Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2848 ggr
Alexej
8/15/13, 8:00 PM

Vilken idiot!!

– När det kommer en liten kattunge och sätter sig och jamar ute på farstukvisten på lantstället ta då en sten eller påk och slå ihjäl katten omedelbart eftersom det annars blir en sommarkatt. Eller stoppa den i en säck, slå den medvetslös och dränk den, säger Gert Fylking i programmet.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17301951.ab

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
mallabralla
8/15/13, 8:13 PM
#1

det var ju roligt, fick han lite publicitet också

Sajtvärd på Perser iFokus

Selma99
8/15/13, 8:16 PM
#2

Ja herregud - man tror knappt det är sant, vilket stolpskott. Vi kan väl slå ihjäl alla oönskade varelser som stör oss - psykiskt sjuka, pensionärer och invandrare?? Gert sjönk som ett ankare i mina ögon.

Josefa
8/15/13, 8:37 PM
#3

Det gamla skrället kämpar hårt för att hans stjärna inte ska slockna helt. Negativ uppmärksamhet är bättre än ingen uppmärksamhet alls.

carlas
8/16/13, 12:00 AM
#4

Sant #3 men det är nog värre än så. Citerar fr artikeln:

Är inte det du föreslår att gå lite väl långt? – Kattälskarna menar att man ska kastrera dem och märka dem med chip, men hallå, i helvete heller. Det här är naturens ordning. Kan vi inte ta hand om kattungarna måste vi göra något med dem, varför ska man behöva ta ansvar för en katt i 15-20 år?

Vad vill du säga till de som upprörs över ditt uttalande? – Jag fick en del upprörda mejl på det här. För alla som värnar om alla jävla kattkräk – lägg energin på skola vård och omsorg.

Talar inte om Fylking här just (vet inte om rätt citerat av press etc). Men de åsikter som framförs är dessvärre närmast "normala" (i betydelsen genomsnittsliga) i dagens Sverige. Tänker på sådant som "naturens ordning" och "lägg energin på skola vård och omsorg". Sådant hör vi ganska ofta här på våra kattsajter. Av fullt "vanliga" människor (inkl myndighetspersoner).

Det är väl ingen som riktigt kan förstå varför hemlösa vanvårdade katter ska betala priset (med sina liv) för att befrämja skola vård och omsorg? Skola vård och omsorg är ju för människor. Och så vitt jag förstår blir skola vård och omsorg inte bättre av att vi slår ihjäl kattungar, eller katter överhuvudtaget. "Blir ditt liv bättre för att du tar mitt"?

Idioti, ja.

Alexej
8/16/13, 7:47 AM
#5

#4 Bra inlägg!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
8/16/13, 11:00 AM
#6

har inget snällt att säga ….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
martdat
8/16/13, 11:02 AM
#7

borde inte det vara straffbart. uppmundra till att begå kriminella handlingar,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
8/16/13, 11:10 AM
#8

Den mannen förnekar sig aldrig. Att han inte har mycket till övers för katter har vi redan förstått genom åren. Men nu talar han ju emot sig själv. Tidigare har ju vederbörande raljerat friskt över att begreppet Sommarkatter bara är en myt som inte existerar i verkligheten. Så varför nu uppmana människor att slå ihjäl alla katter som kommer i deras väg för något som han själv säger inte existerar? Problem med minnet månne? 🤦‍♂️🤔

#4 Bra skrivet! En fullpoängare! ✨

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
8/16/13, 2:04 PM
#9

I enlighet med naturens ordning hoppas jag på en snabb hädanfärd för herr Fylking. Lägg inga skattepengar på gamla vrak som honom, tack.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
8/16/13, 5:03 PM
#10

Men fyyyyy för den lede…!!! Den mannen bör hålla sig dj***ligt långt borta från mej o mina katter..:-(

viktoria91
8/16/13, 7:26 PM
#11

Alla hemlösa barn på reklamerna för hjälporganisationer då? Får man klubba ihjäl dem med och göra typ filtar av dem? Dem är ju också väldigt många och föräldrarna förökar sig okontrollerat trots att dem inte kan ta hand om sina avkommor!

[eskils]
8/16/13, 7:39 PM
#12

Den desperata Fylking måste ju ha totalt slut på kreativa idéer för att kunna kläcka ur sig sådan skit. Avskeda nollan!

#4 Bra skrivet carlas! ✨

martdat
8/16/13, 8:46 PM
#13

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Lena
8/16/13, 11:10 PM
#14

#13 Alltid något!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
8/17/13, 1:15 AM
#15

Anmäld till granskningsnämnden, bra. Du hade en poäng där Martad #7, att uppmuntran till kriminell handling. Man behöver inte ens bry sig om katter el vara djurvän överhuvudtaget för att se relevansen i anmälan. Citat fr notisen:

Det finns folk som skadar katter (och hundar för den delen) i dag. Många lyssnade på programmet och tycker då att det är helt ok att slå ihjäl kattungar. Skall djur avlivas skall det inte göras på detta sättet! skriver hen [= anmälaren] och kallar Gerts utsagor för att hetsa till djurplågeri.

Hets el inte. Det är iaf en direkt uppmaning till djurplågeri/ straffbar handling. Ska bli "intressant" 🤢  att se hur detta följs upp.

Litenmentuff
8/17/13, 4:49 PM
#16

Vilken motbjudande individ! Nu tappade jag all respekt för honom kan jag tala om! Tvi! 😡

Jassan
8/17/13, 8:46 PM
#17

Skriv under på att få han avstängd!!

http://namninsamling.se/index.php

https://jazzans.wordpress.com/

Litenmentuff
8/17/13, 9:40 PM
#18

Påskrivet!

mallabralla
8/17/13, 9:49 PM
#19

har skrivit på!

Sajtvärd på Perser iFokus

Maria P.
8/17/13, 10:43 PM
#20

Patetiskt. Stackars den som måste hitta på sådant för att synas.

Tyvärr kan dessa nonsens uttalande befästa vad somliga redan gör samt sätta griller i huvudet på andra. Det är, vad jag förstår, olagligt att döda katter såsom han förespråkar, enligt artikeln ovan. 

Det här är naturens ordning” (citat från artikeln).
Vilken ordning? Linnés ordning eller evolutionisternas ordning, bara för att nämna några. Vet denna man egentligen vad han pratar om?
Tyvärr finns alltför många fall där extrema uttalanden, saltade med någon kvasivetenskaplig fras, har lett till stor skada, både för människor och djur.

För alla som värnar om alla jävla kattkräk – lägg energin på skola vård och omsorg.” (citat från artikeln). 

Varför ställa människor och djur mot varandra? Att hjälpa den ena gruppen utesluter inte att man hjälper den andra. Det handlar om att hjälpa de svaga i samhället. Och i vårt civiliserat, västerländskt, rikt land finns resurser för att hjälpa bägge grupper. Sedan kan man prata om prioriteringar, utlokaliseringar eller allokeringar.

Att döda brutaliserar.

Annons:
carlas
8/18/13, 2:17 AM
#21

#20 Instämmer 💔 Det är olagligt, samt sätter griller i huvudet och befäster.

Vad gäller namninsamlingen, enl #17 + forts. Absolut. Skrivit på! Men en del kommentarer är förbryllande, som t ex denna: http://namninsamling.se/index.php#.UhANUH9GNHA

_ja det var idiotiskt sagt… men jag förstår vad han menar… att det är bättre att avliva dem än att lämna dem vind för våg vilket skapar långvarigt lidande…. kan man inte hitta annat hem åt sommarkatten ska man nog överväga att avliva den. Med Veterinärens hjälp eller JÄGARE. inte själv. nu är det så att många veterinärer inte vill avliva en frisk katt vilket är bra.. men om resultatet nu är att katten blir utslängd längs vägen eller lämnad vid stugan för långvarig svält o förfrysning.. ibland fryser de fast i marken om de inte har bra plats att få torrt under sig.. hittar inte vatten eller mat… .
_

Där tycker jag man är tillbaka igen - till: visst, döda dem så att de slipper lida vidare. Det är exakt lst och andra myndigheters inställning, liksom mängder av enskilda personers. Att se problem och döden, snarare än att arbeta för alternativ och lösningar.  "… kan man inte hitta annat hem åt sommarkatten…"; "ibland fryser de fast i marken". Isses. Kanske hjälpa till då.

Tycker det är viktigare att Gert Fylkings utsaga granskas så som uppmaning till djurplågeri / straffbar handling, än att han dissas som enskild unik individ. Det är han ju inte. Unik, alltså.

Lena
8/18/13, 6:06 PM
#22

Skrivit jag med! Hoppas det blir någon form av efterräkningar nu som gör att vederbörande tar sitt förnuft tillfånga framöver.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
8/18/13, 6:14 PM
#23

Hemskt! 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: