Annons:
Etikettkattprat
Läst 3694 ggr
Kattens57
2013-10-12 22:22

Avlivad katt

Är så upprörd!! Denne kisse finns med på en Fb sida,någon sökte ägare till den.Sedan står det att inlägget kan tas bort då katten inte finns mer.Frågade vad som hänt,och då visade det sig att någon förening tagit med katten till skogen och skjutit den,utan att kolla om den var märkt!!Hur kan man göra så? Katten sökte väl bara mat stackarn,kanske gått vilse,nyinflyttad etc,,måste väl gå att anmäla sådant? Är så ledsen och förbannad  😭https://www.facebook.com/photo.php?fbid=554756881232447&set=gm.473561739385968&type=1&relevant_count=1&ref=nf

Annons:
Lena
2013-10-12 22:53
#1

Läste tråden på Facebook! Så fruktansvärt! Hur kan en förening agera på det här sättet? Känns viktigt att få veta vilken förening det är som låtit skjuta katten utan att kolla ID-märkning eller något sådant.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OberonsMatte
2013-10-12 22:58
#2

I en av kommentarerna skriver kattägarens mamma att förfarandet är anmält. Jag undrar dock när katten avlivades. Det verkar ju som att kattens identifierades av någon som kände till katten redan i juli enligt en kommentar där. Så hur och när agerade kattens ägare när katten höll sig borta hemifrån?

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
2013-10-12 23:01
#3

#2 Missade att vissa av inläggen var skrivna redan i juni. Nej då blir det ju lite märkligt naturligtvis om de inte gjort något åt situationen på dessa månader. Därmed inte sagt att katten ska bli skjuten på det här sättet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OberonsMatte
2013-10-12 23:05
#4

#3 Ja, jag tycker att det verkar vara några pusselbitar som saknas i den här historien. Men naturligtvis är det jättesorgligt att en katt ska behöva avlivas, i synnerhet när den är id-märkt!

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
2013-10-12 23:08
#5

#4 Ja så verkar det vara, ett ofullständigt pussel. men som sagt katten hade ju kunnat få hjälp istället för att bli dödad på det där viset.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2013-10-12 23:09
#6

Kan det vara en bostadsrättsförening? Märkligt ochså att ägaren inte fått tag på katten via inlägget redan i juni?Ser inte att man svarat innan,,konstigt detta,,

Annons:
OberonsMatte
2013-10-12 23:43
#7

Nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att forska lite kring kattens ägare och förstår av föräldrarnas åldrar att ägaren måste vara ett barn. Det är pappan i familjen som skrivit var katten bor. Det var i juli (inte i juni som jag skrev tidigare).

Sajtvärd Katter iFokus

Alexej
2013-10-13 08:29
#8

Det finns ingen kattförening eller katthem där. Knepigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2013-10-13 09:05
#9

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Krullsvans
2013-10-13 09:07
#10

Nää, vad ledsen jag blir…. Så obrydda människor…

Lena
2013-10-13 09:58
#11

Ja det bar bostadsrättsföreningen som låg bakom. Fruktansvärd historia. Synd de låt denna lilla kisse vara utekatt. Den hade mått bättre även kontrollerad tillvaro. Men det borde Kattjouren ha upplyst om. Dessa katter hade behövt få komma till någon med erfarenhet av vanvårdskatter. Inte lätt för vem som helst att hantera.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2013-10-13 10:23
#12

Blir så bedrövad och känner sådan sorg över att ha läst facebookinlägget i #9. Förstår ägarens sorg. Ingen katt ska få ha haft ett sådant liv och avsluta det så som skedde.  Enda trösten är att lilla F1 nu kommit till det vackra Regnbågslandet där ingen människohand längre kan utsätta henne för lidande.❤️

OberonsMatte
2013-10-13 11:05
#13

Jag undrar fortfarande vad som egentligen hände. När kontaktade ägarna upphittaren? Hur länge hade katten egentligen varit hemifrån? Var katten saknad när den dödades eller rörde den sig bara i sitt utomhusrevir under sin dagliga utevistelse? När dödades katten?

Satte upphittarna upp några lappar i området eller annonserade efter ägaren på annat sätt än på Facebook?

Satte ägarna upp några lappar eller annonserade katten som saknad (om den nu var det)?

Vad jag har sett på kartan "hittades" katten 200 meter hemifrån i samma bostadsområde som den bodde i. Det borde därför inte ha varit svårt för upphittare och ägare att se varandras efterlysningar (om det fanns några).

Det var jättefel av de som fångade in katten att utgå ifrån att den var hemlös, även om hennes beteende och skick förmdligen tydde på det. En synlig id-märkning eller halsband hade i det här fallet kanske räddat hennes liv.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
källfru
2013-10-13 11:10
#14

Jag vet inte hela bakgrunden, men ingen har väl rätt att skjuta en katt bara så där. Blir så ledsen o arg :-)

OberonsMatte
2013-10-13 11:21
#15

#14 "Bara så där" får man inte skjuta en katt, men det är ju just det som är lite oklart i det här fallet. På Länsstyrelsens sida hittade jag följande angående vad man ska göra när man hittar en katt som verkar herrelös:

  • Sätt gärna upp lappar med en beskrivning och foto av katten i närområdet för att se om katten har en ägare,
  • kontrollera om möjligt om katten är märkt (halsband, tatuering eller chip),
  • om du inte hittar någon ägare till katten, kontakta gärna ett katthem för att se om de har möjlighet att ta emot den,
  • kontakta Länsstyrelsen,
  • hjälp gärna till vid ett eventuellt omhändertagande så att rätt katt omhändertas.    

Tänk på att eftersöka en ägare till katten så snart som möjligt när du upptäcker den! Om du har matat en katt en tid kan du ses som ägare till katten. Det är då din katt, som du har det fulla ansvaret för.  

Om det kan antas att katten är övergiven kan du som markägare själv avliva katten. Du behöver inte Länsstyrelsens tillstånd för detta. Det är mycket viktigt att avlivningen utförs på ett korrekt sätt. Tänk också på att det är viktigt att du är helt säker på att katten inte har någon ägare! I tätbebyggt område krävs tillstånd av polisen för att skjuta katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattens57
2013-10-13 11:37
#16

Finns ett inlägg till på samma Fb sida,där en katt är upphittad,visar sej att ägaren är den samma  som i ovan inlägg,kanske de ska försöka ha lite tillsyn över sina utegående katter,de verkar ha 0 noll koll på vart de är.Märkligt är att det är andra som hittar katterna,och annonserar ut dom,ingen efterlysning av ägarna själva.

OberonsMatte
2013-10-13 11:45
#17

#16 Ja herregud, en kattunge dessutom!

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
2013-10-13 12:26
#18

Som jag ser det är det flera saker som blivit fel och bidragit till den tragiska utgången i detta ärende. 

  1. Kattägaren har tagit emot svårt traumatiserade katter från ett vanvårdshem som de inte hade tillräckliga kunskaper/erfarenheter att ta hand om.  (Faran av akuta nödrop på internet som inte följs upp) 

  2. Kattägaren lät katten vara utekatt trots sin ängsliga natur.

  3. Situationen fortgår i flera månader utan att något konkret verkar göras för att fånga in katten.

  4. Katten skjuts trots att den är ID-märkt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
2013-10-13 14:30
#19

Denna stackars skjutna katt var dotterns,som är 4 år gammal bara! De har skaffat en ny kattunge till barnet,den är runt 3-4 månader gammal,springer ute,och det var den som någon upphittat,mager!Tycker inte detta låter bra alls.De borde lärt sej av läxan,och inte släppa ut sina katter,när de dels vet vad som hänt innan,och dels med tanke på att de bor i den föreningen som sköt katten!Vet inte,min magkänsla säjer att något inte stämmer här,kanske de själva beställt "avlivningen",eftersom hon blev så upprörd av att se bilden på katten,men sedan lägger in en ny bild på den med en förklaring av händelsen,blir hon inte lika upprörd av denna bild? Nä,här luktar skunk!

Lena
2013-10-13 15:53
#20

#19 Det låter tyvärr inte alls bra!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
OberonsMatte
2013-10-13 16:05
#21

Ja, oj vad fel det kan bli…

För att det åtminstone ska komma lite lärdom av den här kattens död tycker jag att det är jätteviktigt att även se ägarens del i att det blev som det blev.

En katt som är så skygg och rädd att den drabbas av fullständig panik när den blir instängd, kan inte hållas som utekatt i ett bostadsområde.

En katt som kan misstas för en förvildad hemlös katt kan inte hållas som utekatt öht utan synbar id-märkning eller halsband.

Har katten hållit sig hemifrån mer än ett par dygn måste man göra folk uppmärksamma på att katten saknas och faktiskt har ett hem. Man måste annonsera, sätta upp lappar och anmäla katten som saknad hos polisen.

Det går inte att förlita sig enbart på en osynlig id-märkning och utgå ifrån att en eventuell upphittare både ska ha kunskapen och möjligheten att kontrollera om en sådan finns.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2013-10-13 17:15
#22

Och nu är inläggen borta och ägaren har valt att i upprördhet gå ur gruppen eftersom någon kom med ett försynt tips om att hålla den nya kattungen under uppsikt efter vad som hänt deras andra katt i samma område..

Ingen lärdom där alltså.

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
2013-10-13 19:04
#23

#33 Det gamla vanliga scenariot. Usch att sådant folk skaffar katt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
2013-10-13 20:30
#24

stackars oskylidga katt osm hamnade i fel händer:(

och stackars kattungen som också hamnar i fel händer:(:(:((:

[Skyggisen]
2013-10-13 20:54
#25

Inlägget är borta!Som andra skrivit här,så är det något i denna händelse som inte stämmer!Ock det finns frågetecken som:När försvann katten?När ägaren såg inlägget i juli,varför ringde de inte upphittaren direkt,ock varför reagerar de först nu?Vad har de gjort för att hitta katten själva?Varför sattes ingen efterlysning ut på Fb?

annebeate
2013-10-13 21:10
#26

Här finns så många frågetecken vad som verkligen hänt under resans gång. Oavsett vilket har jag under hela dagen känt sådan vrede blandat med sorg. Tittar på mina egna katter som lever ett behagligt liv och tänker samtidigt på  denna katt F1 vars liv förmodligen avslutades  med att kastas på soptippen eller något liknande.  ❤️

Läser sedan om en kattunge som också  ska ha farit illa. Hur gick det för den kattungen, någon som vet? ❤️

Denhemskaägaren
2013-10-13 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hej.

Mitt namn är Kitty och jag är den HEMSKA ägaren till den stackars katten som blev mördad av vår bostadsförening. Jag bad inläggen tas bort då jag fortfarande mår skit och sörjer vår katt. Jag har skuldkänslor, kommer alltid att ha det men inte för jag lät henne gå ut. F1 var en otroligt levnadsglad och trevlig katt. Social, nyfiken och framåt MEN enda nackdelen hon ännu hade kvar var att man fick inte lyfta i henne. Troligtvis pga något som hänt i tidigare hem. Vi hade henne 1½ år och hon var underbart charmig.

Hon slutade komma hem i maj. Vi efterlyste henne genom vänner på FB och kollade blocket, lokala hemsidemarknaden och polisanmälde henne som försvunnen. Vi var då INTE medlemmar i FB gruppen för vilsna katter. Där surfade jag in i JULI då jag kom på att den sidan fanns. Direkt fick vi syn på bilden. Maken gick med för kommentera den men SAMTIDIGT letade vi fram numret till personen som lagt upp den. Det visade sig att de bodde i andra änden av gården så jag gick direkt ut för att leta medan jag via mobilen kontaktade mannen. DÅ fick jag beskedet att vår katt blivit skjuten.

Så nej vi försummade inte henne, vi ignorerade inte det utan vi höll dagligen ögonen öppna efter henne när vi gick med hundarna, kom och gick med barnen osv. Jag vart krossad när jag fick höra vad som hänt. Hon hade råkat gå in i fel hus, blivit skrämd av den som bodde där som kallade dit 4 stora män som började jaga denna katt runt i lägenheten. En kattvan grannkvinna gick sen in och lyckades fånga in henne och då hävdade ALLA männen att katten var herrelös. Vilket hon inte var och dessutom IDMÄRKT! Hon hade bleka ljusa öron så man kunde se tatueringen igenom hennes öra men de kollade inte det.

Vi polisanmälde händelsen dagen efter då chocken lagt sig.

Jag är inte ovan vid omplaceringsdjur. Hon är inte den första. Hon bodde inne en lång tid innan hon var redo att gå ut. Hon var kastrerad, hon var idmärkt, hon var vaccinerad och hon var avmaskad. Hon hade dessutom halsband fast hon envist rymde ur dem hela tiden. Det sårar mig se hur folk skriver negativa saker om något de inte har någon som helst riktig insikt i vad som skett. Anledningen till att jag bett dem ta bort inläggen på FB är för jag har skuldkänslor för vad som hänt vår katt.

Och ang vår kattunge är hon inte "väldigt mager" som det stod i annonsen på FB. Hon är en typiskt smal kattunge. Vi fick hem henne för två veckor sen efter velat länge om vi ens skulle ha en ny. Hon äter DAGLIGEN mat, går på lådan som hon ska och är fullt frisk. Däremot envisas hon med smita ut ibland för hon innan bodde på en hästgård och fick gå ut. Hon är van vid det. Dock vill vi först att hon vänjer sig vid sitt nya hem samt kastreras, idmärks osv innan hon går ut så just nu är hon innekatt.

Vill ni veta mer eller diskutera saken mer finns jag på FB eller mail kitty@spacedump.se

Mvh Kitty Olausson

Annons:
Alexej
2013-10-13 21:32
#28
Denhemskaägaren
2013-10-13 21:32
#29

Kan tilläggas att vi har två st 4 åriga kattdamer i huset med. Runda och goa, friska och välskötta tanter. De har dock inte ovanan att gå in hos folk då de vet var de bor. Samt de säger ifrån när grannkatten försöker slåss. Vilket inte F1 gjorde. Därför vågade hon inte komma hem. Hon fick stryk av den nyinflyttade grannkatten.

Denhemskaägaren
2013-10-13 21:35
#30

Alexej: "Och där en skygg utsatt katt var leksak till en fyraårig?? och ersattes nu med en kattunge." Vad får dig att tro att hon var en leksak?? Vi kallade henne dotterns katt för våra andra katter hade "adopterats" av våra äldre döttrar så hon ville ha en med. Våra barn leker INTE med katterna. De kallar dem bara min katt/systers katt osv. Det är det enda som gör dem till DERAS katter. Och vi har inte ERSATT henne. Vi var inte ens säkra på att vi ville ha en till men då denne behövde ett nytt hem så gav vi det en chans.

Förlåt att vi inte kunde förutspå att det en dag skulle flytta in en katt som skrämmer bort våra som bort där sen innan och redan hade sitt revir där. Hon har funkat fint med andra grannens katt så det låg tyvärr inte i vår framtidstänk att TÄNK det kan komma en dryg katt och jaga bort henne. 

Noterade att du tog bort din text men låter svaret vara.

Alexej
2013-10-13 21:38
#31

Väldigt tragiskt allting.

#30 Ber om ursäkt. Det är bara så att vi är vana att många är olämpliga kattägare och att framförallt skygga katter utsätts för fel hem. Ni fick katterna från kattjouren som är känd för att lämna ut skygga katter till kattovana hem där de hamnar från en katastrof till nästa.

Många har djur som leksaker till sina barn, hamstrar, kaniner, katter, hundar osv. Men det finns en anledning för att den nya djurskyddslagen vill förbjuda att barn äger djur-nämligen oansvariga föräldrar.

Jag har svårt att tro att grannarna inte kände till er katt- 200 m bort? För mig låter det mer som om de tröttnade på att er katt gick in hos de. Hade ni satt upp lappar med bild på katten? Om jag hade kattovänliga grannar skulle jag aldrig låta mina katter vara utekatter och om det inte skulle fungera då skulle jag hellre omplacera katterna än att de bli utsatta åt katthatande grannar. Det finns så många som inte gillar katter och som inte har problem att sparka till eller roar sig med att pricka katter-dvs köra ihjäl katter på vägerna.

Och med det menar jag inte att ni är dåliga kattägare men ibland måste man inse att katter inte alltid lever ett bra liv som utekatter, tyvärr.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Denhemskaägaren
2013-10-13 21:42
#32

Det är otroligt tragiskt och vi sörjer henne än. Kommer vi alltid att göra. Men att det skrivs inlägg på nätet om oss som dåliga ägare gör det inte lättare för oss. För tro mig.. jag mår skit ändå. Riktigt skit. 

Så snälla, har ni frågor eller undrar något. Prata med mig. Jag reder gärna ut allting åt er istället för att ni skriver med en anklagade ton. Det hjälper ingen. Bättre få fakta i handen då.

Denhemskaägaren
2013-10-13 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En av de sista bilderna på vår lillsessa:

Djurälskaren87
2013-10-13 21:49
#34

mycket hemskt det inträffade och jag beklahar din sorg och tycker det är modigt av dig att komma in hit och skriva för det som står i media litar man ju på om man ej får höra annat. 

tycket det är fruktansvärt hemskt att det hela inträffade och att dom sköt en katt som var ägd och hade id märkning. Men vet du vem som sköt och anmält händelsen? eller vad händer nu…

sen tycker jag du skall hålla din lilla kattunge inne förrän hon/han är större och kastrerad:) visst olyckor kan ske och hon kan rymma men håll den under uppsikt för kattungar är snabba:)

Annons:
Denhemskaägaren
2013-10-13 21:54
#35

Vi håller kattungen inne :) Var äldsta dottern som missade att hon smet ut mellan hennes ben igår när hon kom in. Sen som tur var skuttade hon över till en granne vars son gick på samma förskola som mellandottern så visste precis var hon var när annonsen kom på FB. Var bara hoppa över staketet och hämta fisen som så glatt följde med hem för äta. *suck* Klurar på sätta upp inre dörren i hallen med. Då kan man slussa. Gjorde vi första året med F1 så hon höll sig inne.

Vi vet 2 av de män som var närvarande vid beslutet. Däribland vår ordförande som lär sett katten då han alltid hälsar då han går förbi och hennes favoritplats var utanför köksfönstret i solen. Vi la anmälan mot föreningen då det var föreningens styrelse som tog beslutet. Däremot har vi inte hört ett skit sen dess så tror inte vi ens kommer få en ursäkt.

annebeate
2013-10-13 21:55
#36

Jag klandrar inte dig Kitty Olausson eftersom jag inte har underlag och därmed rätt att göra det. Du har polisanmält det som skett. Jag uppfattar att du inte fått något beslut  från polisen så jag tycker att du ska kontakta polismyndigheten där du anmälde det som hänt och efterfråga vad som händer. Ge dig inte utan be att få bli vidarekopplad till den som handhar ärendet, m a o  stå på dig! Det faktum att du tog dig an F1 visar att du ville ge F1 ett hem och hade goda avsikter  och det är uppenbart att det inte var det lättaste. Många uttrycker i kommentarer på olika kattsajter  att de önskaratt de kunde hjälpa till men du inte bara önskade utan verkligaren öppnade ditt hem för F1, det får vi alla inte glömma bort.❤️

Denhemskaägaren
2013-10-13 21:59
#37

Ja jag ska ta fram diarienumret (heter det väl?) som man fick när jag gjorde anmälan och ringa dem. Höra vad som hänt. Börjar undra om ens föreningen fått kopia på anmälan då man inte ens sett en ändring i miner från dem. Ändå gått tre månader nu så man tycker NÅGOT borde hänt eller någon reagerat.

Tack för dina vänliga ord. Är glad F1 fick ett bra hem hos oss efter vad hon och systern sin gick igenom. Önskar dock hon haft ett mer värdigt slut än det hon fick :( Och många fler år.

annebeate
2013-10-13 22:15
#38

När du ringer  till polisen som be att då få uppgift på  vem som handlägger ärendet. Det kan vara så att ärendet ännu inte är utdelat på en utredningsman (enskild polisman ) p g a av alla ärenden som inkommer utan ligger kvar på en kommissarie. Oavsett vilket om ingen svarar dit du blir kopplad  så be att få besked om på vem ärendet ligger på  och dennes direktnr så kan du själva prova att ringa dit. Om du får problem med detta så skriv här, jag bevakar denna tråd.

Denhemskaägaren
2013-10-13 22:22
#39

Tack för tipset! Ska komma ihåg det :)

Gör det i morgon så fort jag kommer hem.

OberonsMatte
2013-10-13 22:59
#40

Försvann alltså katten hemifrån för gott i maj (när i maj?), uppmärksammades på facebook av en boende i området i slutet på juni(?) och avlivades på bostadsrättsföreningens initiativ…när?

Var det någon som efterlyste katt eller ägare på annat sätt än via facebook? T.ex. med lappar i området?

Sajtvärd Katter iFokus

Denhemskaägaren
2013-10-13 23:06
#41

Vi hade annons på blocket. Sen polisen och via djungeltrumman på FB (litet samhälle ändå och alla känner alla område men tydligen inte då vi inte kände "rätt" granne).

Hon försvann i maj helt. Hon brukade inte gå långt, mest utanför för att sola, runt vårt radhus och in igen. Var närmare slutet av månaden för har bilder på henne från början av månaden på mobilen där hon sov i sängen på min fot. Det var när vi inte hittade henne alls runt huset vi började undra. Vi gav det två dagar innan vi började fråga runt om någon sett henne och anmälde henne som försvunnen då ibland kan katter gå iväg och vara borta någon dag. Hon brukade dock alltid sova hemma så därför blev vi mer oroliga för henne än gamlingarna. De gick gärna bort till ladan och jagade, har vi sett flera gånger, och sen komma hem först dagar senare. Men när hon inte kom när vi lockade ens med mat utanför så anmälde vi det.

27e juni tror jag det var som de lagt ut bild på henne i gruppen på FB och 28e juli såg vi den där. Då hade katten varit död 2 dagar redan.

Annons:
OberonsMatte
2013-10-13 23:18
#42

#41 Det är just det faktum att katten uppmärksammades av en boende i området en hel månad innan avlivningen skedde som är så frustrerande. Tänk om han (eller ni!) hade skrivit ut lappar och satt upp dessa i området! Ni bor ju helt nära varandra.

Sajtvärd Katter iFokus

magyarisch
2013-10-14 00:01
#43

#42

Men nu ÄR det skett och inget man kan älta över mer, eller hur? Visst kanske Kitty skulle ha tänkt på att sätta upp lappar med men nu gjorde hon ju ändå flertalet andra sökningar såsom facebook, blocket och anmälde till polisen. Ska hon vrida tillbaka tiden och sätta upp en lapp för att du ska släppa det? 

Hon sket ju inte helt i att söka efter F1 utan hon gjorde diverse efterlysningar - bättre än inga, eller hur?

“Köttet från slaktade djur i en människas kropp kommer att orsaka hennes egen grav. I sanning säger jag eder, den som dödar, dödar sig själv, och den som äter köttet från slaktade djur äter döden förkroppsligad.” (Essenska Fredsevangeliet)- Jesus Kristus

OberonsMatte
2013-10-14 00:08
#44

#43 När det händer en sån här hemsk sak måste man försöka se vad som kunde ha gjorts för att förhindra det (framförallt från kattägarens sida) och sprida det. Inget annat hindrar detta från att hända igen.

Att hata den här olyckliga kattägarens bostadsrättsförening leder ingenstans.

Sajtvärd Katter iFokus

magyarisch
2013-10-14 00:25
#45

#43
Skulle någon av kattägarens katter försvinna igen skulle hon med all säkerhet även tänka på att skriva lapp utöver alla andra efterlysningar hon hade på katten.

Precis, att hata bostadsrättsföreningen leder ingenstans men det gör banne mig inte ditt "du skulle satt upp lappar" heller just nu.

“Köttet från slaktade djur i en människas kropp kommer att orsaka hennes egen grav. I sanning säger jag eder, den som dödar, dödar sig själv, och den som äter köttet från slaktade djur äter döden förkroppsligad.” (Essenska Fredsevangeliet)- Jesus Kristus

magyarisch
2013-10-14 00:26
#46

(äh, skulle självklart vara #44 o inte 43).

“Köttet från slaktade djur i en människas kropp kommer att orsaka hennes egen grav. I sanning säger jag eder, den som dödar, dödar sig själv, och den som äter köttet från slaktade djur äter döden förkroppsligad.” (Essenska Fredsevangeliet)- Jesus Kristus

OberonsMatte
2013-10-14 00:46
#47

#45 Det som skrivs i den här tråden når inte enbart den här kattägaren, utan också alla oss andra vars katter kanske också rymmer hemifrån i framtiden. När föreningen agerade hade katten varit ute och i praktiken levt som hemlös i 2 månader utan att någon i området verkat sakna den. Det är väldigt lång tid.

Facebook och polisens register över bortsprungna katter i all ära, men det är inte de effektivaste vägarna att få tillbaka sin katt på, eller för den delen efterlysa ägare..

Polisens register är tyvärr väldigt otillförlitligt och Facebook är det långt ifrån alla som hittar rätt sidor på eller ens använder.

Sajtvärd Katter iFokus

Denhemskaägaren
2013-10-14 06:37
#48

Som sagt. Tro mig. Vi har skuldkänslor. Så här i efterhand ser man 100 saker man kunde gjort annorlunda. Hur tror ni det känns att veta att hon inte varit mer än ca 100 meter bort hela tiden men vi inte hittat henne? Hon lämnade aldrig vår gård utan cirkulerade runt och försökte ta sig hem. Tyvärr gick hon in i fel hem (alla är likadana, gula med vita dörrar och markplan). 

Just då tänkte inte vi på lappar. Vi gick i tron att det vi gjorde var det vi kunde göra. Men tyvärr var det inte nog. Ja nästa gång lär det bli lappar med men jag hoppas vi aldrig mer behöver gå igenom detta.

Annons:
Alexej
2013-10-14 08:06
#49

Jag tror vi alla har lärd oss. Katter brukar ofta stanna i närheten och ofta finns det någon som matar katten och tror den är hemlös.

Vi alla måste lära oss och förmedla till andra hur viktigt det är med lappar och bra bild överallt, i brevlådor, gatubelysningen, husväggar, affärer, stationen. Överallt där människor rör sig.

Och det är lika viktigt att inte vänta en månad när man ser en hungrig katt innan man börjar undra.

Inte alla har skrivare men alla kan låna en hos vänner, på jobbet eller på biblioteket. Häng upp lappar när du ser en vilsen katt, försök att ta in den och helst ska den till veterinären för en undersökning. och om man inte kan ta in katten då kan man ändå leta ägaren och kontakta ett katthem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

OberonsMatte
2013-10-14 12:43
#50

#49 Kloka ord Alexej!

Här på Hittekatter handlar det ju främst om upphittade, till synes hemlösa katter. Och även om det finns många övergivna, utkastade och genuint hemlösa katter där ute, måste man alltid ha i minnet att det kan röra sig om en saknad katt, vars ägare bara inte har koll på vilka sökvägar som finns eller som helt enkelt väntar för länge med att själv agera.

För att undvika tragedier och missförstånd måste man göra vad man kan för att nå den andra parten (och utgå ifrån att en sådan finns), både som upphittare och som kattägare.

Sajtvärd Katter iFokus

Lena
2013-10-14 17:47
#51

Lägger in ett inlägg från vår FAQ-avdelning med länkar och tips på vad man bör göra när ens katt försvunnit:

Ibland så drabbas man av skräcken och inser att ens katt försvunnit. Tankarna far omkring i huvudet och man målar upp alla möjliga scener. Då finns det enkla och väldigt vettiga saker man gör. Läs om det här, och genomför råden så kommer din pälskling säkert snart tillbaka till dig och hemmet. Här finns ytterligare en artikel med tips och råd när katten sprungit bort.  När din katt är bortsprungen.

Affisch att fylla i när din katt sprungit bort.

Här finns en lista med sajter där du kan efterlysa din katt - leta efter upphittade katter.

Men en sak som är otroligt viktigt för att förhindra det hela är att kastrera, id-märka, registrera. Kastrering för att de ofta hamnar i slagmål och jagas bort, samt att hormonerna säger till att de måste finna en partner. Egentligen ska ingen katt ut innan den blivit kastrerad.

Lycka till med letandet.

Ge aldrig upp! Det händer att katter kommer tillbaka efter mycket lång tid. Läs om två sådana fall:

Artikel om Muffin som kom hem efter 9 år.

Artikel om Mamma Grå som var på rymmen i 3 år.

Tidningsartikel om katt som återkommit efter 15 år

Göteborgs Katthjälp:katt åter efter 7 år.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: