Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1490 ggr
Krullsvans
2013-09-06 21:32

Dåliga magar hos hittekatter.

Vi har plockat in en del katter nu och detta med deras dåliga mager är ett ständit problem. Kan man göra något för att de ska stabilisera sig snabbare?

Att det är kris och kaos de första dagarna innan stressen släpper, de hittar lådan och avmaskningen är gjord, det är ok. Men jag tycker ofta att det fortsätter i veckor…

Tips på vad man kan ge?

Annons:
Alexej
2013-09-06 21:51
#1

Kokt fisk och morotspuré kör jag mycket med.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jassan
2013-09-06 22:05
#2

Kokt vit fisk med kokt ris brukar jag ge.

Gärna med spadet till….viktigt med vätskan.

Har hört att kattmatsburk Mjau med kyckling eller kalkon är bra för att få ordning på känsliga magar hos hittekatter.

https://jazzans.wordpress.com/

Krullsvans
2013-09-06 22:53
#3

#1 Morotspure? Gör du den själv?

[Mustangcab]
2013-09-07 00:10
#4

Diarsanyl och kokt vit fisk samt kokt kyckling allting i små mängder.

gmyra
2013-09-07 03:17
#5

Hm, tror det var Aptus Attapectin, http://vetzoo.se/attapectin-tabletter# (köpte ej från den sidan dock), jag blev rekommenderad efter att han varit dålig i magen hela våren och inget annat hjälpt.. Jo, Pro-kolin, men bara tillfälligt. Aptusgrejset och torrfodret Nature's protection sensitive digestion, som jag samtidigt bytte till, fungerade snabbt för min plutt. Fast om det var tack vare aptusgrejset eller torrfodret vet jag ej med säkerhet. Tror båda, eftersom de andra vanliga tipsen ej hjälpte. Kan ju ha varit ngt i torrfodren han åt tidigare som han ej tålde. Mjau kalkon hjälpte nog ej då pga att han var ovan vid blötfoder, men nu kan han frossa i det. Kalkoner är underbara.

Har även läst att man kan ge äggskal i blötfodret? Har ej testat det dock, så vågar ej rekommendera.

Alexej
2013-09-07 09:23
#6

Köper morotspuré i babyavdelningen färdig i små glasförpackningar. Kokar vit fisk-Alaska pollok- med mycket vatten och blandar sedan in purén. Inget annat under några dagar.

Här finns en massa trådar med tips: https://www.google.se/search?hl=sv&q=Morotspur%C3%A9%20site:hittekatter.ifokus.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2013-09-07 10:18
#7

Det är inte fel heller att börja dieten med en kort fasta på 12-24 timmar. Då får tarmsystemet vila lite vilket gör att de för snabba tarmrörelserna som är orsak bakom diarrén lugnar ned sig. Man kan då ge fiskavkok i dricksvattnet under tiden för att katten ska dricka ordentligt och få i sig lite näring den vägen. Sedan börjar man med täta microportioner med dietmaten. ½ tsk som sakta ökas uppåt. Ge detta varannan timme. Efter ett par dagar med normal mage kan man sakta växla in till vanligt foder igen. Vissa katter kan dock behöva gå över till ett dietfoder över en längre tid. Det finns flera bra veterinärfoder för dåliga magar. 

Är det kattungar är det inte bra med fasta. Den får i så fall vara kortare - max 12 timmar. 

Avmaska gör man sedan när magen är normal igen. Att ge avmaskningsmedel när en katt har diarré brukar inte ge någon effekt eftersom medlet passerar mag-tarmkanalen för snabbt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-09-07 10:26
#8

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
2013-09-07 11:47
#9

Har du kollat så att katten inte har några parasiter?

Krullsvans
2013-09-07 12:22
#10

Tack för alla råd. Här finns så mycket klokskap! Tack och Bock! #9 De kommer ju utifrån så det är klart de har det. Vi avmaskar två gånger för att de inte är maskfria efter en omgång har vi märkt. Tror allt jag har fått en förklaring på varför nu med Lenas svar om avmaskning samtidigt som de har diarré. Låter ju logiskt.

Silvestris
2013-09-07 12:27
#11

#10 Det finns parasiter som orsakar diarré (tex. giardia och koccidier) vilket innebär att man måste sätta in behandling för att få stopp på diarrén. Det kan vara en bra idé att ta ett avföringsprov.

Lena
2013-09-07 13:25
#12

#11 Avföringsprov är aldrig fel i det här läget. Även bra om man vill veta hur det är med maskinfektioner.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Krullsvans
2013-09-07 17:52
#14

Aha. Då är jag med.

Jo, det är ju läge att kolla detta om det ine ger sig. Hur ofta rådkar man ut för det?

[Mustangcab]
2013-09-07 17:58
#15

Giardia är inte så ovanligt, det finns uppfödare som fått in det i sitt katteri.

Silvestris
2013-09-07 18:19
#16

Varken giardia eller koccidier är särskilt ovanligt. Katter kan bära dem utan att visa symptom och så helt plötsligt sätts immunförsvaret ner och så blir de sjuka, eller så smittar de tex. kattungar som är känsligare.

Upp till toppen
Annons: