Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 7099 ggr
lillmymlan
10/22/13, 9:14 AM

Astma-behandling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår påbörjade vi astmamedicin via Aerokat och jag tänkte att jag skulle skriva ett par rader… för jag har märkt att det inte finns så mycket information om just behandling med Aerokat.

Vi startade med kortison, då Mammisen hade hosta, som från början var torr hosta och till slut så lät det som bubbligt och jag trodde att det kunde vara katthår som satt fast… men istället såg man via röntgen att det var "trådigt" i hennes lungor och hon sattes på kortison.

Till att börja med så gav jag en tablett morgon och kväll i 5 dagar och sedan 1 tablett 1 gång om dagen och till slut en tablett varannan dag.

När jag hade medicinerat henne i 14 dagar så var vi på återbesök och nya röntgenplåtar togs… det var liiiiite bättre men inte bra… så nu får Mammisen inhalera medicin 2 gånger om dagen.. en puff varje morgon och kväll.

Oroade mig massor igår kväll när det var allra första gången, men hon var sååååå duktig! Lite otäckt med den där masken över nosen och sedan vänta på att hon slutar hålla andan och sedan räkna 10 andetag och sedan belöning med gottis!

I morse gick det lika bra som igår, men jag tycker att hon var tröttare igår kväll efter medicineringen…

Vi ska få många år tillsammans, min pälskling och jag! ❤️

Håll tummarna för henne!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Katthemsmatten
10/22/13, 11:21 AM
#1

Tummarna är stenhårt hållna för din vackra Mammis!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Elsklingenelsa
10/22/13, 11:43 AM
#2

Vi håller tummar och tassar här också: Min Astma-katt Kitten blev bättre bara på några veckor och vid återbesök efter 3 var lungorna mycket klarare på röntgenbilden. Hon hade gått på kortisontabletter innan inhalatorn men det hade aldrig givit så märkbar effekt som direktapplicationen genom aerocat gjorde. Naturligtvis tog det dock ett tag innan vi fått trappa ner alla tabletter och bara kunde lita på inhalatorn. ;) Bästa tecknet att hon mådde bättre var i mitt fall att hennes huvudsakliga symptom försvann; hon kräktes inte längre av sin kövande hosta och hon slutade slicka bort pälsen på mage och insida låren.

//Elsa

lillmymlan
10/23/13, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mammisen fortsätter att vara så duktig när hon får sin medicin. Hon är inte helt motvillig iaf, det är så himla skönt! 🙂

Klart att det inte är kul att få den där över nos och mun, vem skulle gilla det? 🤐

Mammisen har inte kräks, men hon har haft hosta… först en torr hosta och sedan en mer bubblig. Hon har även slickat på magen men det håret verkar växa ut nu igen.

Hon vet när det är dags, då matte skakar medicinen 🤪 då tänker hon nog många många tankar! Vi gör det lite mysigt för oss i sovrummet med mjuka filtar så att hon sjunker ner i en liten grop så jag kan hålla henne mot mig och inhalera henne samtidigt… duktiga gumman. 😍

Belöning med sticks blir det efteråt och torka lite över nos och mun med en mjuk liten handduk.

Hon är otroligt duktig! Lilla gumman! ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
10/23/13, 9:35 PM
#4

Idag är hon mycket piggare och inbjuder själv till lek och sprall… kan det verkligen hjälpa så fort? 3 dagar med medicin bara… hoppas, hoppas!

Ikväll märkte jag att lilla fröken höll andan när hon fick på sig masken, så jag fick lägga min hand på hennes mage för att räkna hennes andetag… 10 stycken och sedan en puss på pannan och gottis.

Kan ni ana hur otroligt glad jag är att hon är så lätt att hantera?

Lilla hjärtat! Sååå duktig! ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Gatukorsning
10/23/13, 10:16 PM
#5

Lille Leon här hemma har också astma, men vi har klarat av att få bukt med hans astmaattacker enbart med kortison än så länge.

Skriv gärna berätta mer om hur det går med inhalatorn till Mammisen, tycker det är jätteintressant att läsa. Även om Leon klarar sig nu så vet man ju inte vad han kan tänkas behöva i framtiden.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

emjon
10/24/13, 10:21 AM
#6

Underbart att det går så bra med Mammisen och hennes behandling mot sin astma.

Hon är så fin lilla gumman och vi håller tummar och tassar för god bättring❤️

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Alexej
10/24/13, 5:45 PM
#7

Underbar läsning!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
10/25/13, 10:04 AM
#8

Hon tar sin medicin, under lite protest (mjauuu) men hon är duktig och jag hoppas att hon förstår att jag gör det här för att hon ska må bättre. Hon håller ett litet avstånd mellan oss… men det är helt okej, för hon kommer i alla fall fram när jag kommer hem från jobbet och då ska det minsann kelas som vanligt!

Ska ringa veterinären idag och be om ett återbesök om en månad så vi får ta nya bilder på hennes lungor då… så att hon blir bättre.

Om det skulle ske någon försämring eller tillstöta något så ringer jag såklart veterinären direkt.

Skulle även testa en ny sorts mat som har inverkan på astman, den heter Omega Plus Support (Specific) och innehåller omega 6 som ska bygga upp hennes immunförsvar och även har visat sig fungera på astmakatter.

Mammisen är inte så överdrivet förtjust i maten :( så vi får se om det finns nåt annat som funkar?

Ha en god fredag!

Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
10/26/13, 11:29 AM
#9

Härligt att höra det går så bra med medicinen! Intressant att ta del av dina erfarenheter av behandling med inhalation. Skönt att hon accepterar behandlingen med! Det är vad jag förstår direktverkande så man ska nog kunna se effekt ganska snabbt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
10/28/13, 8:49 AM
#10

Mammisen mår helt klart mycket bättre och far fram och tar för sig i leken 😃.

Inatt låg hon hos mig i sängen, vid huvudet och morrade åt de andra när de kom för nära, mitt i natten-gos är det allra bästa. Ibland vet jag inte vem av dem jag klappar, för flera kommer upp och spinner och då klappar jag lite grann.

Ibland kan det vara nån av blygisarna 😍 men då får de ju vanan också. Bandit får jag ju klappa lite ibland, på hans villkor och gärna i sällskap med hans tjej Brunis ❤️

Vi inhalerar på och hoppas att vet ringer idag för en ny tid för återbesök!

Ha en god vecka

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
10/29/13, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Såhär ser en Aerokat ut 😐

Mammisen blir piggare och gladare och jag är så glad att det funkar så himla bra för henne att inhalera.

Jag för dagbok över hennes inhalationer för min egen skull. Det är så viktigt att man gör det här till nåt mjukt och att hon efteråt belönas med gott.

Igår morse så spann hon hela tiden när hon blev inhalerad, det tyder på att hon förstår att det gör nytta och att hon sedan belönas med gott och lite lek efteråt gör det till extra ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
10/31/13, 8:25 PM
#12

Katter är ofta fantastiska med att acceptera behandling. Hade en katt här - Othello - som behövde antibiotika under en lite längre period. Först konstrade han som bara den när jag kom med doseringssprutan, men ganska snart blev det hanterbart. Tror han kände att han blev bättre av medicinen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
11/1/13, 6:59 PM
#13

Visst är det så Lena, att de känner att de mår bättre 🙂

Mammisen kommer själv när det är dags för medicin, morgon och kväll. Jag har aldrig behövt "jaga" henne utan lockat henne till mig och hon spinner och jag tror att tycker att det är skönt efteråt.

Hon leker och far fram som en ångvält, vilket tyder på att hon blir en gladare katt av medicinen 😃

Hon är underbar min lilla tjej ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Gatukorsning
11/1/13, 7:09 PM
#14

#13 Åh va bra! Skönt att hon inte är en skyggis, för då hade det kunnat bli lite trixigare.

Är medicinen dyr? Eller går det att ta på försäkringen?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

lillmymlan
11/2/13, 11:24 AM
#15

Ja, det är inte lätt att sätta en inhalator över nosen på en skyggis 🤔 och jag tror att det är mycket vanligare än vad vi tror med katter som har astma.

Om man har extra tillägg (medicin) så kan man ta det på försäkringen. Runt 300 kr för 120 puffar… så det räcker i 60 dagar för Mammisen. Det är nog olika också, för vilken medicin man får. Det här är den "vanligaste" som man får Flutide Evohaler (samma som pulmicort - stavning?)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Elsklingenelsa
11/2/13, 2:14 PM
#16

Jag tror också att det är vanligt eftersom symptomen dessutom kan vara så varierande. Behöver ju inte förekomma någon hosta alls…Min egen astmakatt kräktes ju snarare än hostade. Det som var början till "en hostning" övergick direkt i kövning och kräk. Höll på i åratal utan att någon veterinär ens satte detta i samband med lungorna. Men även hon slickade ju bort hår på magen såsom Mammisen så det kanske är det som man ska hålla ögat på? //Elsa

Lena
11/7/13, 8:31 PM
#17

Lurigt det där! 

Det där med att de slickar bort hår är ett nervöst beteende som kallas för slickdermatit. Det kan uppstår när katter är stressade av något. Sjukdom t.ex. Kommer man på vad det är som gör katten stressad och kommer tillrätta med det brukar slickandet upphöra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
11/8/13, 10:10 AM
#18

Hade en gång en liten hona som inte riktigt kom in i samvaron med de övriga två som var som ler och långhalm. Hon höll på och slickade mer eller mindre frekvent under lång tid till dess vi flyttade. Då var de tvungna att dela upp det nya 'reviret' (60 kvm lägenhet) och plöstligt försvann beteendet. Hon blev visserligen inte riktigt en i gruppen, men hon hade sina egna platser som de andra två tjejerna respekterade. Inga problem med lådor eller matplats hade förekommit, hon hade bara känt sig obekväm med att de andra redan hade fördelat det större reviret mellan sig. Eller rättare, de ansåg att hela reviret var deras gemensamma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

lillmymlan
11/18/13, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Den 25:e november har vi återbesökstid för Mammisen, hon har snabbt förstått det här med medicinen… och kommer själv (har aldrig jagat henne) när jag skakar medicinen… hon är såååå duktig! ❤️ och som belöning får hon (och de andra missarna) Dreamis… det är mumma det! 😉

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
11/26/13, 10:14 AM
#20

Igår var det återbesök för lilla gumman.

Hon är mkt finare i sina lungor 👍 och nu ska jag bara ge en puff på morgonen och bisolvon, en halv tablett morgon och kväll.

Tanken är att helt sluta med kortisonet och det hoppas vi ska gå bra!

Telefontid med veterinären om 14 dagar för uppföljning av den nya medicineringen.

Hon fick även Bricanyl (luftrörsvidgande) men den ska jag avvakta med lite då de lätt får hjärtklappning av medicinen.

Fortsatt tum och tasshållning för Mammisen tack… hon är så duktig och hon är ju bara så mycket M I N katt för alltid, mitt hjärta!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Katthemsmatten
11/26/13, 2:32 PM
#21

Här hemma håller vi både tummar och tassar för Mammisen! ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

lillmymlan
11/26/13, 5:28 PM
#22

#21. Tack tack 🙂

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Gatukorsning
11/26/13, 10:11 PM
#23

Va skönt att höra att det går så bra för henne. Jag och Leon ska till veterinären i morgon så jag hoppas att vetten inte hör sämre ljud från lungorna nu. Hoppas!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

lillmymlan
11/27/13, 10:20 AM
#24

Håller tummarna för Leon idag ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Gatukorsning
11/27/13, 10:18 PM
#25

Allt gick bra!

Konstaterad astma sa veterinären.

Jag vet sa jag.

Får jag åka hem nu? Sa Leon med blicken.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

lillmymlan
11/27/13, 11:27 PM
#26

Hur ska Leon behandlas mot sin astma?

Håller tummar och tassar för en snabb bättring för Leon ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Gatukorsning
11/28/13, 10:44 PM
#27

Vi fortsätter med kortisontabletter vid behov. Det har funkat bra hittills så jag är känner mig trygg med det. Han kan få korta attackar ibland, som oftast är orsakade av att han blir stressad (han är ju en skyggis också), men får han en längre attack så åker vi till djursjukhuset bums.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
lillmymlan
11/29/13, 9:42 AM
#28

Vad är kortare attacker?

Hur mycket tabletter ger du nu?

Bara nyfikna frågor :)

Det är mkt olika hur mycket och ofta man ska medicinera katter med astma har jag förstått när jag har läst in mig på ämnet, inte lätt att veta vad som är vanligast :)

Hoppas att det går bra med Leons astma och att han kan slippa tabletterna till slut.

Kram

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Gatukorsning
11/30/13, 12:44 AM
#29

Just nu medicineras han inte alls, men jag har kortisoni medicinskåpet om han behöver det.

När jag pratar om kortare attackacker så menar jag en attack som varar i max 2 minuter (men då är det nästan en lång kort attack). Och han hostar då med ca 10-15 sekunders mellanrum. Varje hostattack är som 2-3 hostväsningar. Han börjar torrhosta med ett väsande på något sätt, och tungan hänger utanför munnen för att han försöker få luft och andas. Det är fruktansvärt jobbigt att se och höra när det händer. Mattehjärtat brister nästan. Det är inte alls samma sak som när han hostar upp en hårboll, utan det här är på ett helt annat sätt.

Hans värsta attack var på långfredagen för typ ett halvår sedan, då hostade han i 4-5 timmar och jag trodde ärligt talat att katten skulle dö. Men fick bra hjälp från veterinären och så fick han en kortisonspruta. Sedan hade han medicinen i 6 veckor tror jag att det var, vi började med en stark dos och trappade sedan ner och just nu så har han ingenting.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

lillmymlan
12/11/13, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Bakslag… tyvärr!

Mammisen fick tillbaka hosta och hon mådde inte alls bra under helgen som var 😭 i söndags kväll så gav jag henne extra inhalation och måndag morgon ringde vetten för bestämd telefonkontakt.

Nu är det bestämt att vi ska återgå till puff x 2 (morgon och kväll) och så ska jag ge henne Bricanyl (en fjärdedels tablett) morgon och kväll. Nu frågade jag om jag inte kunde få Bricanyl via Aerokaten för att det är lättare att ge direkt i lungorna istället för att det ska fara omkring i hela kroppen.

Jag blir så orolig när hon inte mår bra och jag önskar inget annat än att Mammisen ska vara symtomfri iaf.

Hon mådde bättre igår kväll och jag hoppas att jag möter en glad kisse ikväll när jag kommer hem!

Det är en pärs att ha en misse som inte mår bra 😭 och jag vill att hon ska må bra och vara en glad kisse, inte en misse som inte orkar leka och skoja… för hon har så mycket BUS i hela sig!

Min pälskling - bland flera andra!

Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
12/11/13, 7:34 PM
#31

Stackars Mammisen - och dig. Hon blir nog piggare när medicinerna hunnit kicka in om några dygn, men det är ju inte roligt om du ska behöva medicinera henne livslångt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
12/11/13, 9:03 PM
#32

#30. ja, det är jättejobbigt när man har en sjuk kisse hemma. Känner med dig och hoppas att det blir bättre igen.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

lillmymlan
12/17/13, 10:12 AM
#33

Igår fick jag ventolin som ska inhaleras 1-4 gånger per/dygn och den testade vi igår kväll. Bara 5 andetag för att se om hon får samma biverkan (hjärtklappning) som av Bricanylen och visst kom de, som ett brev på posten 😭. Jag vet att det kan bli så i början innan kroppen lär sig att den ska få den här medicinen, men man blir ju olycklig i alla fall. I morse kräktes hon efter inhalationen med kortisonet och jag önskar hela tiden att det smäller till och blir kallt, för det här skitvädret gör henne ännu mer påverkad 😡 i sin astma!

Veterinären gjorde den bedömningen att hon får gå på kortisonet längre tid innan vi försöker att ta bort det igen… hum… jag får försöka att ge henne medicin när hon behöver det, men jag är inte hemma dygnet runt, jag har ett jobb också.

En dag i taget och ena foten framför den andra… kom nu Mammisen, nu tar vi nya tag ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
12/17/13, 3:07 PM
#34

Vad jobbigt, både för Mammisen och dig!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Gatukorsning
12/17/13, 10:01 PM
#35

😕

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: