Annons:
Etikettkattprat
Läst 4416 ggr
csmh80
2013-08-12 16:37

Importera kisse

Hej alla. Hoppas detta hamnar rätt nu. Jag jobbade som volontär för Greek cat resque i sommras och ska snart få hem min lilla trebenta kissekatt så snart den är vaccinerad klar, chippad och fått sitt pass. Är det  någon som vet om jag måste ha något tillstånd från något annat håll när jag importerar en katt?

Annons:
kattassen
2013-08-12 18:58
#1

Skulle rekommendera att kanske tala med någon uppfödare av raskatter istället. De brukar väl ibland ta in någon avelshane från andra länder.

Här på hittekatter är det nog inte så vanligt förekommande då vi har fullt upp med Sveriges hemlösingar.

Dock var det väldigt fint av dig att förbarma dig över en grekisk hemlös katt!

Det önskar man många gånger när man är i dessa länder att man hade haft möjlighet att göra.

🙂

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2013-08-12 19:21
#2

Spännande. Jag skulle nog kontakta Jordbruksverket.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
2013-08-12 22:23
#3

Det finns en tråd här som jag inte kommer ihåg namnet på men där det var någon som ville ta hem en katt från Grekland och där stod utförligt vart hon skulle vända sig och vilka regler som gäller. Så om du vill leta kanske högst en vecka tillbaka så hittar du det säkerligen.

Lena
2013-08-13 09:29
#5

Bäst är att kontrollera med Jordbruksverket för att inte missa något. Numera är det dock mycket enklare att ta in katter från EU. Det ska finnas intyg i passet från veterinär på att kissen är vaccinerad mot Rabies samt bedöms vara i skick att klara resan. Kissen ska även vara chippmärkt. När katten kommer till Sverige ska den visas för tullen. Man går då in på rött (att man har något att förtulla). Tullen kontrollerar då att allt är i sin ordning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-08-13 09:55
#6

Kolla också att flygbolaget, om du flyger hem, kan ta med djur i lasten. Inte alla flygbolag accepterar djur i kabinen och det krävs uppvärmt lastutrymme för att frakta djur. Det är heller inte alla flygplatser som kan ta emot levande last. Det är stränga regler för hur länge man får transportera katter/djur i lastrum på flygplan

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
csmh80
2013-08-13 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för alla svar. På centret där jag jobbade så vaccinerade dom katterna, chippade dom, dom fick pass och allt som behövs, katterna skickas sedan då dom är 16v, det jag funderade över var att på Jordbruksverkets hemsida står det att man INTE får ta katter från Resque centers, sen funderade jag också på om katten går som handelsdjur eller fraktdjur, kanske uttryckte mig dåligt i min första fråga… Bifogar en bild på min lilla bebis när han var smutsig, undernärd och med ögoninfektion…

carlas
2013-08-14 00:14
#8

#7 En sån liten stackare, fint att du kan hjälpa! Du har fått bra råd redan. Som sagt igen, kolla Jordbruksverk och flygbolag. Och så ett aktuellt "olycksfall", här http://hittekatter.ifokus.se/discussions/520a8fe68e0e74131f000242-katt-pa-rymmen-landvetter-flygplats?discussions-1 😭Man kan aldrig vara nog försiktig.

Lena
2013-08-14 10:28
#9

Vet att det är en åldersgräns också. Man får inte ta in för små kattungar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-08-14 17:09
#10

#7 hej igen, var för snabb i #8 och fått anledning fingranska jbv.

1) Angående rescue centers. Detta gäller endast att man inte får tillåtelse av jbv att införa kattungar (under 3 mån, och alltså utan rabiesvaccinering) fr rabiesfria länder om dessa kattungar kommer fr ex rescue centers. Se här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/hundvalparkattungarochillervalparinforsel.4.6f9b86741329df6fab480001290.html

Gäller inte alls i ditt fall då katten dels kommer att vara över 3 mån vid införseln, dels härrör fr Grekland som strukits fr listan över rabiesfria länder. Så du ska följa de "normala" EU-reglerna för missen, citat (samma länk som ovan): "Från och med den 8 november 2012 och tills vidare så måste alla hundar, katter och illrar som förs in från Grekland vaccineras mot rabies i enlighet med det ordinarie regelverket – läs mera under Införsel från EU till vänster."

[Parentes: märklig undantagsregel överhuvudtaget då det enl jbv är olagligt att skilja ungar fr kattmamma före 12 v ålder.]

2. Angående "handelsdjur el fraktdjur". Som jag fattar gäller katten som "handelsdjur" då den färdas ensam som fraktdjur, utan ägare el ombud. Och då är lite andra regler vad gäller pappersexercisen som du märkt. Här, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfraneu.4.5075e861320679518380006989.html 

Du säger att hjälporganisationen "skickar" katten då 16 v gammal (el hur gammal katten nu hinner bli med tidsschemat för rabiesvaccinering etc; den kan ju påbörjas tidigast vid 12 v ålder). I ditt är fall väl köpet av katten redan klart då den skickas, och katten reser ensam som fraktdjur, utan dig el annat ombud med på samma plan? Då blir det så, citat:
_Alternativ 2.
_Köpet avslutas innan djuret levereras. Djuret kan då förflyttas antingen ensamt som fraktgods, och ska då uppfylla villkoren för handelsdjur, eller …

OK? (Det är som gjort för att ingen ska förstå någonting … jbv i ett nötskal. Tur att inte lst ska vara med och göra sina egna "tolkningar" också 😮)

Lena
2013-08-14 17:16
#11

Så här ser reglerna ut efter den 1/1 2012 enligt Svenska Kennelklubben som gjort en sammanfattning:

Efter 1 januari 2012 måste katten fortfarande vaccineras mot rabies enligt gällande bestämmelser, men kravet på antikroppskontroll tas bort inom EU. Dagens långa väntan på 120 dagar från grundvaccinering innan provtagning för antikroppskontroll kan göras, ersätts med krav på att resa får ske tidigast efter 21 dagar från första vaccinationen. Från årsskiftet kan alltså kattungar från fyra månader tas in i Sverige från EU-länderna, förutsatt att rabiesvaccinering gjordes vid tre månaders ålder.

Även kraven för införsel från länder utanför EU ändras vid årsskiftet. Dagens karantän ersätts med krav på id-märkning med mikrochip, rabiesvaccinering, antikroppskontroll, väntan i 90 dagar och veterinärintyg.

Vid all id-märkning med mikrochip är det viktigt att tänka på att använda så kallat ISO-chip, annars måste du ta med egen scanner för avläsning.

Från 1 januari 2012 finns inte heller krav på att katten måste avmaskas mot dvärgbandmasken vid införsel till Sverige. 

Kontrollera alltid med Jordbruksverket de aktuella bestämmelser som gäller för införsel av katt till Sverige innan du reser.

_____

Att ta in djur från länder utanför EU går till på samma sätt som tidigare gällde från EU. Vi har själva tagit in tre katter från Nederländerna när vi flyttade tillbaka till Sverige. Det var inte så krångligt men det kostade en del och tog tid då man vara tvungen att vänta 120 dagar efter Rabiesvaccineringen innan men kunde göra antikroppskontrollen. Den var dessutom tvungen att göras i ett särskilt laboratorium i Belgien. 

Max 10 dagar innan resan skulle man även ha ett intyg att katterna var i skick att klara resan. Det gäller fortfarande.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2013-08-15 22:00
#12

#10, angående din parentes:

En normal månad är ju inte exakt fyra veckor lång, utan fyra veckor och två eller tre dagar – undantaget februari – så det blir ett fönster på mellan fem och åtta dagar från det att kattungen är tolv veckor tills det att den är tre månader, beroende på exakt när den är född.

Säg att den är född 1 juni, då är den tolv veckor 24 augusti, men inte tre månader förrän 1 september, vilket ger de maximala åtta dagarna. Är den istället född 1 februari (ej skottår) är den tolv veckor 26 april och tre månader 1 maj, vilket ger de minimala fem dagarna.

Men nog med OT, detta gäller ju som redan konstaterats inte längre Grekland, och aldrig om man köper från djurhem utomlands.

carlas
2013-08-16 00:15
#13

#12 Jbv anger här mindre än 3 månader med förtydligandet 90 dgr. Så det är möjligt att djurskyddslagen, som säger 12 veckor, menar 84 dgr fr födseln (12x7). Så att fr dag 84 är det fritt fram för alla att skilja ungar fr kattmamma. Medan det mellan dag 84/85 och dag 90 det ej är fritt fram för internationell ut/införsel av kattungar (utan rabiesvaccinering fr rabiesfria länder).  Inte vet jag. Tror inte jbv vet så noga heller 😮Eller varför.

Annons:
Thaeri
2013-08-16 00:30
#14

#13, även med det förtydligandet finns det ett fönster helt klart, och jo, det utnyttjas.

Och med "utnyttjas" menar jag inte att folk har fuffens för sig, utan bara att det gör att de som importerar katter inom detta fönster slipper en del byråkrati. De som rör sig i mörkare vatten har även annat att dölja, så…

Och det är precis vad det verkar: Tar man in en kattunge som är över 12 veckor men mindre än 3 månader (90 dagar tydligen) gammal så slipper man rabiesvaccinera, om den är från ett land som listats som rabiesfritt och kissen inte är från ett djurhem eller någon räddningsorganisation. Om jag förstått reglerna rätt då.

carlas
2013-08-16 00:45
#15

#14 Vet att vi rör oss OT nu men kan vara värt att luftas ändå. Det är väl klart att jbv:s regel här (möjlig införsel av kattunge under 90 dgr fr officiellt rabiesfritt EU-land, utan rabiesvaccinering - då ej godkända rabiesvaccineringar dessförinnan) är till för importen av raskattungar - för avel/utställning. Inte för att rädda behövande (ytterligare klart eftersom ej gäller för kattungar fr djurhem el räddningsorganisationer). Men det är nog så du menar också? 😉

TS hoppas fortfarande att det kunnat bli lite klarare med mina tappra försök i #10. Snårigt, men faktiskt ngn slags byråkratisk kärna till sist, om än inte meningsfull. Fin trebent kille. Hoppas han får ett gott hem, här el där! 🌺

Thaeri
2013-08-18 04:52
#16

#15, ja det är just det jag menar🙂

csmh80
2013-08-23 15:21
#17

Hej alla och tack för era tips, den 24/sep åker jag ner och hämtar Jake och en till kisse George, det hela har löst sig smidigt med Fritidsresor vars flygbolag tillåter katter.

Lena
2013-08-23 20:07
#18

#17 Så bra att det har löst sig! Lycka till på resan! Du får rapportera för oss sedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-08-24 00:24
#19

#16 oki 😉

#17 Fint! 🌺 Du måste verkligen rapportera om detta! Förstår att du hämtar missarna (då blir förutsättningarna delvis andra ja). Men det är värdefullt att vi alla får lära hur det kan gå till. Och hur det fungerar med Fritidsresor som du refererar till här.

Ofta framgår ju inte allt av lagstiftningar/föreskrifter/vägledningar… Och då är de praktiska erfarenhet som den du nu har skaffat, och de som du kommer att få framöver, guld värda. Du behöver ju inte alls vänta till 24/9 el därefter.

Välkomna Jake och George!

Upp till toppen
Annons: