Annons:
Läst 4073 ggr
Lena
11/2/13, 2:48 PM

Förtal och smutskastningskampanj på facebook!

Detta förtal sprids just nu över Facebook (se länk)! En samling personer vill smutskasta och stoppa en räddningsaktion för ett antal katter på Topasgatan i Västra Frölunda Göteborg. Mycket tråkig läsning och ynkligt agerande. Här jämförs eldsjälar i hittekattsbranschen med kriminella element som lurar folk med falska bilder och sedan stoppar pengarna i egna fickor. Nu får det vara nog!

Länk till förtalande inlägg på Facebook!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
bubbelbruden
11/2/13, 5:51 PM
#1

Det är så tragiskt att det finns folk som vill utnyttja generösa människor och sen smutsskatta de av oss som verkligen jobbar för att hjälpa katterna.

Lena
11/2/13, 6:21 PM
#2

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
11/2/13, 6:27 PM
#3

#1 Ja det är riktigt tråkigt! Just det här fallet med katter har jag god insyn i och kan verkligen gå i god för att pengarna går dit de ska och att katterna existerar i verkligheten. Personen som tydligen gjort till sitt livsverk att sprida dessa lögner kan inte precisera någon grund för sina anklagelser. Det blir vimsiga resonemang om den förening som hon är knuten till och intriger som skett där. Saker som inte har med detta arbete att göra. Sedan påstår hon att en strid ström av människor hört av sig till henne om hot som eldsjälarna bakom Topaskatterna skulle har utsatt dem för. Helt befängda grejer är det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
11/2/13, 8:35 PM
#4

dem har ingen kunnskap om katter, så istedenfor å snacka skit og en komme med en masse løgner burde dem gå en katt kurs.

eller bruke energien på att hjelpe til.

tycker at det er veldig positivt at flere olika foreningar/ eldsjeler hjelps åt,

HEJAR på dere ute i Topas som hjelper dessa katter in i varme, så dem slipper fryse.

[Hen]
11/2/13, 10:04 PM
#5

Usch vad tråkigt att katter drabbas!! :"( Har ingen insikt i konflikten men litar på dig som är Sajtvärd här! Men ett bra tips är kanske att ha en ideell förening, inte ett privatkonto, så slipper man spekulationer. Just eftersom det finns några ställen i Sverige där folk inte har klarat att skilja den privata ekonomin från kattverksamheten, säkert pga bristande kunskap om administration men ändå, de exemplen gör nog att även seriös verksamhet kan bli misstänkliggjorda. Tyvärr. Undrar även: Varför är det ett skelett på omslagsbilden på Facebook? Jag klarade inte av att klicka gilla på sidan för jag kände tyvärr att då kommer jag typ på bilder på katt-lik i min Facebook-feed? Hoppas allt ordnar sig! Alltid rörande att se folk kämpa för hemlösa katter.

Lena
11/2/13, 11:38 PM
#6

Kontot som används är vikt för denna insamling och allt redovisas noga. Det ska därför inte behöva bli några problem med förväxlingar av pengar. Egentligen mer tydligt än om man sätter in till en stor förening för du brukar man inte alltid kunna se exakt vad varje krona går till. 

Bilden med skelettet är tagen i det utrymme som katterna håller till på. Typ en krypgrund under bostadshus. Det är som du förstår inget vidare ställe och nöden är extrem stor. Där har kattmammor fött sina ungar och levt sina liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Hen]
11/3/13, 12:32 AM
#7

#6 Jag förstår att det är en seriös verksamhet, men jag antar att de/ni vill ha så många likes på facebook som möjligt och då får man tänka på målgruppen. Väldigt många känner nog som jag, att man vill gärna engagera sig men kanske inte se kattskelett. Detta skriver jag för att jag vill att fler ska gilla sidan. Så det var menat som ett välmenande råd bara.

Eftersom varken förklaringen kring kontot eller redovisningen  såklart ryms på den där bilden som taskiga personen visade upp, så kan jag tyvärr förstå att den taskiga personen lyckas lura folk. För bild + text ger ingen annan info än skadad katt + privat konto. Dock märker man ju att de allra flesta tänker själva och ifrågasätter den taskiga personen och ber om bevis. Så folk är inte så lättlurande ändå.

Men kanske lite tydlighet kring vad det är för konto skulle hjälpa dem/er att slippa att folk går på den här taskiga personens förtal. Så menade jag.

Lena
11/3/13, 10:31 AM
#8

#7 Att publicera bilder från den verklighet som råder på platsen anser jag vara viktigt då det är det som hela detta projekt handlar om. Det hade varit fel att visa upp gulliga kattungar t.ex. 

Nu jobbar inte jag personligen i detta projekt. Det är inte heller jag som skapat facebooksidan. Jag har dock god insyn i det och vet lite hur de som arbetar med det tänker. Tanken är såldes inte att det ska vara en populär sida för dem som bara vill se den gulliga sidan av katters liv. Däremot engagera dem som vill ha en förändring. Går man in på sidan kan man följa arbetet med alla katterna och dess redovisning. 

Sedan får vi tänka att om vi inte ens orkar se bilder på situationen där hur är det då inte för dem som jobbar med att rädda dessa katter och för katterna som lever där?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggisen]
11/3/13, 2:39 PM
#9

,,Och för att förstå allvaret i det hela så ser inte jag i alla fall något negativt med skelettbilderna,detta är ju verkligheten,och detta är vad som har pågått där.Nu får äntligen de katter som överlevt denna misär hjälp,både veterinärvård och förhoppningsvis nya djurvänliga hem.Högaktar alla inblandade i detta behjärtansvärda arbete. <3

majvi
11/3/13, 3:24 PM
#10

#7 Kan du förklara för mig hur det hjälper katterna om fler klickar på gillar på facebook?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Nightcat]
11/3/13, 4:17 PM
#11

#10 Fler personer kan se och sprida vidare till sina kompisar att de finns?

[Hen]
11/3/13, 7:07 PM
#12

#8 Tyvärr visar forskning att för att få så många som möjligt att engagera sig, så fungerar inte skrämselpropaganda mest effektivt. Det är ofta mer effektivt om folk får skapa de bilderna själva i huvudet. Det är ju inte så att folk skulle tycka sidan var "gullig" bara för att den inte har ett kattlik som omslag? :) Visa människor, som du själv, vill gärna se exakt hur kattliken ser ut. Det respekterar jag! Andra kan föreställa sig det själva och engarerar sig gärna – men har svårt att behöva titta på döda katter.. Kolla på alla hittekatt-gruper på FB så märker du hur folk i allmänhet reagerar på bilder av döda katter. Det handlar inte om att inte bry sig utan om psykologi, alla orkar inte se på lik. I detta fall ville jag tipsa om en kanske lite smartare väg för att få in mer pengar till katterna. Nämligen att göra en sida som fler pallar att titta på. Texter kan vara superhemska och folk klarar det, men att visa kattlik på bild däremot… är inte alltid en bra idé…

#10 Ja det kan jag förklara för dig. Facebook-sidor som ber om ekonpomiska bidrag, som den vi pratar om här, får fler bidrag ju fler som ser sidan (logiskt eller hur :). Ju fler som ser ett inlägg där man ber om pengar, desto större chans att få in bidrag. Så det hjälper katterna om folk vet att de lider, ja. Av samma skäl som Greenpeace och alla andra ideella rörelser vill ha så många följare på Facebook som möjligt: Varje följare är dels en presumtiv bidragare ekonomiskt, dels en vidare-spridare av den viktiga infon eftersom att ifall du som följare klickar på like eller kommenterar på ett av sidans inlägg, så ser alla DINA vänner det och kanske någon av dem då bidrar till katterna. Sociala medier handlar om att sprida vidare saker. Ibland trams, ibland som i detta fall: Ett budskap – och ett kontonummer – som är LIVSVIKTIGT för katterna. :) Det är såklart inte gilla-trycket i sig som hjälper katterna, men det förstår nog alla? För att vara övertydlig: Nike har en Facebooksida med massor av gillare, inte för att varumärket Nike mår bättre av själva gillatryckandet, utan för att varumärket Nike tjänar skitmycket pengar ju fler som följer dem på Facebook. Just för att deras bilder och budskap då sprids, och varumärkets kännedom och försäljning då ökar. :D

Rödis
11/3/13, 9:01 PM
#13

Tyvärr funkar det väl som Hen skriver i #12 , fast jag ogillar skarpt att inte sanningen ska kunna visas. Själv har jag också svårt se vissa saker men om jag tror de visar verkligheten (gäller även sådant som skrivs o sägs) och ger mig en sann insyn kan jag mkt bättre göra något från hela hjärtat! Det var när jag tittade på vissa av Djurrättsalliansens dokumentationer och mådde riktigt illa som jag fick kraft att gå vidare mot uteslutande av kött i min föda, de var mkt mer hemska att se än dessa kattskelett då det handlade om levande djur som man plågade. Och när det handlar om forskning plågar man dem helt medvetet ju.

Vet att vi reagerar olika, har själv stora problem med vissa skeenden efter det jag såg vår katt Bamse köras på o dödas, har reaktioner som det man tillskriver trauman, det känns… som jag inte kan leva med detta hemska om jag inte får backa bandet och rädda honom… Nuförtiden, om en katt går ut på vägen och det kommer en bil skyndar jag mig ut på vägen, chansen att bilen ser mig och stannar är massor med % högre än om lilla katten ensam är på vägen. Detta gäller vägar där egentligen 30 km rekomenderas men många kör fortare…

Topaskatterna har plågats till döds, ibland instängda, i dessa husgrunder och om de inte får hjälp kommer fler skelett hittas framöver! De som jobbar därute fick Bostadsbolaget att skjuta fram igenmurning av grunderna, om de inte varit hade nog somliga katter blivit inmurade. 

Janne Josefsson skulle behövas därute, bedrövligt att anklaga och inte vara villig ta reda på fakta! Får man verkligen hålla på så?

Annons:
Rafflan
11/3/13, 10:17 PM
#14

Illa att det pratas skit om nåra som faktiskt gör ett bra jobb, DOCK finns det ju många där som samlar in pengar till katter som inte finns vilket man ska varna för :/

indra-bus
11/4/13, 2:14 PM
#15

# 12 var hittade du den forskningen?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Hen]
11/4/13, 7:06 PM
#16

#15 På Berghs fick vi lära oss det. På universitetet också. Ska leta länkar men hinner inte just nu. Men självklart finns det undantag, som tex Djurens rätt och PETA. De har dock väldigt professionell kommunikation, till skillnad från den förening som vi diskuterar just här. Min synpunkt gäller alltså dessa icke-professionella budskap. Annars hade jag varit mer nyanserad i kommentaren.

Djurens rätt och PETA klarar att få med sig väldigt många därför att de kombinerar sina otäcka och grova bilder med väldigt effektiva copy-budskap och väldigt tydlig call to action som ger en viss avlastning för betraktaren. De har en speciell målgrupp som vill känna sig som aktivister och som inte tvekar att sprida vidare obehagliga bilder till sina vänner o bekanta. Därför att det passar in i deras identitet av motståndsrörelse.

I det här fallet har avsändaren problem med ryktesspridning om föreningens seriositet. Då är det bäst att framstå som så proffsiga som möjligt på FB-sidan. :) Tydlighet är A och O. Ett kattlik behöver en hoppingivande rubrik men faktum kvarstår: många vill inte se döda varelser i bild.

Effektiv kommunikation säger aldrig samma sak i text och bild. Det är typ grundregeln nr 1 i reklam. Så har du en grov bild, är det bäst med ett mer positivt textbudskap osv. Då får du fram mkt mer.  En bild på en kattunge och rubriken "Hjälp honom att överleva vintern" är precis lika effektiv som en bild på ett kattlik + rubriken "Du kan rädda hans syskon".

Om du har en katt som "bara" ser ledsen ut på bild så räcker det troligen längre än om du har en bild på ett skelett. Skälet är att BETYDLIGT fler personer kan tänka sig att fortsätta titta på en ledsen katt än på ett lik. Tycka vad man vill, så är det.

Men du behöver inte gå längre än till din närmaste krets för att testa vad som är mest effektivt: Att visa bilder som gör att folk inte pallar att vara kvar och höra budskapet, eller att visa lite mindre grova bilder och istället lägga kärnan i budskapet. Ju fler som orkar lyssna, desto mer pengar får man in.

Lena
11/4/13, 7:51 PM
#17

#16 Tror ändå att det behövs väckarklockor ibland oavsett vad forskning säger om företeelser på det mer generella planet. I det här fallet var det nödvändigt precis som när det gällde grisars verklighet. Därmed inte sagt att vi alltid måste jobba på det sättet i hittekattsbranschen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Hen]
11/4/13, 8:25 PM
#18

#17 Självklart behövs väckarklockor! Det vi inte är överens om är bara hur man utformar väckarklockor som får så många som möjligt att agera för katterna. Jag baserar mina tips på 15 års arbete med såna här saker, för stora företag såväl som väldigt framgånsgrika idéella organisationer. Så det är tips jag vet fungerar.

Om ni använder en bild som många inte orkar titta på så missar folk budskapet, och folk kommer inte att vilja sprida vidare bilden till sina vänner. Pga att: Man sprider inte vidare en bild på ett kattlik på sin privata facebooksida om man inte är säker på att alla facebookvänner man har vill se kattlik, liksom. Därför är det ineffektivt! Inte för att folk inte vill veta.  Haka inte upp er på att jag nänmde forskning. Sunt förnuft och logik säger samma sak :)

En levande katt som tittar in i kameran + en text om överlevnad = etts tarkare budskap om döden.

Jag följer väldigt många sidor som nämner döda katter och som skriver om svårt skadade kattungar osv. Så rädd för verkligheten är jag inte. Men lik på foto: Kontraproduktivt.

[Skyggisen]
11/4/13, 9:17 PM
#19

#14 "DOCK finns det ju många där som samlar in pengar till katter som inte finns vilket man ska varna för" Har du belägg för det?För det får ju givetvis inte förekomma.Vore bra att få veta vilka/vem som sysslar med detta!Kanske därifrån denna smutskastning på Fb kommer ifrån?Att Topaskatterna har förväxlats med detta?

Rafflan
11/4/13, 9:51 PM
#20

#19 Var ju en historia om en hittekattunge här på Hif som folk skänkte pengar till, lades ut flera bilder på ungen och skrevs mycket om vården, osv, sen vissa det sig att bilderna kom från USA och kattungen aldrig fanns, efter det är det inte längre tillåtet för privata insamlingar här på Hif utan speciellt tillstånd :/
Den kattungen delades även på fb där folk gav pengar…

Annons:
Lena
11/4/13, 11:56 PM
#21

#18 Man kan ha olika syften med aktioner. I just fallet med Topasgatan var det viktigt att ge folk insyn i hur illa dessa katter har det. Sedan kan man väl utforma det på olika sätt så att den första bilden folk möts av inte är den värsta. 

#19 Vi har haft några blåsningar bakåt i tiden. Det har alltid varit från medlemmar som inte varit kända. Vi insåg snabbt att vi var tvungna att bli hårdare. Sedan många år tillbaka är vi därför mycket restriktiva med insamlingar via sajten. Det är bara väl kända medlemmar som arbetar i större skala med hemlösa katter som kan komma ifråga. Den katt du tänker på var det aldrig någon insamling till via Hittekatter. Insamlingen skedde på facebook. Däremot skrev bedragaren här på iFokus. (Katter, Hittekatter och någon mer sida). Har för mig att den katten hette Topaz till råga på allt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Hen]
11/5/13, 12:01 AM
#22

#21 Jag förstår. Tror bara det blev lite too much där med trasig kisse som profilbild + katt-lik som omslagsbild Trasiga kissen räckte gott och väl, den var väldigt stark och sorglig i sig. Jag såg nu att någon gjort ett inlägg på FB-sidan om kontot. Synd att det ska behövas men det var väldigt bra förklarat. Önskar dem all lycka till!

Rafflan
11/5/13, 12:05 AM
#23

#21 precis, Topaz hette den nog, därför man ska vara försiktig så man skänker pengar till seriösa organisationer/föreningar :)

Så att inga bedragare känner pengar på dem hemlösa katterna :(

zorro2
11/5/13, 6:48 AM
#24

ja, så hemskt och veldig tråkigt med människor som forsöker tjäna penger på detta sett.

och smutskastingen är lika tråkigt, för jeg antar at det er vuxna människor som ligger bakom, ty man skulle inte tro det. Varför inte hjelpe til istället, og bruke energien på det.

grådighet och avundsjuka, 2 mänskligt fenomen som har skapat och skapar mkt älendet og tråkigheter.

Elsklingenelsa
11/5/13, 9:15 AM
#25

Ja, jag har följt den här specifika förtalskampanjen på FB och den visar verkligen både på det värsta med Facebook och på flera typiska mänskliga brister. Personer som i någon slags självrättfärdig iver ska läxa upp andra vuxna och som går in med hull och hår för att sprida "information" om någon uppfattad oförrätt, utan att stanna upp en sekund och fundera på om de är 100 % säkra på den "fakta" de för vidare. Det är ju en sak -helt begripligt- att avstå att skänka pengar till ändamål som man är osäker på, men en helt annan sak att lägga timmar, dagar på att skriva pm till gillare på siten för att aktivt skapa förhinder för en verksamhet som man faktiskt inte vet ngt om -motiverad bara av rykten och påståenden från personer som de inte HELLER vet ngt om!! Sen när verifikationer, kvitton, kontaktuppgifter, vittnesmål, erbjudanden om studiebesök på plats och referenser mm rullar in är de ändå inte mottagliga. De har ju en gång bestämt sig för att de vet bättre. Och deras ovetande vänner som dras in. Utan att ställa frågor, läsa, begrunda och ifrågasätta rusar de till fb-vännens försvar och delar vidare….för självklart har de personer man känner själv alltid rätt om allt? Lite eftertanke och kunskap om källgranskning och tolerans mellan medmänniskor vore verkligen att önska. ;) //Elsa

[Hen]
11/5/13, 9:34 AM
#26

Jag har anmält det förtalande inlägget. För att jag litar på hittekatter-ifokus-site-värdens version. Anmäl inlägget ni med! Det finns en menyrad till höger under fotot och där väljer ni anmäl (på iphone tror jag det ligger under de tre prickarna istället). Välja anmäl och ange ngt av skälen. tex "ska inte finnas på facebook" eller "förtalar en vän".

Om alla anmäler inlägget som hon gjort, så kan Facebook ta bort det. De granskar allt som blir anmält.

#25 Så bra skrivet. Det är ju tyvärr så att sociala medier avspeglar verkligheten. Det är mobbning, rykten, förtal, stalkers… allt som tyvärr finns i vår verkliga värld. Och när man ser hur snabbt förtal, rasism, elaka mobbande kommentarer osv sprids på Facebook, så inser man ju att såhär är folk. Det blir bara mer konkret – även för den som inte själv deltar – på Facebook.

Rödis
11/8/13, 12:08 PM
#27

#18 Det stämmer att man inte delar vad som helst på sin tidslinje. Personligen har jag många vänner som gillar djur och natur och tycker djuren ska ha det bra, men ingen av dessa mer eller mindre närstående vänner har det engagemang som jag själv har. De kan rent av ta och motarbeta mitt engagemang om de anser jag går för långt… Vänner med aktivt engagemang har jag hittat allt eftersom mitt eget angagemang blivit mer aktivt. Mycket nyttigt få ta del av ditt kunnande, dina erfarenheter, Hen!  Har alltid haft svårt för reklam, den är som ivägen för allt annat o tar en stor plats… man kommer aldrig undan den och den tränger sig på en,  känns ofta dum och fördummande dessutom, är störande överallt i medierna.  Nu ser jag inte sidan Topas som REKLAM utan helt och hållet som INFORMATION!

Annons:
Upp till toppen
Annons: