Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 680 ggr
Clifftan
10/17/13, 6:40 PM

Funderingar kring jourhem

Jag och min sambo har för närvarande en katt på snart 6 månader som bor ensam hos oss. Vi hade helst haft en kattkompis till henne men har inte den möjligheten just nu. Dock är vi bara borta tre timmar/dag då vi studerar. Och några gånger i veckan leker hon även med grannarnas hund. Efter jul kommer vi däremot vara borta längre under dagarna och funderar därför på om det skulle vara ett alternativ att vara jourhem för oss från och med januari-februari. Vår katt är väldigt trygg i sig själv, har aldrig visat någon aggressivitet och älskar att vara bland folk. Hon ska kastreras i nästa vecka och är vaccinerad. Hon bodde med sina kullsyskon, tre andra katter och två hundar tills hon var 13 veckor. Hon gillar att leka jaga med oss någon gång/dag samt promenad på ca en timme varje dag, men är överlag en lugn katt som gärna sover hela nätterna. Vad tror ni lite mer kunniga om det? Skulle det kunna fungera med en jourkatt? Och vilken "typ" av katt tror ni skulle vara mest lämplig? Hona? Hane? Ålder? Aktivitetsnivå? Skygg? Mer framåt? Tacksamma för era tankar och åsikter!

Annons:
Gatukorsning
10/17/13, 6:43 PM
#1

Kanske en lite äldre försiktig katt skulle kunna vara något? Då tänker jag på en katt som skulle vara runt 1-2 år och som fortfarande är lekfull. Eftersom er katt fortfarande är kattunge så krävs det ju att den andra katten också orkar/vill busa och leka.

Vad tror ni andra?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
10/17/13, 8:01 PM
#2

Kattsällskap brukar alltid uppskattas från kattens sida. Att var jourhem är en utmärkt lösning för då hjälper ni ju en annan katt på köpet. Om du har kontakt med ett katthem så kan ni säkert hitta en lämplig kisse som passar in bra därhemma.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Clifftan
10/17/13, 10:27 PM
#3

#1 Tack så mycket för ditt svar! Vi har funderat i banor liknande dina, vi tänkte att vår katt kanske skulle kunna "hjälpa" en lite skyggare katt att bli mer framåt just eftersom vår är så himla sällskaplig. Och likadant med åldern, vill ju gärna att båda katterna ska få ut något av varandras sällskap så de bör väl vara på liknande nivå:) #2 Jo vi har börjat inse det mer och mer, men att skaffa en till egen katt får vänta tills vi är klar med våra utbildningar. Önskar såhär i efterhand att vi hade skaffat en katthemskatt men ingen av oss insåg hur stort problemet faktiskt var förrän vi redan köpt vår katt via blocket. Så det känns bra om vi i alla fall skulle kunna hjälpa en katt tillfälligt genom att vara jourhem samtidigt som vi inte binder upp oss med en till katt på alltför lång tid. Jag har varit kontakt med en kvinna på djurskyddet här i Umeå och hon sa att de fanns massor av katter som behövde jourhem här så vi skulle kontakta dem när det började bli dags. Men jag vill vara så påläst och förberedd som möjligt så jag vet lite om vad som blir bäst för alla inblandade innan vi kontaktar dem:)

Lena
10/26/13, 1:58 PM
#4

#3 Du är inte ensam om att inte ha vetat om hur stora problem vi har med hemlösa katter. Det är bara de som är invigda i problemet genom olika egna erfarenheter på olika sätt som vet hur utbrett det här problemet är. Det har ju till och med bland kända tv-profiler raljerats om att inte sommarkatter finns längre, att det bara är en myt osv. 

Så bra att du haft kontakt med djurskyddet! Ja det finns stora behov av  jourhem. Det gäller hela landet. 

Klokt tänkt av dig att du sätter dig in i vad det innebär innan det blir dags.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: