Annons:
Etikettutsatta-djur
Läst 4565 ggr
Lena
9/7/13, 9:54 AM

Hemlös sköldpadda avlivad!

I Göteborg hittades en sköldpadda som någon hade dumpad utanför en vårdcentral. Djuret lämnande in till polisen som senare låtit meddela att de avlivat den. Till synes utan några större ansträngingar att hitta andra lösningar.

Läs mer i GP's artikel!

Här är ytterligare en artikel!

Tyvärr inte bara katter som lever farligt i vårt land.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
gmyra
9/7/13, 11:12 AM
#1

Det borde gå att hitta en privatperson, med vana av djurarten i fråga, här sköldpadda, som kan ta sig an den ett tag. Polisen har regelbunden kontakt, så man inte bara dumpar ansvaret på random person, medan man försöker hitta en permanent lösning som ej innebär avlivning. Man kan väl iaf ge den två veckor.

Lena
9/7/13, 11:27 AM
#2

#1 Ja det här var dåligt och respektlöst. Sköldpaddor som är utrotningshotade djurarter och allt. Vi blev ledsna både maken och jag när vi läste det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

monstermash
9/7/13, 12:35 PM
#3

#2 - Det är bara sköldpaddor i havet som är utrotningshotade. Hade just den arten varit utrotningshotad hade nog veterinären inte velat avliva den.

Lena
9/7/13, 1:23 PM
#4

Vet inteexakt vilken typ det här nu var, men är inte även vissa andra arter rätt sällsynta numera? Hur som haver trist att det stackars djuret blev avmed sitt liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
9/7/13, 1:33 PM
#5

Apropå sköldpaddor.

I somras åkte jag och min man på en lite större landsväg i Kanada och fick då syn på två sköldpaddor. Den ena var tyvärr redan överkörd och mosad men den andra gjorde sitt bästa för att försöka korsa vägen. Vi vände så klart bilen för att åka tillbaka och hjälpa den levande sköldpaddan över vägen. Varpå en polisbil kommer och frågar oss varför vi stannat mitt på vägen (vilket man inte får göra). Vi berättade att vi ville hjälpa sköldpaddan över så att den inte skulle bli påkörd.
Polisen såg då till att stanna all trafik bakom honom tills dess att vi hade flyttat på sköldpaddan så att den kunde springa (nåja) in i skogen igen. Sedan önskade han oss en fortsatt trevlig dag och for iväg på sin patrullering.

Jag tyckte att det var en mycket bra dag!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
9/7/13, 1:38 PM
#6

#5 Lite andra takter än här i landet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
monstermash
9/7/13, 1:40 PM
#7

#4 - Nä, som jag förstod det är det ingen utrotningshotad art.

F.ö framstod det i ena artkeln att de ringde runt för att försöka hitta ett hem till sköldpaddan, så de försökte iallafall. Sedan förstår jag mycket väl att de inte har resurser till en sköldpadda, för sådana hittar man inte så ofta.

deedee
9/7/13, 2:33 PM
#8

#3 Nej. Flera arter av landsköldpaddor är hotade! Och veterinärer har ingen som helst utbildning som gör att de kan avgöra om en sköldpaddsart är utrotningshotad eller ej.

monstermash
9/7/13, 2:40 PM
#9

#8 - Källa?

Sidentass
9/7/13, 5:00 PM
#10

Så lågt..så dåligt…fy vad jag mår illa när man inte visar mer respekt för djur..:-(

kattassen
9/7/13, 5:20 PM
#11

Oavsett om den var utrotningshotad eller ej behöver man inte alltid ta den lätta vägen. Skräp att man inte ens kontaktade någon öht som hade kunskapen. Stor käftsmäll till myndigheterna (återigen)…

😡

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
9/7/13, 6:15 PM
#12

#7 Men att ta död på den bara och efter så kort tid med. De borde väl ha avtal för reptiler med kan man tycka. Det var ju tydligen intresserade som hörda av sig till GP men då var den redan död.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

monstermash
9/7/13, 7:12 PM
#13

#11 - Vi vet inte vilka polisen har kontaktat. Det sår i artikeln att de ringde runt, så det kan mycket väl ha varit till kunniga personer. De ringde nog inte till sina vänner om sköldpaddan om man säger så. De frågade ju t.o.m reportern om personen ville ha sköldpaddan.

#12 - Jo, men samtidigt så går det resurser till att behålla sköldpaddan som vi inte har. Ska polisen börja ha ett akvarium (gärna ett var, för land- och vattensköldpaddor) så sköldpaddorna kan bo där i så länge, medans polisen letar ägare?

Ja, de hade kunnat placera ut sköldpaddan till de som hörde av sig, men då har polisen ett ansvar på sig att personen ska vara kunnig, och även att de lämnar över en frisk sköldpadda osv.

Absolut borde de ha avtal för alla djur, även om de inte lämnas in särskilt ofta. Det skadar ju inte att vara förberedd för sådana fall även om de inte kommer in ofta.

Annons:
Rafflan
9/7/13, 7:43 PM
#14

det ser ut som en gulbukad vattensköldpadda tycker jag? dem är extremt vanliga, djuraffärerna säljer dem när dem är små om 5 kronor och jätte söta, sen växer dem och kräver enorma akvarium och då kastas dem ut i skogen/svenska sjöar eller avlivas.

Vet att många djurparker tar emot reptiler i viss mån dock har dem oftast fullt på dessa vanliga arter som växer ur sina akvarium/terrarium och kan inte ta emot fler :(

En gulbukad blir mellan 20-30 cm och ska ha ett akvarium på 1 m2
Det är tex 1*1 meter och minst 50 högt (35 cm vatten), sen ska dem ha rätt lampa, rätt temperatur, en grävbar land del med rätt underlag, rätt mat, det är inte så lätt att hålla vattensköldpaddor av den storleken, speciellt inte för polisen som saknar kunskap :/

#4 ser ut som en gulbukad vattensköldpadda, dem är vanliga i djuraffärer.

#8 dock är det där en vattensköldpadda.

kattassen
9/7/13, 8:17 PM
#15

Jag bar ut en spindel häromdagen… tyckte också den hade rätt att leva… Som sagt vart är vi på väg i världen när vi låter allt som blir besvärligt eller inte passar in i vårt mönster tas av daga?

Kanske ot i sammanhanget men en liten tanke att ställa sig då och då.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
9/7/13, 11:02 PM
#16

#13 Håller inte med dig i att det bara är att ha ihjäl på det där sättet. Klart det går att lösa det på ett annat sätt utan att statens finanser går åt pipsvängen. Fruktansvärd slit och släng mentalitet det där. Det handlar ju faktiskt om levande djur. 

#14 Det borde inte säljas djur på det där sättet. Lite som med kattungar. De är för stöta för sitt eget bästa när de är små och attraherar fel sort människor. Att djur växer och blir stora borde inte överraska någon. Inte heller vilka behov djuret man skaffar har. 

#15 Ja du vart är vi på väg? Skrämmer mig faktiskt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

monstermash
9/7/13, 11:30 PM
#17

#14 - Var har jag skrivit att jag tycker att "det bara är att ha ihjäl de på det sättet" eller att polisen handlade rätt? Jag har överhuvudtaget inte nämnt mina åsikter om att djuret avlivades!

Rafflan
9/8/13, 12:39 AM
#18

#16 håller helt med, vet att djurparken nära mig är överfullt med dem 2 sorters sköldpadda som vanligen säljs i djuraffärer :(

Borde stå en varnings tex när folk köper dem men tyvärr gör det inte det, ibland står det hur stora dem blir men folk är väl korkade och inte läskunniga :(

Alexej
9/8/13, 7:28 AM
#19

Jag var på Djurskyddet Töreboda en gång då hade de en sköldpadda i badkaret. Och som jag vet tar djurskyddsföreningen Göteborg alla möjliga djur emot.

All detta dödande har tydligen blivit helt ok i vårt samhälle.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
9/8/13, 10:12 AM
#20

#17 Tolkade andemeningen i det du skriver som att du tycker att det var helt okey att sköldpaddan avlivades. Du verkade inte alls tycka det var fel. Det skriver du inget om alls. Istället mycket om att vi inte har resurser. 

"Sedan förstår jag mycket väl att de inte har resurser till en sköldpadda"

"Jo, men samtidigt så går det resurser till att behålla sköldpaddan som vi inte har". 

"Ska polisen börja ha ett akvarium (gärna ett var, för land- och vattensköldpaddor) så sköldpaddorna kan bo där i så länge, medans polisen letar ägare?"

"Ja, de hade kunnat placera ut sköldpaddan till de som hörde av sig, men då har polisen ett ansvar på sig att personen ska vara kunnig, och även att de lämnar över en frisk sköldpadda osv."

Nu är det ju inte så att polisen har varken akvarium, burar eller boxar för något djurslag. De har istället avtal med olika djurpensionat och liknande där djuren brukar få vara i 10-14 dagar för att sedan omplaceras. Många djur blir tyvärr avlivande sedan men den här stackars sköldpaddan fick inte mycket tid alls.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Rafflan
9/8/13, 11:10 AM
#21

#19 nu vet jag inte hur länge det var, men man kan ha en vattensköldpadda så i max några få dagar, har man det längre kan den bli allvarligt sjuk :(
Den får fel ljus, fel temperatur i luften + i vattnet, förhoppningsvis fick dem till en landdel så den fick vila iallafall.

monstermash
9/8/13, 1:43 PM
#22

#20 - Jag kommenterade denna tråden för att jag ville inflika att sköldpaddan inte är utrotningshotad, och för att inflika att polisen ringde runt. Jag tycker inte det är bra att djuret har dött.

Jag har inte skrivit några inlägg om hur ledsen jag är över hittekatterna heller. Det betyder inte att jag tycker att vi ska massavliva katter eller liknande, utan för att katterna inte får hjälp av att jag är ledsen.

"De har istället avtal med olika djurpensionat och liknande där djuren brukar få vara i 10-14 dagar för att sedan omplaceras"

Jag är medveten om det, men nu gick det inte att lösa denna gången. Djurhem har inte heller plats för hur många djur som helst. Det betyder inte att jag förespråkar avlivning.

Lena
9/8/13, 3:09 PM
#23

#22 Okey bra att du utvecklar hur du ser på det hela. Som jag skrev ovan såg jag bara att du försvarade polisens handlande med hull och hår och tänkte på pengarna. 

Jag är övertygad om att det hade gått att lösa om man bara gett det lite mera tid. Polisen själva tycker det är fel att de ska belastas med djurärenden och hade nog sett att de sluppit detta. En annan organisation runt det hela hade nog välkomnats av dem flesta. Som det är nu beror det mycket på den enskilda tjänstemannen hur djurets öde utvecklar sig. Det kan skilja ganska mycket mellan olika personer har vi fått erfara.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

deedee
9/10/13, 12:10 AM
#24

Källa på vad? Att flera arter av landsköldpaddor är hotade?

http://en.wikipedia.org/wiki/African_spurred_tortoise 

http://en.wikipedia.org/wiki/Aldabra_giant_tortoise

http://en.wikipedia.org/wiki/Desert_tortoise

Att veterinärer läser noll högskolepoäng i zoologi eller artkunskap? Jag har själv läst två år på vetprogrammet. Ramschema för alla kurser hittar du på SLU.se

monstermash
9/10/13, 7:19 PM
#25

#24 - Nu var det inte en sådan sköldpadda de hittade heller, eller hur?

deedee
9/11/13, 12:47 AM
#26

#25: Nej, jag svarade på påståendet om landsköldpaddor och veterinärers kompetens.

Gullimat
9/11/13, 6:36 PM
#27

Fy så tråkigt, men som vanligt blir man inte förvånad när det gäller polisens agerande mot våra djur

Annons:
Lena
9/11/13, 7:05 PM
#28

#27 Nej man blir ju inte det tyvärr! 😭

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: