Annons:
Etikettsajten
Läst 1889 ggr
Annzie
2013-10-12 20:28

Starta Katthem!

Hejsan, jag heter Ann-Sofie och bor i en liten stad som Mariestad. Jag skulle vilja starta ett katthem, men just nu bor jag i en liten lägenhet. En etta! Så kan ju inte direkt starta nåt här hemma. Eller hur ska man börja? Jag kan ju vara tex jourhem åt någon hemlös katt, så man får erfarenhet av hur det kan vara med hemlösa katter. Men hur ska man göra sen? Behöver man utbildning? Vet även att jag måste skaffa mig ett intyg eller liknande, ifrån länsstyrelsen. Tror jag det är?

Kan även få bidrag ifrån Arbetsförmedlingen. Funderar på att även prata med någon där hur man kan starta eget. Men vill gärna ha råd och tips ifrån andra som startat katthem. Har läst lite om det, men vill gärna prata med någon som gått igenom allt detta förut. Som har erfarenhet så att säga. Hur tar man sig uppåt liksom?

Tack så hemskt på förhand för alla råd och tips jag kan få! :)

Mvh Ann-Sofie

Annons:
Lena
2013-10-12 20:35
#1

Det är alltid bra att börja som jourhem eller med att hjälpa till på ett katthem. Då lär man sig grunderna så att säga. Katthem är så gott som alltid helt ideell verksamhet som är uppbyggd på frivilligt arbete och bidrag från privatpersoner. Det är således inget man kan försörja sig på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-10-13 08:36
#2

Det finns väl ingen kattföreing hos er? Evas katthem ligger ju en bit bort. Men utan lång erfarenhet kan man inte starta ett katthem. Kostar hur mycket som helst och tar 24 timmar/dagen.

Men att börja som jourhem är en bra början. Vi söker jämt efter nya jourhem. Jobba på ett katthem. Har du någon erfarenhet av hemlösa katter? Hör gärna av dig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Hen]
2013-10-26 02:23
#3

Vad fint att du vill starta Katthem och hjälpa katter i nöd. Jag tycker absolut att man behöver ordentlig erfarenhet, så test först att vara jourhem samt arbeta som volontär på ngt hem. Men tänk över om du har resurser för att ta dig an ansvaret att starta Katthem i framtiden. Många drömmer om det men det är ju ett oavlönat arbete i princip.Ett Katthem är ju en ideell verksamhet så något bidrag från Arbetaförmedlingen blir det nog inte. deras jobb är ju att hjälpa människor att försörja sig.. Man försörjer sig inte på Katthem. Tvärtom skulle jag säga. Lycka till! Att vara jourhem är verkligen givande kan jag lova.

martdat
2013-10-26 10:31
#4

Vad är det Arbetsförmedlingen tänker betala????´startaegetbidrag får du ju inte om det inte är ett vinstdrivande företag.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Hen]
2013-10-26 10:53
#5

I klartext: Katthem är INTE ett sätt att tjäna pengar. Det vore både ineffektivt och enligt många oetiskt att försöka driva vinst på hemlösa katter. MEN jag tror att TS drivs sv en stor kärlek till katter, bara. Så TS, tänk igenom hur du kan bidra gnm att tex vara jourhem. Tänk dock på att om du bor så litet så blir det svårt att hålla isär jourkatten och din egen katt i början, vilket kan behövas. Du behöver ev. kunna dela av din lgh tex med dörr eller kompostgaller ett tag. Önskar dig all lycka till för jag tycker di verkar ha ett stort hjärta för katter! Men Katthem är nog inte rätt start. :)

Upp till toppen
Annons: