Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
02. Hittekatter i Fokus

"Pirrsvans" bild någon?

2013-10-15 22:48 #0 av: Roslyn

Jourmatte till Sven säger att det ibland "rycker i hans svans" och den står rakt upp vid de tillfällena. Jag tycker det låter som en tillgivenhetsgrej eller möjligtvis någon annan formav markering, men jag har ingen bild eller video att visa henne. Svårt för jag tror inte han kommer att visa när jag kommer. Skulle vara skönt att få se om det är det.

Anmäl
2013-10-15 23:17 #1 av: Lena

Så här står det när man googlar: 

Om svansen är upprest i hela sin längd, eller toppen darrar lite: 

Katten

visar tillgivenhet.

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2013-10-15 23:56 #2 av: Roslyn

Hon säger att det liksom rycker från roten och ut till spetsen. Inte bara spetsen.

Tror som sagt att det är någon form av kärlek/upphetsning eller doftmarkering.men hur jag än har googlat hittar jag ingen video på det som jag kan visa henne.

Men visst är det väl så att om det hade varit symptom på sjukdom så hade inte svansen stått rakt upp.

En av mina katter Socks gör det ibland och då är också hela svansen i darr.Ler

Anmäl
2013-10-15 23:57 #3 av: Roslyn

Det är när hon fjäskar för mat = )

Anmäl
2013-10-16 07:46 #4 av: Alexej

En del gör det bara med spetsen andra med hela svansen. Absolut ett tecken av upphetsad välbefinnande. Men en del kan doftmarkera samtidigt - också inne och med eller utan vätska då.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anmäl
2013-10-16 10:34 #5 av: Niiinah92

Min hankatt gör så när han kommer för att lägga sig hos mig ibland, kan stå länge och karda samtidigt som det rycker i svansen från roten och upp och den liksom darrar, står även rakt upp. 

Anmäl
2013-10-16 11:41 #6 av: Rödis

Alla mina katter gör så, ibland sprayar/urinmarkerar de samtidigt men bara på lämpliga platser för ändamålet, mina 13-åriga honkatter gör ofta så (utan urinmarkering) när de hälsar på omtyckta personer.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.