Annons:
Etikettsajten
Läst 833 ggr
Roslyn
10/15/13, 10:48 PM

"Pirrsvans" bild någon?

Jourmatte till Sven säger att det ibland "rycker i hans svans" och den står rakt upp vid de tillfällena. Jag tycker det låter som en tillgivenhetsgrej eller möjligtvis någon annan formav markering, men jag har ingen bild eller video att visa henne. Svårt för jag tror inte han kommer att visa när jag kommer. Skulle vara skönt att få se om det är det.

Annons:
Lena
10/15/13, 11:17 PM
#1

Så här står det när man googlar: 

Om svansen är upprest i hela sin längd, eller toppen darrar lite: 

Katten

 visar tillgivenhet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
10/15/13, 11:56 PM
#2

Hon säger att det liksom rycker från roten och ut till spetsen. Inte bara spetsen.

Tror som sagt att det är någon form av kärlek/upphetsning eller doftmarkering.men hur jag än har googlat hittar jag ingen video på det som jag kan visa henne.

Men visst är det väl så att om det hade varit symptom på sjukdom så hade inte svansen stått rakt upp.

En av mina katter Socks gör det ibland och då är också hela svansen i darr.🙂

Roslyn
10/15/13, 11:57 PM
#3

Det är när hon fjäskar för mat = )

Alexej
10/16/13, 7:46 AM
#4

En del gör det bara med spetsen andra med hela svansen. Absolut ett tecken av upphetsad välbefinnande. Men en del kan doftmarkera samtidigt - också inne och med eller utan vätska då.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niiinah92
10/16/13, 10:34 AM
#5

Min hankatt gör så när han kommer för att lägga sig hos mig ibland, kan stå länge och karda samtidigt som det rycker i svansen från roten och upp och den liksom darrar, står även rakt upp.

Rödis
10/16/13, 11:41 AM
#6

Alla mina katter gör så, ibland sprayar/urinmarkerar de samtidigt men bara på lämpliga platser för ändamålet, mina 13-åriga honkatter gör ofta så (utan urinmarkering) när de hälsar på omtyckta personer.

Annons:
Lena
10/16/13, 7:40 PM
#7

Nej det är inget farligt utan tecken på tillgivenhet. Sedan varierar det lite från katt till katt hur svansföringen ser ut. Vi har katter som viftar med hela svansen som hundar fast långsamt. De gör det när de är glada. (Våra tre Piteåbröder). Nu har även en del av de andra katterna tagit efter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: