Annons:
Etiketttips-råd
Läst 997 ggr
bubbelbruden
2013-09-16 10:45

fri tillgång till mjölkersättning.

Jag har diskuterat med veterinärer och med uppfödare och skulle vilja veta vad ni tycker.

Många jag pratat med tycker att man ska vara väldigt noga med att bara ge kattungar max så många ml som det står på förpackningen.

Men sen har jag även pratat med flera uppfödare som ger ungarna fri tillgång till mjölk när de använder mikki nappar som ser ut lite som ett ventilgummi som man sätter på en vanligt spruta.

Nappen ska hjälpa kattungarna att äta på ett normalare sätt.

Jag har själv köpt dessa nappar och märkt att det nu är mycket enklare att nappa ungar och dom lär sig använda nappen mycket fortare än nån annan napp jag använt.

Tycker även det är skönt att nappen gör att ungarna kan snutta på sprutan själv och därför behöver man inte hjälpa till och tycka i dom mjölken utan dom snuttar helt själva.

Har även märkt att det är mycket enklare att få ungar som har snutttat på mamma att använda nappen och sen även börja snutta igen när man hittat en amma.

Så min fråga är vad tycker ni om fri tillgång och annars tycker ni man ska följa anvisningarna på mjölken eller hur mycket tycker ni man ska ge.

Annons:
Jourhemmet
2013-09-16 12:23
#1

Kan du inte lägga in en bild på hur de ser ut?

Silvestris
2013-09-16 13:09
#2

Det är sådana här nappar som avses och de är i min erfarenhet helt överlägsna vid uppnappning av kattungar.

Jag tycker även att kattungar bör få äta så mycket de vill när de äter. Behovet är olika och att begränsa tillgången eller trycka i dem för mycket kan ge allvarliga konsekvenser båda delarna.

Jag brukar späda ersättningen lite extra de första veckorna eftersom kattungar lätt blir uttorkade. Man minskar även risken för förstoppning.

JenL
2013-09-16 13:20
#3

Det är en fråga som jag har ställt mig själv ofta.

Jag tycker de första 2 veckor är det kanske bäst att följer rekommendationer men sen tycker jag faktisk att ungarna mår bättre och är mera nöjd när man låter de bestämmer själv hur mycket de ska dricka. 

MEN…

det är viktig att använder rätt napp om man låter de väljer själv hur mycket de vill dricka. Hålet får inte vara för stor. Det ska inte kommer för mycket mjölk, de har sugbehov som de måste kunna tillfredasätter men det ska inte vara för hård heller. 

Bäst är väl att observera sina kattungar. Verkar de orolig och hungriga efter matning ? Hur strax efter matning börja de krypa runt och leta mat igen ? Då är det väl dax att ger de mera mjölk.

Jag skulle verkligen önska mig en mjuk flaska för Mikkinappen. Har provat PetAgs flaska & napp och det gick inte, just nu använder vi mest RCs nappflaskor & nappar men de är inte optimalt, jag tycker de är för stora. Mikkinappar är mycket bra men jag vill gärna ha en flaska och ingen spruta.

Jennifer
9Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Jourhemmet
2013-09-16 13:31
#4

#2 Går inte att klicka på länken

Silvestris
2013-09-16 13:56
#5

#4

Fixat.

bubbelbruden
2013-09-16 20:56
#6

#3 Värför gillar du inte att ha spruta??

Jag gillar det för att det då är så mycket lättare att se hur mycket den äter och då kan man hjälpa då inna dom lärt sig och när dom hittat nappen ordentligt så suger dom ju lätt i sig maten iaf.

Annons:
Sagolika
2013-09-17 07:15
#7

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nx1zEpEGlGc 

Här är ett annat sätt, där man sprutar in mjölkersättningen i en ren latexfri makeup-svamp som kattungen får suga på. Fungerar tydligen jättebra (tills de får tänder).

bubbelbruden
2013-09-17 12:35
#8

#7 ja det funkar jätte bra första veckan tycker jag men i vecka 2-3 börjar dom tugga på den så då brukar jag gå över till mikki och spruta i stället.

Upp till toppen
Annons: