Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 9811 ggr
Elsklingenelsa
8/11/13, 10:14 AM

Lära skyggis använda kattlucka - några tips?

Hej, Jag har en liten skyggis som heter Esther (och 3 st tamisar). Första året fick Esther bara vara inne och detta lyckades utan rymningar trots hantverkare, byggare och obetänksamma gäster. Övriga katter går genom kattlucka men Esther har aldrig listat ut hur man trycker upp luckan för att gå ut. Så tidigt på sommaren i år drog tvärdrag upp en dörr och hon kom ut - min värsta skräck för hur får man in en skyggis igen?! Jag skrev i panik till mina erfarnare katthemsvänner som rådde mig att ställa upp dörren och sen bara pyssla lugnt i trädgården. Efter 30 min krattande gick jag in - Esther låg lugnt på soffan som om inget hade hänt!! Efter att ha testat ngr ggr visar det sig att trots att Esther inte låter sig klappas (mer än lite ibland med en fjäder) så kommer hon när man ropar!! Så F o m semestern i år har kattluckorna runt i huset varit upptejpade och Esther har fått vara utekatt. Hon har varit så glad och duktig och håller sig nära huset: under altanen eller nere hos min granne bland alla hans lador o uthus o skräp…. Problemet är att det börjar bli lite kyligt. Set kommer inte att funka med upptejpade kattluckor länge till. När jag tar bort tejpen vet Esther inte hur man går ut eller in genom dem - för henne blir det "stängt". Detta är iofs lugnt när hon är på insidan men jag kan ju inte stänga henne ute. Jag har försökt lära henne genom att tejpa snöre i luckan och öppna till hälften för att hon ska putta upp resten med huvudet och fatta grejen, men detta finner hon skrämmande (och lite likt en fälla). Någon som har några tips eller idéer? Hälsning Karin med Esther, Astrid, Amandus och Nikodemus

Annons:
Lena
8/11/13, 10:53 AM
#1

Det verkar ju handla om att hon finner det skrämmande med kattluckan när den är stängd. Det sitter antagligen djupt rotat som en betingad negativ reflex. För att ändra detta beteende krävs mycket träning där kattluckan istället förknippas med något positivt. Godbitar brukar vara det bästa. Frågan är hur man ska göra rent praktiskt?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Elsklingenelsa
8/11/13, 9:16 PM
#2

Jag misstänker att hon tror jag försöker fånga henne…;) För visst har jag varit tvungen att överlista och fånga in henne ngr ggr för veterinärbesök och sånt. Resten av tiden låter jag henne höra vad hon vill -och därför blir hon misstänksam och tror det är ngt lurigt på gång så fort jag lockar och pillar med snören o luckor o leksaker…Kruxet är att hon inte är matmotiverad: hon gillar sin mat i lagom doser men är inget matvrak och jag har inte hittat ngr godbitar hon bryr sig om (hon är enda katten i hushållet som varken vill ha kattgodis, fisk, räkor, tonfisk eller skinka..). Det som hon verkligen gillar är min hankatt Amandus - hon är galen i honom. Blir helt tossigt lycklig bara hon ser honom: ändå har hon aldrig försökt gå med honom ut genom kattluckan alla dessa hundratals gånger. Måste säga att jag är lite villrådig..;) Men jag får fortsätta försöka/tänka. Alla andra saker som jag trott varit omöjligt att lösa med denna dam har alltid löst sig tillslut…;) Hälsningar K

Alexej
8/11/13, 9:49 PM
#3

Vad har du för kattlucka? Finns ju bättre och sämre. Jag har en Ferplast-finns i olika storlekar. Dörren är ganska genomskinglig.

Men det är ett problem, har också katter som inte fattar kattluckan och andra som fattade direkt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elsklingenelsa
8/11/13, 10:52 PM
#4

Jag har 3 st Cat Elite 4-ways selective luckor i garage, uterum och vägg. Alla med genomskinlig lucka och modell som ska vara särskild bra mot drag…när luckan inte är upptejpad förstås. ;) Den låter inte så detta är nog inte grejen. Känns som att problemet är att Esther inte är en särskilt nyfiken katt: svårt att locka henne. Hon är inte jätteskygg - mer inte så intresserad av människor- och sen väljer hon alltid det säkra före det osäkra, typ "det där ser skumt ut, tror jag går och lägger mig igen". ;) Det tog 8 månader att fånga henne i fälla av den tappra kattförening som jag adopterade henne ifrån. Ganska fantastisk att hon kommer när jag ropar dock…- glatt skuttande och kattungepipande som svar " här är jag matte, här är jag", ungefär. Så hon lär ju sig även om det är helt på hennes villkor. Ska göra nytt försök med halvöppen lucka och snöre och hennes mat Orijen imorgon - skam den som ger sig! I värsta fall får hon ju bli innekatt när det blir kallare, värre än så är det ju inte. Mv h Karin

Uppkatten
8/11/13, 11:14 PM
#5

Om du börjar med att bara hänga för en liten bit myggnät då, som du fäster i överkanten? Börja med en bit som täcker 1/4 av öppningen (sett från överkanten). Fungerar det så testar du med en bit som täcker 1/2 öppningen o s v.

Mina katter har myggnät att ta sig igenom när de ska ut på balkongen, de har blivit riktiga fenor på att "putta undan" det med huvudet innan de slinker ut.

På så sätt skulle din katt kanske börja förstå "tekniken" tänker jag, att man använder huvudet för att buffa undan "det som är i vägen"…

Och myggnät är ju både lite "genomskinligt", släpper igenom spännande dofter, och är lätt att buffa sig igenom…

Fungerar det så skulle man kunna övergå till ett ngt hårdare material, typ vaxduk…? Och så vidare…?!

Och använda riktigt väldoftande mat som t ex tonfisk att locka med…?

Och om inte mat går att locka med så kanske man kan använda någon kul leksak? Ett skosnöre? En laserpekare?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elsklingenelsa
8/11/13, 11:22 PM
#6

Det där med nätet låter riktigt smart och genomförbart med denna svårlockade kattdam! Det ska jag prova direkt…Åtrkommer med rapport! Tack! Hälsningar K

Annons:
Lena
8/12/13, 12:06 PM
#7

#5 Ja det var ett smart sätt att börja med myggnät. 

#3 Det är säkert som du skriver så att den stängda luckan påminner om något obehagligt. Det gäller att få bort det förknippade obehaget med stängd lucka. "Myggnätsmodellen" skulle kunna fungera där.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
8/12/13, 7:33 PM
#8

Fast det finns också "korkade" katter. Jag har en hane sedan 8 år och han kan egentligen kattluckan. Men emellanåt glömmer han bort hur man gör-buffar upp luckan med huvud. Då står han och krafsar och krafsar och krafsar tills jag släpper in/ut honom. Ibland mitt på natten.

Idén med myggnät är jättebra. Då lär sig katten att man måste igenom nånting för att komma ut/in.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elsklingenelsa
8/13/13, 7:36 AM
#9

Jag har också en sån "kattlucketrummare". Katten Astrid kan stå i 10 och gunga på luckan, se ut att ge upp och sen gå och lägga sig - och hon har haft lucka hela livet och VET hur man gör. Tror det är en blandning av bus och försök att få uppmärksamhet… ;) Sen har jag en som slår med tassarna på glasdörrarna i uterummet som om elden vore lös - ibland fast det redan är en annan glasdörr öppen. För att matte ska komma och ge lite uppmärksamhet. Försökte igår kväll med liten remsa nät men Esther (och de andra) var ändå inne för det ösregnade. Hoppas detta funkar. Inatt kom min ovälkomna besökskatt in igen och det blev stor cirkus med kattjakt och fräs och arga katter kl 02.30. Men jag förstår honom: upptejpad lucka är liksom för lätt o lockande för att han ska låta bli och inte är han rädd varken för mig eller mina katter, heller. Nytt försök dag 2 ;) Hälsning Karin

Elsklingenelsa
8/13/13, 8:00 AM
#10

Kan meddela att med halvlucka nät gick hon bara direkt igenom - tog inte 20 sec…har det så idag och täcker resten (hel lucka av nät) imorgon…. Fast inatt blir det vanlig lucka ner för övriga missar behöver känna att deras hem/revir är tryggt från inkräktare!!

Elsklingenelsa
8/14/13, 8:52 AM
#11

Idag är hela luckan täckt av nätlucka…även det tycktes hon köpa utan problem…;)

Uppkatten
8/14/13, 3:08 PM
#12

Härligt!!! Gå inte för fort fram nu bara, utan tänk på att det ska bli en vana att det "hänger konstiga saker" för utgången. Så kör nu med myggnät ytterligare ett antal dagar, sedan kan du testa t ex en bit vaxduk (helst gammal som inte luktar för nytt o plastigt) för halva luckan och köra det några dagar o s v. Just med skyggisar tror jag på att skynda långsamt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elsklingenelsa
8/14/13, 10:11 PM
#13

Ja det har du rätt i: jag ska köra nät i en vecka…Men nu ska jag på konferens i två dagar så kattvakten ska få slippa oroa sig för om skyggisen är ute eller inne: därav riktiga hårdplastluckan NED i 2 dgr…dessutom härjar en okastrerad hankatt (vars ägare jag försöker spåra!!) i området och han tycker det är dödslätt att gå in och äta och skrämmas när luckan är upptejpad… Och kanske blir hon så uttråkad att hon lär sig själv gå ut nu när hon vant sig vid utekattslivet…;)

Annons:
Bellasandria
10/30/17, 6:18 PM
#14

Hur har det gått? Lärde hon sig luckan? Jag har en skygges ute som kommer och äter men hon har tagit med sig en massa andra katter som äter någon annanstans eg. Nu har vi satt kattlucka med chip men hon vägrar gå i den.

kattöga
11/1/17, 4:37 PM
#15

Jag har precis, nu på eftermiddan, satt ut en batteridriven lampa nära ena kattluckan (en "vanlig"  enkel kattlucka).
Kanske har ni möjlighet att sätta upp nån lampa, ledljusslinga eller dylikt?

För den ena av våra (3) katter kan gå in genom luckan, men vägrar att gå ut genom samma lucka.  Jag misstänker att det beror på att det är mörkt där, när han vill gå ut, och att han känner sig osäker då (kattluckan leder in i en  väggfast bänk/förvaringsbox där det är mörkt - i bänken/lådan finns ännu en lucka, chip, som leder ut på den innätade verandan). Få se om det hjälper.
De andra två katterna har inga problem med den luckan.

Vi har en tredje lucka, chip, som leder ut till Friheten. Vår gammelkatt måste gå genom alla tre luckor för att komma ut i Friheten. (De andra två får bara gå ut på verandan än så länge - chipluckan ut till verandan är upptejpad än så länge, sedan de två ynglingarna flyttade hit.)

Det tog ett år innan Gammelkatten vågade gå ut genom chipluckorna utan problem. Klickljudet var läskigt! När han väl vågade passera genom luckorna, först upptejpade sen nerfällda, så sprang han som skjuten ur en kanon genom luckorna när de klickade. Men nu är han trygg med dem.

Alla tre är f d skygga hitte- resp vildfödda katter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
11/1/17, 5:58 PM
#16

Jag vet att jag såg ett program där de sa att katter gärna vill ha lite "skydd" när de kommer ut genom kattluckan, t ex några stora blomkrukor eller liknande att gömma sig bakom alldeles i närheten av kattluckan. Har ingen egen erfarenhet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
11/24/17, 10:00 AM
#17

Ser nu att tråden är två år gammal och TS har inte varit aktiv på två år heller… :)
Men ämnet kan va intressant för andra också. Så var det för mig också. 

Beträffande lampan som jag skrev om i #15, jag bytte ut den mot en ledljusslinga i själva "bänken", så den är upplyst  inuti nu. Det hjälpte långt, katten som vägrat gå ut genom den luckan, kämpar på. Jag vet inte varför men han har inte hittat nån bra teknik för att få upp luckan ännu, när han ska gå ut. Han krafsar och kämpar på för att få upp luckan. (Jag har visat honom att putta med tass och putta med huvudet.) Att komma in är lättare….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: