Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1336 ggr
Katthemsmatten
8/25/13, 9:16 PM

Skillnad på djur och djur

Ni har säkert noterat rubrikerna om en man som bitits av sin svarta kobra. I hans bostad återfanns inte mindre än 40 reptiler! Somliga inte förvarade på reglementsenligt sätt, vilket han väl om han överlever kan förvänta sig efterräkningar på, men det mest intressanta är att det i Göteborg tydligen inte finns en gräns för hur många ormar man får ha i en vanlig lägenhet utan någon som helst restriktion annat än hur de förvaras.

Jag skrev ett mail till en av de journalister som skrivit om frågan:

"Hej Jenny!

 Tack för ditt reportage om den kobrabitne mannen i Göteborg. Jag hoppas att det serum man fått fram kan rädda hans liv. Det jag finner minst sagt märkligt är att man i Göteborg tydligen får ha ett stort antal giftiga ormar i en vanlig lägenhet, medan man inte får ha mer än max 9 vanliga huskatter i en lägenhet utan tillstånd från Länsstyrelsen.

 Hur kan man tycka att det är OK att 40 ormar bor i en lägenhet och somliga utan att ens ha rimliga levnadsförhållanden. Det enda man tycks se till är om de är farliga för allmänheten? Någonstans tycker jag att det finns en märklig syn på vad som är OK ur djurskyddssynpunkt. 40 giftormar utan några som helst krav på utbildning, utrymme etc - JA. 10 huskatter utan krav på s.k. paragraf 16 tillstånd med den utbildning som då krävs - NEJ. Jag menar inte på något vis att man inte ska ha koll på djurhållningen, men här har det väl ändå gått helt över styr med tanke på såväl djurens välbefinnande som allmänhetens säkerhet. Jag är visserligen ormfobiker, men jag hoppas att inte dessa djur döms till döden av länsstyrelsen för att en individ har följt sin instinkt. Det jag dessvärre vet är, att om det hade rört sig om 40 katter i en lägenhet hade djurskyddsinspektörerna redan skickat ut polisen för att fånga in katterna, placera dem på ett hundpensionat och sedan dömt dem till döden eftersom de visar rädsla. Fullständigt normalt beteende för en katt under liknande omständigheter. Detta är dessvärre vad som sker varje vecka i region Västra Götaland.

 Om du har tid och möjlighet att intervjua djurskyddsinspektörer i Västra Götaland skulle det vara oerhört intressant att få ta del av vad de har att säga. För att inte säga om du skulle får minister Erlandsson som har djurskyddsfrågan i sin portfölj att uttala sig om detta. 

Med vänliga hälsningar"

Vi får se om jag får något svar. Än mer spännande är det att se om journalisten börjar gräva hos lst.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Katthemsmatten
8/25/13, 9:27 PM
#1

Fick följande svar, omgående, från Aftonbladets reporter:

"Det kanske inte framgick så tydligt men det är inte lagligt att förvara 40 ormar i en liten lägenhet som mannen gjorde, det finns regleringar på hur stora terrarier ska vara och han hade inte ens ormarna i terrarier utan i plastbackar. Det har upprättats en polisanmälan mot mannen."

Jag har svarat att i rapportering tidigare under dagen har det framkommit att man kommer göra en anmälan angående de reptiler som inte förvarats i terrarier, men att det också framkommit att det just i Göteborg inte finns en övre gräns för antalet reptiler i en privatbostad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Katthemsmatten
8/25/13, 9:39 PM
#2

Dessvärre lär journalisten inte ställa lst mot väggen. Hon har nu svarat att mannen anmälts för att ha haft ormar som inte förvarats i terrarier utan i plastbackar vilket är olagligt. Att han haft ett jätteantal, som ormfobiker tycker jag att 30-40 venösa reptiler är åt skogen för många, i en vanlig lägenhet påstår hon är OK eftersom han bedrev företag med ormarna som handelsvara. Hur tänker myndigheterna? Tänker det öht?? Affärer bedriver man väl i så fall i för ändamålet avsedd lokal. Inte i sin bostad!?!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
8/25/13, 10:01 PM
#3

Bra jobbat Katthemsmatten!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Alexej
8/25/13, 11:04 PM
#4

Yes! ;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
8/26/13, 12:44 AM
#5

#2, citat: "...  i en vanlig lägenhet påstår hon är OK eftersom han bedrev företag med ormarna som handelsvara".

What?!?

Jättebra jobbat katthemsmatten!

Issa
8/26/13, 2:48 AM
#6

På ett ställe stod det ju även att det fanns en katt och kakaduor i lägenheten. Undrar vad har hänt med dom? Dom måste ju ha mat.

Annons:
MSH
8/26/13, 12:48 PM
#7

Jättekonstigt att det skulle vara OK med så många ormar…!! Fy jag hade då inte velat vara granne …,,!!

Katthemsmatten
8/26/13, 4:10 PM
#8

Fick kontakt med en annan journalist, på GT denna gång. Han skulle ställal litet obekväman frågor till politikerna i Göteborg angående att det kan vara sån skillnad. Håll utkik i pressen, kära vänner i Gbg, och ni andra kan ju försöka hitta uppdateringar på nätet.

Hoppas verkligen att han klämmer fram ett ansvarsfullt svar från kommunpolitikernar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
8/26/13, 9:20 PM
#9

Men visst var det så att man får ha privata ormar (okänt antal) utan tillstånd fr.o.m. 1/1-13? Dock skall man fortfarande ha tillstånd om man bedriver handel med desamma. Det var väl där man skulle göra en utredning i detta fall eftersom man kunde förmoda att mannen i fråga hade ormarna av kommersiell anledning. Likaledes skulle även utredning ske om ormarna skötts och haft en god miljö. Det var väl också en del tveksamheter därvid.

Dock anser jag att ett större antal giftormar oavsett för privat bruk eller ej inte skall kunna få finnas utan tillstånd. Det räcker inte med att hävda att ormarna inte stör grannarna… (Nej de skäller ju inte nattetid förvisso)…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[eskils]
8/26/13, 10:07 PM
#10

Bra detektivarbete Katthemsmatten!

Katthemsmatten
8/28/13, 12:42 PM
#11

#9 Det stämmer. Han kan, om han överlever, förvänta sig efterräkningar för att inte förvarat ormarna i terrarier. En del men inte alla,  bodde i plastbackar enligt pressen.

Det jag vill komma åt är hur i hela friden det kan anses vara god djurhållning med 40 reptiler i en lägenhet och det utan att man behöver något som helst tillstånd, när 10 katter i samma lägenhet skulle innebära att lst kommer inrusande för att kontrollera hur man sköter sina djur. Jag har iofs ingenting emot att man har regler och att det kontrolleras. Det är skillnaden och sättet det görs på som jag har åtskilligt emot.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: