Annons:
Etikettkattmat
Läst 2188 ggr
AnnaCathrina
2013-09-27 14:50

Hur mycket mat till liten kattunge

Hej, jag har tagit hand om 5 hittekatter, en mamma och fyra ungar, som en granne hittade. De var ganska magra och hungriga förstås. De första dagarna åt de ganska mycket. Ungarna är troligtvis runt 9-10 v. Jag gav dem blötmat och så laktosfri mjölk blandat med äggula. 

Nu har vi två kvar, de andra har tagits om hand av ett katthem. Den ena, en hane som var störst i kullen, äter normalt. Men den andra, en liten hona, har de senaste dagarna ätit väldigt lite. Knappt någon blötmat alls, torrfoder rör ingen av dem, bara lite äggulemjölk har hon ätit. Kanske en halv dl på ett dygn. 

Hon är pigg, ser frisk ut, leker och så. Men eftersom hon redan är liten och mager så blir jag lite fundersam. Hur mycket bör en kattunge äta? Finns det något som är bättre att ge när de behöver lägga på sig?

Annons:
Josefa
2013-09-27 15:01
#1

Men varför i hela fridens namn har ni delat på mamman och ungarna? Kattungar får inte tas från mamman innan de är 12 veckor gamla. Det borde katthemmet veta om. Låt familjen vara tillsammans tills ungarna är redo att lämna mamman.

Djurälskaren87
2013-09-27 18:42
#2

jag tänkte precis detsamma det är jätte snällt av dig att ta dig an dom, men har dom varit hos dig så länge som till 10 veckor hade dom två kunnat stanna med sin mamma några veckor till? förstår inte varför de va så brådis av katthemmen att ta kattungarna??

AnnaCathrina
2013-09-29 10:57
#3

Mamman hade ingen mat till ungarna och just dessa två ungar tydde sig inte till mamman. Jag förstår vad ni menar men ni har ju inte hela bilden klar för er. 

Kattungarna har inte varit hos mig i tio veckor. Vi hittade dem när de var tio veckor. 

Min fråga handlade om en unge som jag tyckte åt dåligt. 

Jag har hittat svar på annat håll.

Josefa
2013-09-29 11:42
#4

Även om mamman inte har nog med mjölk till ungarna, så behöver de varandra. Du skriver i #0 att ungarna ÄR 9-10 veckor. Inte att de var 10 veckor när de hittades.

Bra att du fått hjälp på annant håll.

Upp till toppen
Annons: