Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2549 ggr
Roslyn
9/3/13, 10:32 PM

Heska test? Är det någon mening?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Sofia blir tyvärr inte bättre trots att hon äter allergifoder Z/D.

Första kortisonsprutan hon fick hjäpte men den hon fick för en månad sedan har knappast hjälpt alls. 😕

Nu har jag börjat lägga in både matskål och foder i frysen , dammsuger som en idiot men inget tycks hjälpa.

Har läst om Heska testet men undrar om det är meningsfullt att göra ett sådant. Min tanke är att det är något mer än foderallergi. Något i miljön.

Annons:
Alexej
9/3/13, 11:56 PM
#1

Vad har hon för symptom?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JenL
9/4/13, 7:07 AM
#2

Prova med foder från Integra.

Häst eller känguru med amarant. Det innehåller bara en enda sorts protein och en enstaka kolhydratskälla. Detta foder funkar jättebra om man har en katt med foderallergi som reagera trots Hills z/d.

Z/d innehåller soja som flera katter som har svår foderallergi reagera på. Och sen är det bra att kommer bort från kyckling, även om det är hydrolyserat. Kanske en helt ny proteinkälla (häst, känguru) som kroppen hade inte kontakt med förut hjälper.

Har bara haft bra erfarenhet med Integrafoder. Finns hos Zooplus.se.

Jennifer

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Silvestris
9/4/13, 2:39 PM
#3

Som jag har förstått det är Heska-test inte särskilt tillförlitligt på katt.

Lena
9/4/13, 6:35 PM
#4

Allergier kan vara knepiga att komma tillrätta med. Fodret som #2 skriver om verkar intressant. 

Är det klåda eller hur yttrar sig besvären?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
9/4/13, 9:07 PM
#5

Jag är väldigt skeptiskt mot "specialfoder". En diabeteskatt ska äta så lite kolhydrater som möjligt och ändå innehåller RC diabetesfoder alldeles för mycket kolhydrater för att vara hälsosamt för en diabeteskatt.

Hade jag en katt med svår foderallergi skulle jag bara barfa den. Finns många bra tips under Barf.ifokus.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roslyn
9/4/13, 9:22 PM
#6

Det är en mardröm. Stora sår nu på ett par dagar och jag vet inte varför. För övrigt är hon frisk och pigg ,men kliar sig på samma ställe hela tiden framför öronen.

Jag har testat Hills DD också. Hjort och ärtor. Känns hela tiden som man bara famlar i mörker bara. Jag vill ju veta vad det är hon inte tål.

Har också fått uppfattningen att Heska test inte är tillförlitligt. Vi ska på utredning 18/9 men innan dess måste vi gå akut.

Ska läsa om både Integra och barf. Har provat med rått kött, men det åt hon inte. Behövs väl lite svält innan.

I natt får hon sova i hundburen med tratt😕. Kan inte riskera djupare sår.

Huden är så tunn där  så det räcker med en omgång kli så är det kört igen.

Annons:
Silvestris
9/4/13, 11:14 PM
#7

Att göra egen eliminationsdiet kan vara det mest effektiva. Det behöver inte vara BARF. Här finns exempel på olika dieter man kan prova vid foderallergi.

Det viktiga är att man använder ovanliga proteinkällor tex. kanin eller älg och att eventuella tillskott är proteinfria.

Alexej
9/5/13, 8:00 AM
#8

Fast det blir ju Barf om man nu inte använder ris med keso (som jag anser fel för en köttätarre.

Protein, t ex älgskav/lamm/kanin/höns/kalkon eller liknande, 100 - 150 g kokt kött. Ge även kokspadet, som innehåller taurin, som läckt ut under kokningen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
9/5/13, 11:24 AM
#9

Sedan kan väl sägas att varken kalkon eller höns som rekommenderas i artikeln är särskilt kloka val av proteinkällor då det inte är ovanliga idag. Idag innehåller en stor del av de kommersiella torrfodren poultry meal dvs. mjöl av fågel från hönsfåglar sådär generellt. En katt som är allergisk mot kyckling är antagligen även allergisk mot kalkon. Likaså är en katt som är allergisk mot fläsk antagligen även allergisk mot vildsvin, de är lite för lika.

zabelle
9/5/13, 1:55 PM
#10

Min ena katt är allergisk mot fisk och fiskolja. Det finns i vartenda foder i olika mängd. Då hjälper det inte att ge kyckling eller kalkon, de är ofta utfodrade med fiskrester. Då kan man prova att köpa majskyckling och bara ge det i minst 8 veckor.
Katten får under de 8 veckorna inte äta något annat, inte en enda smula.
Det är jättejobbigt just med allergier för att det tar så lång tid att testa varje ämne.

Hoppas du snart får veta vad katten inte tål!!

Zabelle   

Alexej
9/5/13, 10:01 PM
#11

#10 Precis, i väldigt många djurfoder för olika djurslag ingår fiskmjöl.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Roslyn
9/10/13, 12:17 AM
#12

Jag blir galen. Veterinären tror att Sofias besvär förrvärras av stress och blivit en grej. Allergi möter slickdermatit. Och visst hon började inte bra bland de andra katterna och nu ger de igen. Även om det är lugnare nu. De andra kattna släpper t.ex inte ut henne. Så fort hon försöker ta sig ut jagar de in henne.

Om det inte blir bättre får det kanske bli omplacering så hon får en lugnare miljö. Vilken skit.😕

zabelle
9/10/13, 10:16 AM
#13

#12 Har du provat att ge katten Zylkenekapslar?
Vi har gått igenom ungefär samma som du beskriver. När vi hittat vad katten reagerade mot i fodret får hon ändå perioder där hon biter av päls på sina framben. Där fungerar Zylkene för oss. De är receptfria och milt lugnande.
Tex nyår med smällare… då ger vi i förebyggande några dagar innnan för att hon inte ska stressa upp sig när det smäller.

Zabelle   

Annons:
Roslyn
9/10/13, 10:53 AM
#14

#13 Tack för tipset. Vi körde hela racet i början med Zylkene till alla katterna + Felliway men då bråkade de ändå. Ska göra ett nytt försök. 🤔

zabelle
9/10/13, 3:48 PM
#15

#14 Hoppas verkligen att ni hittar en lösning!

Zabelle   

persikahallon
9/22/13, 7:24 PM
#16

Atopica kanske kan vara något? Hoppas att det löser sig.

Upp till toppen
Annons: