Annons:
Etikettkattprat
Läst 1742 ggr
Uppkatten
10/27/13, 8:16 AM

Långhårstoan

Visste ni att långhåriga katter behöver en kattsand av typen "longhair"? 😃Nej, det visste inte jag heller förrän jag såg fredagens reklamblad i postlådan. Oups, här har man haft "fel" kattsand i lådan till sitt lurviga djur i snart tre års tid! 😮Och det har gått hur bra som helst 👍. Det framgår inte av annonsen vilka fantastiska egenskaper långhårs-sanden erbjuder. Men det är klart att det vore bra med en kattsand som ramlade av de där lurviga tassarna redan innan fröken lurv stigit ur kattlådan. Eller om sanden med någon slags magnetisk kraft kunde se till att ALL avföring ALLTID stannade i lådan och ALDRIG hamnade i de lurviga mameluckerna som fröken lurv har (det händer visserligen mkt sällan att det fastnar ngt, men eftersom fröken lurv inte går att hålla/lyfta/bära skulle det underlätta om det ALDRIG hände). Men de här egenskaperna hos kattsand tvivlar jag på att något företag har lyckats få fram Funderar. Är det någon som har testat långhårs-sand så berätta gärna vad vi med försiktiga lurvisar kan förvänta oss av detta mästerverk Lipar

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MewTwo
10/27/13, 10:23 AM
#1

Man kan ju fundera på om kattsanden innehåller nåt med "balsameffekt" kanske???! *ironi*

Jag blir dock mer och mer frustrerad över vad kattsand egentligen ÖVER HUVUD TAGET innehåller för "skit" som inte är kattskiten den ska ta hand om! Parfymer, klumpningsämnen, kemikalier - vad gör de för miljön egentligen? För katterna hälsa?

När jag för sådär 45 år sedan började tämja och ta in min barndoms bondgårds lagårdskatter i bostaden, så fanns ingen köpekattmat och ingen kattsand. Jag fick gräva upp natursand i den grusås som tillhörde gården och ha i kattlådan när det var småmissar inne på tillväxt. Så snart de var stora nog så fick de göra vad de behövde utomhus.

Men jag har funderat på kretsloppet med den där natursanden, hur mycket mer miljövänlig den faktiskt var! På sommaren när sanden var torr och fin i "grusgropen" så tog man skottkärran och lastade åtskilliga lass grusblandad fin sand som lades in under logbanan i logen. Det skulle räcka till kattlådor, vägsandning  och trappsandning resten av året.

Använd lådsand skyfflades ut här och där i naturen, den kunde bli gropfyllnad på grusvägen och skogsstigar. Det var inte frågan om att sila bort fekalier och ha kvar det som var rent: Pink rann ned i botten av kattlådan, all sand fick hällas ut minst varannan dag och lådan sköljas, så bar man in en hink ny sand bara. Jag vill minnas att det var tämligen dammfritt men precis som med dagens kattsand så spred glada tassar den över hela golvet…

Kissen som bor på den gården idag är 16 år och har aldrig i sitt lliv sett en kattlåda, så visst kan livet för en frigående landetkatt vara annorlunda. Men visst lever han miljövänligare. Och är något av det friskaste i kattväg jag vet i den åldern.

Men långhårskattsand? Det känns bara som ett krystat "köp mer"-argument!

Uppkatten
10/27/13, 1:22 PM
#2

Ja nog lär det handla om att någon vill tjäna pengar - något annat har jag svårt att tro!

Själv är jag bekymrad över t ex Ever Clean där det är kol i kattsanden. Jag använder själv Ever Clean - och upplever det som en "bra" kattsand på många sätt MEN precis som #1 är inne på: vad gör sanden med katten (och med miljön)?

För nog är Ever Cleans sand dammig allt och vad händer med kattens andningsvägar/lungor när den får i sig damm och kol??? I mina öron låter det inte alls hälsosamt!

Har skrivit till Ever Clean och frågat vid något tillfälle men inte fått ngt svar. Jag kanske borde skriva till dem på nytt?

Ps. Långhårs-sanden är dock av annat märke! :-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rimfrost417
10/27/13, 2:01 PM
#3

Jag slutade med sand för många,många år sedan.Jag använde gamla

dagstidningar.Katterna vande sig vid att krafsa i dom också.Enda

gången jag använde sand var när jag hade kattungar för att det skulle

vara lättare för dom i början.Nu har katterna "tagit slut" så jag

behöver inte fundera över nymodigheterna.

Lena
10/27/13, 3:16 PM
#4

"Allt går att sälja med mördande reklam" sjöngs det i revysammanhang för länge sedan. Då raljerades det över konserverad gröt (självklart i butikshyllan idag även om det var otänkbart på den tiden). Det var nog ingen som trodde det skulle finnas en stor marknad för kattsand för 50-60 år sedan heller. Lite lustigt när man tänker på hur tiderna förändras.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rödis
10/28/13, 10:48 AM
#5

Mina äldre katter fick vänja sig vara utan sand när vi var hos mina föräldrar, det gick hur bra som helst. Sen var jag en gång tvungen isolera dem i garagebyggnadens gästrum och gjorde då som #3 , skaffade tidningspapper. Kissade lite själv där för att visa, de fattade galoppen direkt. Sen var vi hos min bror, stort hus, ingen sand… mindre roligt då den ena katten hittade en låda med Tanzaniamaterial från Vänföreningen där min bror var ordförande… Den andra katten gick i badkar om det blev kris…

Vi reser inte så mkt längre men när vi gör det har jag alltid en påse med sand i platt botten med, när katten behöver viker jag bara ner kanterna och det blir en utmärkt toalett.

Mina grannar (icke svenskar) hämtar sin sand på lekplatsen har jag sett…

Elsklingenelsa
10/28/13, 1:53 PM
#6

#5 Kan inte låta bli att le åt nöd-kissande i låda med viktiga papper…;)

Även jag hade förr en mycket bestämd (men omtänksam/förståndig) kattdam som ibland kissade (och bajsade) i badkaret eller diskhon (!!!) i köket…Det hände ngn gång när kattvakt bytt sand i lådan (med takhuv) och sedan ställt den in under bänken igen…fast med dörren pressad mot väggen. Eller när ngn hantverkare stängt dörren till toalettrummet….Eller när katten helt enkelt tyckte att lådan var lite äcklig - då blev det diskhon i köket!! ;)

//Elsa

Annons:
[Hen]
10/28/13, 2:26 PM
#7

#2 Hjälp.. är det KOL i? :( har inte läst innehållet på kattsanden nånsin. Sjukt att jag inte ens tänkt på att göra det.

Däremot så jag också orolig ang. dammandet från Everclean. Den dammar ju verkligen rejält!? Fattar inte hypen. Bytte av en slump till mosvarande men dammfria (och mkt billigare) Catrine. Aldrig mer dammrök. Usch.

Upp till toppen
Annons: