Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3631 ggr
Elsklingenelsa
2013-10-22 10:35

Hjälpa katt skapa nytt revir?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Det har sedan 1 år tillbaka gått en jättefin svartvit hankatt i vårt villaområde. Katten är jättetam och fin; det var en ung okastrerad hankatt. Jag frågade runt bland grannarna redan vid nyår eftersom jag tyckte det var märkligt att katten satt så mycket under min altan och att den var ute även nyårsnatten med alla fyrverkerier och så. Fler olika grannar försäkrade mig om att de visste var han bodde och vems katt han var. Jag bad dem be ägaren kastrera killen, som bråkade med mina egna hankatter och skrämde mina honkatter.

Tiden gick; under sommaren såg jag inte till den alls. Så nu i augusti-september var han hos mig hela tiden; åt mina katters mat (gick in genom kattluckan) och vistades inne i mitt garage (genom kattlucka). Jag pratade men ytterligare en grannfru och frågade "VAR är det ni tror att han bor? Jag vill tala med ägaren." När hon då berättade adressen så visste jag genast att de hade fel; det bor mycket riktigt en svartvit hankatt i det hus hon talade om men en gammal katt med helt annan teckning. Jag förberedde då ett "äger du denna katt, ring mig på xxxxx" halsband som vi satte på vår svartvita besökskatt (som grannfrun döpt till Pompis af Surte). Under tiden hade grannfrun även sågat hål i sin vedbod och ställt in element, en kattsäng, mat osv. Ingen ringde på flera veckor trots att Pompis af Surte hade halsband med meddelande på, och därför tog vi honom till veterinär och kastrerade, vaccinerade och id-märkte honom.

Allt verkade gå toppen för Pompis. Inom några dagar hade grannfrun lyckats skaffa ett hem till Pompis (som tyvärr inte går ihop med hennes ilskna skölpaddshona och jag har själv huset fullt av egna katter o gäst-hemlösingar) hos en släkting. Det är ett jättebra hem; fint hus, kattlucka med chip, stor naturtomt mot skogen, ingen traffik, bara en annan snäll katt innan, förståndig matte o husse mm. Kruxet är att det ligger bara 1 km från där jag och grannfrun bor d v  s 1 km från Pompis gamla revir där han vistats minst 1 år. Pompis sover och äter och myser i sitt nya hem men sen sätter han genast av hit. Vi ropar in honom och sen kommer husse eller matte eller kattfärdtjänst och kör honom tillbaka till nya hemmet igen. Så har vi hållit på i 1-2 v nu.

Imorse (ruskväder) hittade jag honom sovande i mitt garage ihop med mina hankatter (så kastreringen har nu haft effekt) - hur nöjd som helst. Jag pratade med matte som sa att han sovit inne hela natten och precis smitit ut genom luckan (håller hon den låst ylar han som en galen varulv, tydligen) - och därför måste ha sprungit i full fart upp för berget till oss! 

De ny ägarna undrar nu om man kan hjälpa Pompis att bygga ett nytt revir runt deras hus på något sätt? Eller är det bara att göra hans gamla revir otrevligare, t ex jaga bort honom? Det kommer vi inte att ha hjärta till. Jag har frågat hur det är med den befintliga grannkattsituationen därnere och tydligen finns två hankatter. Jag har bett nya matte ta reda på om de är kastrerade och annars tala med ägarna om att få det gjort. Annars vet jag inte riktigt? Iofs blir det kanske vinter här i Göteborg tillslut och då kanske han ändå vill vara inne?

(Detta är lite av ett i-katt-problem. En fd-hemlös katt med för MÅNGA hem. ;)Självklart får Pompis gå mellan våra hus hur länge han vill - vi skyndar inte på något och detta är inte på något sätt en svår situation varken för Pompis eller alla de två-beningar som han håller sysselsatt - men det vore bra att veta om man kan öka lockelsen att stanna hemma? Därnere finns ju en liten flickkatt i hans nya hem som gärna vill lära känna honom, för att inte tala om en matte och husse som oroar sig….)

Har ni några idéer?

//Elsa

Annons:
Katthemsmatten
2013-10-22 11:19
#1

Svårt det där, ffa om han inte vill vara inomhus. Vi får hoppas att vintern får in honom och då kanske han inte är fullt så benägen att traska iväg till det gamla reviret.

Eloge till dig som såg till att han blev kastrerad och om händertagen. Skönt att det bara var det som krävdes för att det skulle bli trevligare för dina egna katter också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Krullsvans
2013-10-22 15:45
#2

Har inga tips. Men blir varm i hjärtat av allas engagemang. 😊

Rödis
2013-10-23 12:59
#3

Detta var en helt underbar läsning, "i-katt-problem" passar bra och sköts ju strålande av alla inblandade! 

Har ett snarlikt problem med en 11-årig Tiger på gårdarna kring mig. Efter senaste flytten har han så småningom valt att ofta hålla till på en gård emellan sin forna gård och den nuvarande. Där finns en "kattmänniska" som matar vissa utomhus och som på slutet inte alltid orkar det "han drar på sig". Han tycker då att ägaren ska styra upp det hela på olika sätt och det har han ju helt rätt i, förutom att det inte är realistiskt då det hitintills inte passar vår fine Tiger… vi jobbar på det från olika synvinklar.

Alexej
2013-10-23 19:11
#4

Det går inte att omplacera en utekatt bara en kilometer bort. En kilometer är ju ingenting för en katt.

Så antingen akcepterar ni att ha en besökskatt som kommer och går- beroende på vem som har bäst foder eller låser in honom eller den nya ägaren släpper katter helt tillbaka till er. Det är ju hos er han bor egentligen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elsklingenelsa
2013-10-23 19:27
#5

#4 Du har nog rätt.

För min del funkar det ju att han kommer hit när han vill och leker med mina katter (numera är det lek - förut slogs de), sover en stund i garaget, äter lite och blir sedan hämtad med bil. Gärna för mig; det enda jag bryr mig om är att någon (annan än jag) anser sig ansvarig för hans hälsa och väl o ve vad gäller veterinärbesök, tillsyn osv (eftersom jag redan har huset av egna katter och "gästkatter" och denna kille ju faktiskt är ett enkel och okomplicerad misse som inte behöver ta upp plats som mer svårplacerade missar kan behöva).

Jag hoppas bara nya ägarna ser det på samma sätt och inte tröttnar. Tröttnar de får vi tänka om. Antingen får han väl bo i något uthus här uppe, i mitt garage eller så får jag omplacera honom någonstans längre bort. Han är ju ett okomplicerat fall eftersom han är så tam och "attraktiv". Hoppas dock inte det - hans nya hem är ju idealiskt på alla sätt…;) Blir det riktigt kallt kanske han stannar mer o mer hemma, tänker jag. Idag var det 19 grader här i Göteborg. Knasigt.// Elsa

[Hen]
2013-10-24 23:11
#6

Vid en vanlig flytt brukar ju folk hålla utekatten inne en månad just för att den ska vänja sig vid sin nya plats. Jag förstår att det är mkt svårare när ni bor så nära varandra, men jag tror att om de skulle hålla honom inne ett ett par tre veckor (och se till att han aktiverades och lekte/klättrade inne), så skulle han känna sig mer hemma där. Tar ju tid för en katt att så att säga ställa in sin inre kompass.

Annons:
Lena
2013-10-26 11:34
#7

Katter är ju stora individer som går sina egna vägar. Därför blir det nog svårt att få honom att byta revir när det gamla ligger på promenad avstånd. När han går ut kommer han nog att fortsätta gå till sina gamla jaktmarker förutsatt att det inte uppstår revirstrider med någon annan katt som är mer dominerande.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elsklingenelsa
2013-10-26 12:19
#8

Ja själv skulle jag ju aldrig släppa ut en ny katt förrän den blivit bekväm med flocken, huset mm - oavsett pip o jamande: inte på ngr månader i alla fall, men jag kan ju inte mer göra än ge råd och förslag till de som tagit sig an honom. Det är ju inte en adoption el omplacering av ngn i min vård så jag kunde bestämma villkor utan mer en grannangelägenhet…:/ Jag bara hoppas matte o husse ser sin roll i detta och fortsätter hämta hem äventyraren och inte tröttnar. Han var här i morse igen i alla fall och åt i mitt garage. Busunge!! ;) // Elsa

Elsklingenelsa
2014-01-11 09:29
#9

Hej, Liten update…efter några veckor av kattaxi mellan här och nya hemmet fattade han galoppen och stannar nere hos sig i sitt nya hem, trots att han får gå ut med lucka där. Han har bara varit på återbesök en gång sedan dess och det var när nya matte var borta en helg och han hade kattvakt. ;) Allt funkar finfint med nya hemmets lite rädda honkatt som fått en stor stark beskyddare som jagar bort alla inkräktare och är jättesnäll mot henne. Snipp snapp snut…. // Elsa

Lena
2014-01-11 11:12
#10

#9 Härligt att höra att kissen ifråga har bott in sig på nya stället och justerat sitt revir. Han behövde nog bara lite tid att rota sig och ändra på sina rutiner. Sedan har säkert kastreringen gjort sitt också.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Krullsvans
2014-01-12 23:11
#11

Där ser man! Då lärde jag mig något nytt. 😊

Upp till toppen
Annons: