Annons:
Etikettsajten
Läst 743 ggr
[sorbel]
2013-10-31 18:09

Tips med skygg kattunge

Hej alla.

Jag funderade i ett år på att skaffa en katt. Helst skulle jag ha adopterat tidigare detta år men sambon behövde tänka på det också. Det är ju bara lite bättre att vara extra säker över det, de ska ju bo med oss upp till 20 år. 

Jag har bott i Sverige i några år nu och där jag bodde förre skulle jag ha gått direkt till en shelter. Så jag funderade lite, vad heter detta på svenska? Jo, katthem hittade jag på efter ett tag.

Det var då att jag lärde mig hur stor problem Sverige har med hemlösa katter. 

Jag visste att alla skulle vara minst lite rädd men jag har också en liten hund här hemma och en katt kunde göra henne illa om den ville. Jag bestämde på kattungarna istället för vuxna eftersom vi ville att de fick växa upp med vår hund. 

Och nu har jag hittat en par bröder: en röd hane och en svart hane som är också hittekatter. De har två systrar (en som var redan tingad). 

De har höstförkylning nu och väntar på sin andra vaccination. De kommer flytta in hos oss någon gång nästa vecka.

Den röda hanen är inte jätteskygg. Han lät mig klappa honom och hålla honom. Och när jag la honom ner sprang han inte iväg. Han la kvar och tittade eller flyttade bara lite. Han sprang inte till väggarna eller under skåpet. Han tittade ofta åt mig. Inget ljud från honom. Men hans öron (flattened tight to the slides of his head, not really back but down, han var mer rädd än aggressiv) och his pupils were enormous. Men när han tittade iväg från oss kom öronen upp. De tror att en människa hade varit elak mot honom så han är osäker om han kan lita på oss. Han kom ut senare att leka med sin bror innan vi gick.

Hans svart bror är jättesocial och han lekte och kom till mig frivilligt. Han spann och la på ryggen för att vara klappade på magen. Jag tyckte att det skulle vara även bättre för den röda om den svarta fick följa med (jag ville gärna ha en svart katt ändå och han var så charmig och söt!). 

Har ni några tips för att hjälpa den röda ungen? Hur länge tog det för era att få dina skygga katter att känna sig lugna och bra i hemmet?

Annons:
Uppkatten
2013-10-31 18:41
#1

Skygga katter mår ofta bra av rutiner. Att allt är ganska lika från dag till dag. Att katten vet vad som kommer att hända under dagen.

Det är också bra om det är ganska så lugnt där hemma, och att katten får vara bara i något eller ett par rum den första tiden (så att det inte känns för stort).

Skygga kattungar mår ofta bra av att man leker mycket med dem, att de får ha roligt och känna sig lite "modiga". Efter lek följer ofta en naturlig avslappning.

Man kan köpa en feliway doftavgivare för vägguttag. Den sänder ut en lukt som signalerar att "det här är ett lugnt och bra ställe för katter". Kan köpas t ex på apoteket.

Klappa och gosa mycket med den lite skyggare kattungen, så kommer han nog snart tycka att det är OK.

För mina skyggis-tjejer tog det ca 2 veckor innan de hade "tagit över lägenheten och gjort den till sin" (jag fick bo kvar här hemma som gäst…).

Första veckan låg de under sängen på dagarna (men var framme om nätterna och utforskade).

För en av katterna (ca ½ året gammal när hon flyttade hit) tog det ca 5 veckor att bli "tam" sedan hon kommit från katthemmet. För den andra katten har det tagit längre tid. Hon har bott här i ca 2½ år nu och är en väldigt social och kul katt men hon låter sig fortfarande inte hållas/lyftas/bäras, och hon tycker att man klarar sig bara bra utan klappar… (men hon kommer gärna fram och stryker sig mot mig då och då under dagarna, hon vill gärna leka med mig o s v). Jag kan också klappa och kamma henne när hon äter, och ibland låter hon sig klappas korta stunder även i andra sammanhang. Hon var mer rädd och skygg redan från början.

Lycka till med kattungarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jourhemmet
2013-10-31 18:55
#2

Höstförkylning? Hahaha..det var ett bra namn katthemmet kallar kattsnuva. Var noga med att kolla så att inte katterna är förkylda vid övertagandet, vid stress som det alltid är för en kattunge att byta hem så kan det blossa upp igen. Är det tex herpes så kan de till och från resten av livet få ögonbesvär och de är smittbärare för resten av livet.

[sorbel]
2013-10-31 19:14
#3

#1 Tack så mycket för ett jättebra svar! Det kommer hjälpa mycket. :)

#2 Inget kom ur ögonen. De ska till veterinären en gång till för att få vaccinationen och veterinärbesiktning. Vad är kattsnuva? Jag ska fråga om de ska se om det är herpes eller nåt.

[sorbel]
2013-10-31 19:34
#4

Katter kan ju bara ha vanliga förkylningar eller hur? De har fått sin först vaccination så det borde inte vara kattsnuva.

Ah, nu är jag lite stressad.

Lena
2013-10-31 20:11
#5

Kattsnuva är egentligen ett samlingsnamn för flera olika virusinfektioner som katter lätt smittas av. Har för mig att det är 3 olika som ingår i vaccinationen. Vaccination mot kattsnuva ges i samband med kattpestvaccinationen, det är ett kombinerat vaccin. Ibland blir katter sjuka av vaccinet, det kan utlösa latenta infektioner. Dessa brukar dock klinga av efter ett tag och vara lindrigare. Även om en katt vaccinerats kan de blir förkylda. De kan få en lindrigare form.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sorbel]
2013-10-31 20:14
#6

Snoret är inte gult eller grönt, det är ingen färg alls (eller clear på engelska). De har inte heller nåt i ögonen. Det borde bara vara en vanlig förkylning då, eller hur?

Annons:
Lena
2013-10-31 20:21
#7

#6 Svårt att säga så här på internet. Gult eller grönt blir det när det är bakterier i det vilket är en komplikation till en virusförkylning. Det kan börja som en klar vätska och sedan blir tjockt och missfärgat. Blir det det behöver i regel katten antibiotika behandling. Eftersom kattungarna är extra känsliga och lätt blir medtagna bör man inte vänta med att kontakta veterinären. Är de på ett katthem nu?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sorbel]
2013-10-31 20:28
#8

Ja de är på jourhemmet. De sa att de ska vänta tills det är borta innan de tar dem till veterinären. Jag frågade om de ska testa för kattsnuva (eller herpes).

Deras systrar är redan bättre och den röda är nästan helt bättre men den svarta bror är fortfarande lite dåligt. Det gör mig lite oroligt att de tar inte kattungarna till veterinären.

Lena
2013-10-31 20:32
#9

#8 Ja det gäller att vara på sin vakt! En förkyld kattunge kan ganska snabbt försämras och i värsta fall kan det sluta illa. De blir så lätt uttorkade de små.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sorbel]
2013-10-31 20:33
#10

De åt och drack bra i alla fall. :)

Lena
2013-10-31 20:37
#11

#10 Vi får hoppas på det bästa! Det är ett gott tecken!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
2013-10-31 20:51
#12

#8 Kattungarna behöver inte tas till veterinär om de inte är allmänpåverkade. Som Lena skriver så ges endast antibiotika vid sekundär infektion, dvs om det även blir en baktriell infektion såsom lunginflammation, som brukar vara den vanligaste komplikationen. Kattsnuva är virus och går inte att behandla. 

Det är relativt vanligt att hemlösa kattungar som tas in har en latent kattsnuva som sedan blossar upp. 

Gå gärna in på kattstaus.se och lär dig massor om katters beteende och behov.

Gatukorsning
2013-10-31 21:53
#13

Som svar på din fråga angående hur lång tid det tog för min skygga kattunge att bli tam så svarar jag så här.

- 5 veckor gammal flyttade hon hit med sina bröder (ingen mamma fanns med i bilden).

- Det tog över två månader innan jag fick röra henne, och detta enbart när hon åt.

Först nu, när hon är 2 1/2 år gammal kan jag kalla henne för en tam katt. Och då har hon bott hos mig i hela sitt liv.

Så det beror nog på katten hur lång tid det tar, men skynda inte, låt det ta sin tid bara så ordnar det sig.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Jourhemmet
2013-10-31 22:13
#14

Det beror på hur gamla kattungarna var när de togs in skulle jag vilja säga, ju äldre desto längre tid tar det.

Personligen har jag aldrig varit med om att en kattunge som är fem veckor vid infångande har tagit mer än en vecka att få tam. Hur gamla var de när de kom till jourhemmet?

Gatukorsning
2013-11-01 19:25
#15

#14 De var 5 veckor gamla när de kom hem till mig. Då hade de mellanlandat på katthemmet i några dagar först. Personalen på katthemmet talade om för mig att de inte heller träffat på så skygga kattungar förr. Kan ju tillägga att det område som kattungarna fångades in i är inte det trevligaste för små katter som ofta blir utsatta för både det ena och det andra (utan att gå in på detaljer, för det är inte rolig läsning).

Syskonen till min katt var också de mycket försiktiga, men de fick vi klappa tidigare och de blev tama mycket snabbare.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: