Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 1335 ggr
Krullsvans
2013-10-27 07:04

Skygg katt som stallkatt, bästa sättet?

Vad har ni för erfarenheter av att omplacera en riktigt skygg katt som stallkatt? Stallet är med skydd, värme, mat och ansvarstagande människor. Hur gör man för att katten ska trivas och inte rymma? Det finns en hankatt till på platsen, social. Skyggisen är riktigt rädd för människor, kastrerad.

Annons:
Alexej
2013-10-27 07:18
#1

Finns inga garantier, man kan bara chansa. Jag har mina som inte ville bli tama släppt ut som stallkatter. Viktigt är att de kan vara i ett rum i stallet först för att lära sig lukter och ljud, där det är mysigt och där de får mat. Sedan kan man öppna dörren. En katt stannar där den trivs. Finns det bra mat och en bra plats att sova brukar de stanna.

Finns en bra artikel här: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d716907b9cb46223907a18d-stallkatter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
2013-11-02 21:30
#2

Låter precis som mina funderingar. Jag har ett litet stall hemma och är i stort behov av råttfångare då jag inte vill lägga ut gifter eller hålla på med fällor. Jag har redan en tam hankatt som bor inne men kommer ut ibland, men han är en VÄRDELÖS jägare då han är klumpig och aldrig kan låta bli att öppna munnen när något blir spännande 🤦‍♂️
Har precis byggt till en sadelkammare som är uppvärmd så det skulle fungera att ha en eller ett par katter boendes där med kattlucka. I teorin skulle det vara jättebra att kunna ge hem åt även lite äldre "otämjbara" katter, men jag är rädd att de inte ska våga sig in i sadelkammaren, att de känner sig trängda av att det kan komma in en människa när som helst, när de väl börjar få gå ut. Vet heller inte hur man gör med en riktig skyggis som är utekatt med vaccinationer och hälsokontroller. Vill ju helst inte behöva fånga katten i fälla flera gånger per år. Också lite orolig för hur det går med gårdens hundar om katten beter sig väldigt skyggt och de inte lär sig att se den som en familjemedlem.. Kanske bäst att skaffa en ny "huskatt" istället..

Krullsvans
2013-11-02 22:27
#3

Det skulle ju dock vara synd att inte ge skyggisarna chansen. Ditt stall låter ju också dom ett fantastiskt hem för en skygg katt. Fler erfarenheter?

[Hen]
2013-11-02 23:14
#4

Kanske kan du lösa det gnm att den har ett eget krypin inuti sadelkammaren, alltså att du bygger som ett litet hus till den av tex plywood och med mjuk bädd.det jag tänker på är att en skygg katt alltid måste känna att den har en trygg plats att gömma sig på. Allra bäst vore om den kunde ta sig direkt till sin trygga plats från kattluckan utan att behöva riskera at det plötsligt står ngn människa mitt i flyktvägen. Hur ser sadelkammaren ut, finns där en dörr eller flera, är den stor? En kat behöver en vilplats där hen inte behöver oroa aug för överraskningar. Jag tror att du är rätt person att ta dig an en skyggis just för att du är då mån om allt detta.:)

Mantissa
2013-11-02 23:42
#5

#4 det finns tyvärr bara en dörr och i den änden finns fikabord, handfat o sånt alldeles innan för dörren. Ett ev krypin kan byggas, men då i andra änden av rummet. Man kan ju bygga ett krypin ute i stallet också, men jag vill inte ställa kattmaten där med tanke på mössen.
Sadelkammaren är ca 3x4 meter. Finns mycket att fundera på inför detta. Jag är jourhem ibland (ska snart bli igen) så kanske rätt katt finns att finna bland jourkissarna en vacker dag.

Upp till toppen
Annons: