en eftersom jag har 4 katter så det blir mkt spring fram och tillbaka

Anmäl
2013-11-11 20:12 #7 av: Uppkatten

Nytt foder skulle absolut kunna förklara varför missen inte vill äta! En del katter är väldigt tveksamma till nytt foder! Har du satt in det lite i taget? Ge henne gamla fodret igen och se om det rättar till sig med aptiten tycker jag.

Anmäl
2013-11-11 20:52 #8 av: pip89

Japp! Jag har provat Att ta lite av det gammla och vänja henne men hon äter bara det fodret som hon är van vid vilket är synd för dom andra katterna äter det och det nya fodret är mkt bättre. Jag ringde till veterinären idag och berättade det där och då sa hon att jag skulle fortsätta ge henne torrfodret som Mary är van vid, trots att det är dåligt

Anmäl
2013-11-11 22:44 #9 av: Uppkatten

Du kanske kan komplettera det sämre fodret med lite bra blötmat istället?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.