Annons:
Etiketthuskatten
Läst 2363 ggr
Litenmentuff
10/1/13, 4:02 PM

VARNING! Någon/några plågar katter i råslätt!

Snälla sprid vidare och håll koll på era katter! Fler fall av kattplågeri har inträffat i Råslätt så var försiktiga och håll utkik ni som bor där!

Annons:
Lena
10/1/13, 7:26 PM
#1

Usch det låter inget vidare! Råslätt - var ligger det i Sverige? (min geografi är tyvärr inte lysande)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggisen]
10/1/13, 7:52 PM
#2

Råslätt ligger strax utanför Jönköping,om det inte finns fler sådana namn!Detta område är känt för bl a stor invandrar boende,mycket oroligt område!

Lena
10/1/13, 7:55 PM
#3

#2 Det slog mig nu att jag sett varningar om detta tidigare. Inget ställe att ha fritt utegående katter på med andra ord.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Litenmentuff
10/1/13, 8:00 PM
#4

#1 Lena det ligger utanför Jönköping. Säkert nått invandrargäng bakom alla dåden..

Lena
10/1/13, 8:26 PM
#5

#4 Man kan aldrig veta vilken nationalitet det handlar om. Vi svenskar är just inte mycket bättre i det här avseendet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Litenmentuff
10/1/13, 8:29 PM
#6

Förlåt för min kommentar. Blir bara så frustrerad ibland…

Annons:
[Skyggisen]
10/1/13, 8:52 PM
#7

Nej,inte sagt att det är invandrare som plågar katterna där,finns så mycket olika slag av människor boende just där bara,både bland svenskar och invandrare där så finns mycket ungdomar med olika drogproblem,utslagna,socialfall m.m.Mycket skadegörelse,inbrott,slagsmål,,

carlas
10/1/13, 11:35 PM
#8

TS tack för varningarna Litenmentuff. Hoppas att Råslättsbor läser dem. Du behöver inte be om ursäkt heller. Men det är ju som Skyggisen säger, Råslätt (en söderförort till Jönköping) är ett problem- och riskområde, ett av flera från 70-talets miljonprogram. Gjorde själv en studie där runt 2003 (i helt annat ämne); flyktingar/ invandrare som "placerats/hamnat" där under 70-80-tal vittnade då med sorg och oro om nedgång, förfall och ökande främlingskap, oavsett om (infödda) svenskar el inte. Det har konsekvenser på alla nivåer. [Ett studium fr 1994 (!) vittnar också om detta, här: http://www.bth.se/fou/forskinfo.nsf/0/c623538a6be73846c12568a3002ca9ab/$FILE/Research%20Report%205-96.html ]

Samhällsförändringar innehåller inte sällan nedåtgående spiraler. Det gäller även inom djurskyddet. Om staten genom jordbruksverkets lagar och förordningar - inklusive länsstyrelsers skriftliga "rutiner" med ty åtföljande praxis - förordar slentrianmässig avlivning av, i det här fallet, katter, så sänder det signaler till resten av samhället.

Vi måste satsa på positiva motkrafter.

carlas
10/2/13, 12:11 AM
#10

#9 Katten har klarat livhanken, bra. Men herregud!, tar mig friheten att citera ur din länk Krullsvans:

Räknas som hittegods - Vi fick beskedet att kattungen räknas som hittegods. Polisen ska istället transportera ungen till Flasarp där omhändertagna djur forslas. - Jag förstår ärligt talat inte hur de tänker. Var finns det sunda förnuftet någonstans? Jag gör inga som  helst anspråk på katten utan vill bara se till att den får det bra. Hör ägaren av sig så är det ju jättebra. Det kanske har hänt något som vi inte vet, katten kanske blivit stulen eller något annat. - Men hittar man ingen ägare är det väl bra om någon är beredd att ta hand om djuret. Här har många människor engagerat sig för att allt ska lösa sig. Och hade vi inte kommit och gått förbi, eller haft hunden hemma, så hade den här katten dött.

Föremål för utredning Tommy Thorngren, presstalesman vid jönköpingspolisen säger: - Jag vet inte något om det här fallet, men rent allmänt så stämmer det att polisen ansvarar för omhändertagna djurs boende. - Det kan finnas omständigheter som gör att man skickar den här katten till Flasarp, exempelvis om det är föremål för utredning.

Flasarp dit omhändertagna djur forslas? Jaså. En annan avlivningsanstalt? Nu är det iaf ute i media, så kanske katten har en chans att överleva djurskyddets inkl polisens hanteringar. Undrar om/när lst träder in. Tänk om katten anses vara "skygg" 😕

EDIT. TILLÄGG. Flasarp är ett hundpensionat som polisen i Jönköping har avtal med. (Ser ut att ha dåligt rykte även som hundpensionat f ö. Googla och du ska finna.)

Litenmentuff
10/2/13, 11:21 AM
#11

#8 Tack snälla carlas för informationen.

carlas
10/2/13, 11:35 PM
#12

#11 Litenmentuff, det är du som informerat, och Krullsvans. 🌺Sett i andra trådar att du håller på att gå i väggen av eländet: vila dig! Vi behöver positiva motkrafter, och du är en av dem! - men det kan du bara vara om du tar hand om dig själv. (Ska erkänna att jag inte alls läser alla de förfärliga länkar som hänvisas till på olika håll. Finns inte ork och kraft. Bara att göra det lilla som går, där det går. Det är det som ger ork och glädje 🙂)

Allmänt, värt att hålla ögonen på detta fall. Vi minns missen som lämnats i transportbur i Mölndal för en tid sedan. Hamnade på hundpensionatet Spekeröd, och vi var alla väldigt orolig att katten skulle avlivas efter att polisens betalningsperiod löpt ut.

Tack vare uppmärksamheten fr media och allmänhet klarade sig katten den gången.

Det ska denna misse göra också! Men vi får inte låta det somna in.

Krullsvans
10/7/13, 10:52 PM
#13

Katten har nu blivit adopterad av tjejen som hittade den skadad. :-) Slutet gott för denna kisse.

Annons:
Lena
10/8/13, 7:51 PM
#14

#13 Men så bra att det blev en solskenshistoria av det!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
10/9/13, 2:47 AM
#15

#13 Åh så bra! ❤️

Kan du länka till info? Alltid bra att se hur olika myndigheter hanterar (el ohanterar) saker. Vi lär av erfarenheterna och kan även användas som (eventuellt) positiva prejudicerande fall (även om inte i strikt juridisk mening). Hörsägen är svagt underlag där.

Krullsvans
10/10/13, 7:13 AM
#16

Infon är tagen från Fb-sidan Djurvänner i Jönköping. Både när den hittades och bild när den adopterats.

Lena
10/12/13, 10:54 AM
#17

#16 Då stämmer det förhoppningsvis!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: