Annons:
Etikettkattprat
Läst 1536 ggr
contrast
2013-10-26 20:12

Vänja en katt vid borstning?

Hej! Hittetrollet har hemma har kommit så otroligt långt på tre år, men det där med borstning är fortfarande ett big nono, jag lyckas ibland klippa bort en tova eller två men sen hugger hon efter saxen eller mina händer, och jag använder min gamla frisörsax som endå är rätt vass så jag är ju livrädd att hon ska råka skära sig och hon är ju snabb som blixten när hon väl bestämmer sig för att hon inte är okej med vad jag gör längre. Borstning går ibland, max tre fyra drag dock sen hugger hon.

Jag gör aldrig så att jag håller fast henne eller så för det känns kontraproduktivt, försöker fixa när hon kommer och vill ha gos istället(inte varje gång såklart..)

Men magen är en förbjuden zon, speciellt runt bakbenen, där får jag inte ens klappa.. "armhålorna" vid frambenen får jag klippa vid ibland och tovorna vid halsen nästan alltid.

Men långhårig är hon ju och får stora kokor på bakbenen och magen som jag inte kan få bort.

Ibland tar jag på mig vinterhandskar och borstar henne får då kan hon ju hugga bäst hon vill men det vore ju bra om jag kunde få borsta henne istället, så slapp jag hålla på med saxen och oroa mig för att hon ska rycka till så jag råkar skada henne :/

Så några tips på hur jag ska vänja henne vid borstningen? Anledningen till att det tagit sån tid innan jag tagit tag i problemet är att vi flyttade ut på landet för lite mer än ett år sen och innan dess var hon innekatt och fick nästan inga tovor :P

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Annons:
Disturbed-Angel
2013-10-26 20:19
#1

Jag fick en gång tipset att sätta en strumpa över huvudet på katten (med hål i båda ändar så katten fortfarande får in syre). Tydligen var det många katter som blev lugnare av det. 

Annars är det ju att vara fram med borsten varje dag som gäller. Börja på de ställen som katten accepterar och öka gradvis.  Försöka göra hela grejen så odramatisk som möjligt å att katten lär sig att det inte är farligt. 

Försök också att testa att sitta på olika platser eller ställningar. Min katt var omöjlig att borsta och ända gången det överhuvudtaget går att borsta henne är om man står upp och en håller i henne och den andra borstar.

Gatukorsning
2013-10-26 22:34
#2

Jag vet en som har en långhårig fd hittekatt som maninte heller får borsta under några som helst omständigheter. Så en gång per år så tar hon katten till vetten för vaccin och sånt, och då så söver de ner katten lätt för att sedan klippa henne kort.

Det är det enda sättet att hålla reda på hennes tovor, inget annat går.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
2013-10-26 23:53
#3

Jag passar på när min misse äter frukost. Vet att många tycker att katter ska få äta ifred, men det är bara då jag har chansen att få kamma henne (långhårig fd skyggis), så då får det bli så dags tills vidare i alla fall! Använder en kam med roterande piggar som hon verkar tycka är OK. Hon blir alltid mer svår att få kamma om hon har fått någon liten tova någonstans, därför viktigt att försöka förebygga tovor genom regelbunden kamning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jassan
2013-10-27 10:01
#4

Jag har upptäckt att en vanlig borste, en sådan som jag själv använder går jättebra att använda på min annars kinkiga långhårskatt.

https://jazzans.wordpress.com/

contrast
2013-10-27 13:46
#5

Jo jag kan borsta ryggen på henne när hon äter, men det är ju magen som är problemet och den kan jag inte borsta när hon äter xD Men tack för svaren!

1000spänn ska dom ha för att ge henne lugnande och klippa henne och det är ju inte något alternativ förns det blir varmare igen nu egentligen.. Men är hennes päls helt kaos fortfarande framåt maj så får det väl bli klippning..

Men tänkte prova att ta henne till kattfrisören först och se om det går att klippa utan att ge lugnande.. Annars får det väl kostas på :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

bubbelbruden
2013-10-27 20:19
#6

I flera djuraffärer och mataffärer finns det handskar som egentligen är till för att dra av katt och hund hår från soffor och andra möbler en sån brukar vi börjar våra skyggisar så fort det går att börja klappa henne.

Funkar jätte bra men det gäller att man gör lite varje dag så det inte hinner bli så mycket knuttar..

Om du säjer var du bor så kanse jag kan hjälpa dig med att hitta nån som ger lugnande och rakar för billigare peng, det var väldigt mycket tycker jag.

Annons:
contrast
2013-10-27 20:41
#7

Örebro :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Jourhemmet
2013-10-27 21:39
#8

Du har nog inget annat val än att gå till veterinären, det gör väldigt ont på katten att ha tovor. Jag har en långhårig som inte går att borsta heller och där är det lätt sedering och rakning som gäller, betalar 600:-

Uppkatten
2013-10-27 22:05
#9

OK, min katt går att kamma magen på när hon står o äter. Inte armveck etc men magen i stort kan jag hålla ordning på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: