Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3319 ggr
Isatis
8/21/13, 1:59 PM

Tandbekymmer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Veterinären misstänker att Lille Mösse har drabbats av FORL. Hans tänder skall röntgas och rengöras. Han verkar inte ha ont men som vanligt är tandköttet inflammerat och han luktar mycket illa i munnen. Lille Mösse äter bra och knaprar i sig en del torrfoder.

Är FORL smittsamt? Tänker på Kattebebben. Kan jag göra något för att lindra eller läka?

Annons:
Uppkatten
8/21/13, 2:58 PM
#1

Googla på "forl slu" så hittar du info om forl. Har aldrig hört att det skulle smitta, vad jag vet så är orsaken till forl okänd och det är ett relativt vanligt tillstånd hos (ffa äldre) katter, och även hos vilda kattdjur. Katter med forl brukar ha svårt att äta t ex hård mat, och man kan successivt få ta bort den/de tänder som ger katten problem. Katter kan dock klara sig utmärkt även med flera borttagna tänder vad jag förstått. Hoppas det löser sig för lillkillen! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Isatis
8/21/13, 4:37 PM
#2

Tack snälla Uppkatten!

kattassen
8/21/13, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi har precis varit och gjort ett större tandingrepp på vår Alfons. Förra året när han var nyss inkommen gjordes ett besök hos Johan Glimåker här i Göteborg. Han tog bort 2 tänder. Nu för en vecka sedan fick Alfons feber och blev dålig. Vi fick akut vända oss till dyra Smådjursakuten här i stan och han blev ställd på antibiotika i 7 dagar. Febern gick ner men man hittade rester kvar som inflammerat i käken efter de tänder som drogs förra hösten. En halv kanintand hade han också lämnat kvar och den var svart i ändan.

Alfons tänder är väldigt dåliga och man hittade även FORL på några. Han kommer att behöva dra ut minst 4 st till. Nu i måndags tog man en kanintand samt resterna av de andra. De fick räcka i steg 1.

FORL är visst väldigt vanligt. Vissa raser (oriental exempelvis) är mer drabbade. FORL bryter ner emaljen och skapar kariesangrepp som inte går att läka.

En bekant till oss har en oriental som tagit ut i princip alla sina tänder pga FORL. Han äter med sina hårda gommar och knastrar torrisar precis som de andra katterna. Alfons har inte varit så pigg på torrisar och det kan man förstå eftersom han säkerligen haft väldigt ont.

Ut med tänderna och katten mår bättre!👍

DET SOM ÄR ALLRA MEST TRIST ÄR ATT FORL INTE TÄCKS AV FÖRSÄKRINGEN!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Isatis
8/21/13, 8:02 PM
#4

Kattassen.

Efter att ha läst ditt inlägg om Alfons tandproblem förstår jag att jag inte behöver vara så rädd. Tack för det! Kan andra kissar klara sig med färre tänder så bör det väl gå bra för Lille Mösse också.

Mösses försäkring har inte gällt vid något behandlingstillfälle. De har varit många.

Lena
8/22/13, 7:05 PM
#5

Ja katterna brukar bara må bättre när tänderna blir borttagna. Ju färr tänker ju bättre brukar de känna sig. Jobbig sjukdom den där FORL. Verkar ju vara väldigt vanlig med.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
8/23/13, 6:33 PM
#6

Även hos oss finns tandproblem..Lassie lutar på huvudet när han äter, och det låter lite speciellt när han tuggar. Kan inte ge honom torrisar nu, för dom kräks han upp eftersom han inte tuggar ordentligt, däremot går blötmaten bra. Han är hela 15 år, och har inte mycket på hullet, så jag försöker att göda upp honom lite, vi känner oss oroliga för att söva en så gammal katt…

#3 Så fin missen är..o jag håller med dej..forl borde verkligen täckas av försäkringen, tänder tillhör ju också kroppen!

Ts   Lycka till med din fina kisse…verkar vara väldigt vanligt detta med forl..

Annons:
Isatis
8/23/13, 7:38 PM
#7

Tack Sidentass!

kattassen
8/23/13, 9:05 PM
#8

Fick slutnotan från Smådjursakuten idag och försäkringen gick inte in och täckte upp något. 7600 gick det lös på att ta bort 1 kanintand och rester av 2 andra. Verkligen hutlöst tycker jag. För de andra dåliga tänderna kommer vi att besöka någon annan och höra oss för för andra priser.

Känns sådär att gå tillbaka till Glimåker när vi vet att han inte kan röntga och se att allt är borta.

Kanske var det ett olycksfall i arbetet men jag tror det finns andra billigare ställen här i stan.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Mustangcab]
8/23/13, 9:25 PM
#9

# 8 Det anser jag också vara hutlöst. Jag var med en katt hos en vette idag och betalade 3.215 kr för följande

Labundersökning 850 kr

Provtagning 200 kr

Tandsten 640 kr

Tandoperation  200 kr

Tandröntgen  700 kr

Sövning inhalation 625

Plus moms 643 kr

De drog ut en kindtand i underkäken, och de tömde analsäckarna. Labproven var lever och njurar samt sköldkörtel T3 och T4. Dessuomt så ringde mig vetten och talade om resultate av labproverna då hen inte skulle vara där när jag skulle hämta katten.

kattassen
8/23/13, 10:43 PM
#10

#9 Jo det där är lite mer i storleksordning vad vår vanliga veterinär brukar ta, dock fick vi åka akut en helg och då hade de inte öppet. Vi var hänvisade till helgjour. Sedan fick de åta sig operationen också eftersom de har en bra röntgen. Men kommande operationer kan vi ju planera bättre och således införskaffa offerter från olika håll först.

Eftersom vi blivit lovade att Agria skulle täcka frakturen på kanintanden trodde vi ju att det inte skulle bli så "blodigt" Men då man fann att FORL var inblandat så gick Agria helt på den linjen och strök all ersättning. Från 3600 till 7600 rakt av. Tungt - men vi får väl ut och sälja lite loppis i helgen så Alfons får ta del av "brorsan Baffes insamlingsbössa" 🙂

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Mustangcab]
8/24/13, 10:24 AM
#11

# 10 Ja 1.200 kr var som jag själv ville att de skulle göra så det hade stannat på 2.000 kr annars.

Lena
8/24/13, 11:30 AM
#12

#8 Grinigt att det skulle var just FORL och att det inte täcks av försäkringen. Har för mig att jag läste om att det fanns försäkringar nu där även FORL ingick. Eller har jag önskedrömt detta?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
8/24/13, 7:06 PM
#13

# 12 Nejdå du har rätt. If försäkring täcker FORL och utan någon begränsning utöver försäkringsbeloppet om jag försått det hela rätt.

Annons:
Lena
8/24/13, 7:21 PM
#14

#13 Hoppas andra följer efter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
8/24/13, 7:25 PM
#15

# 13 Betvivlar det starkt då det förefaller var ett ökande problem.

kattassen
8/24/13, 10:05 PM
#16

Tycker inte If heller ersätter tand- och bettfel som inte är orsakat av olycksfall. Dessutom har de en minimum självrisk på 2400 + 20% samt endast 100 dagars självriskperiod. Likaledes sänks försäkringsbeloppet (taket) för varje år katten är över 7 år verkar det som. Inte något vidare villkor om man jämför med Agria där vi kan ha gammelkatterna försäkrade till 50000 i försäkringsbelopp och en självrisk på 1600 samt 15% därefter inom 125 dagar.

Nåja - FORL är mycket vanligt och därför hade premierna skjutit i höjden om detta hade kunnat ersättas förklarar sig agria med.

http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/djur/villkor_hund_katt.pdf

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Mustangcab]
8/24/13, 10:27 PM
#17

# 16 Nej har du 2.500 i självrisk så är det ingen %-sats däremot ifall du väljer högre självrisk. Annars är det helt riktig att Agria har du kvar beloppet hela kattens livstid numera, tidigare så sänkte de också beloppet. Självriskperioderna stämmer på bägge bolagen. Just när det gäller FORL så ska if ersätta annars så är de nog som på andra bolag att det är vid skador som orsakats av olycksfall som man ersätter tänder.

kattassen
8/24/13, 10:35 PM
#18

Vet du att de ersätter FORL - det står ingenstans vad jag hittar.

Jag läste galet när det gäller 20% - fel av mig. Frågan är väl bara hur stor premien blir om man väljer ex. 2500 i självrisk och inget där utöver. Känns ju oerhört fördelaktigt - men förmodligen dyr premie.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Mustangcab]
8/24/13, 10:47 PM
#19

# 18 En annan sajt som hade en fråga om detta med försäkringar hade frågat uttryckligen om de ersatte för FORL och att det inte var någon begränsning på detta och hade fått svaret att så var fallet. Vederbörande hade fått detta i skrivt så jag hoppas att de håller det. Men jag vet att de tidigare haft en begräsning på 3.000 kr.

När jag ringde och frågade på en försäkrig hos if så var det ungnefär samma pris som hos Agria för en nyteckning med lägsta självrisk. Agria är dock det enda bolag där man kan försäkra en äldre katt.

Lena
8/25/13, 1:56 PM
#20

För oss med äldre katter är Agria det bästa alternativet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
kattassen
9/15/13, 9:04 PM
#21

#10 Liten uppdatering om vårt ärende med Agria.

Smådjursakuten i Göteborg lät inte ge upp så lätt utan höll igång en längre dialog med Agria efter vi fått det negativa beskedet. Detta skedde utanför vår vetskap och efter 10 dagar hörde de av sig och kunde meddela den glada nyheten att Agria till slut hade givit med sig och nu ersatte den frakturerade kanintanden. Det som hörde till FORL-bekymren ersatte man inte förstås, men det hela blev ytterligare en lättnad för oss med lite dryg 3900 kr.

Så detta var ett trevligt besked och glädjande att de faktiskt höll igång dialogen med Agria efter vi egentligen hade satt punkt.👍

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Mustangcab]
9/16/13, 11:58 AM
#22

Det var bra gjort av vetten tycker jag.🙂

Uppkatten
9/16/13, 12:42 PM
#23

Men hur har det gått med Lilla Mösses tandbekymmer?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
9/16/13, 6:11 PM
#24

#21 Så bra! 

#23 Ja hur har det gått för lilla Musse och hans tänder?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
9/16/13, 7:00 PM
#25

Lille Mösse skall röntgas i oktober. Fortfarande är hans tandkött mycket rött och har en stinkande andedräkt. Trots allt knaprar han på torrfodret men helst äter han blötmat.

Lena
9/18/13, 9:49 PM
#26

Allt behöver inte vara FORL det finns även andra tandsjukdomar som ger rött tandkött som symtom. Oftast brukar dock tänder behöva tas ut och saneras. När det är gjort brukar katterna må så mycket bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: