Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2237 ggr
[Mustangcab]
8/6/13, 8:07 PM

Djurförsök på katter

"Djurrättsalliansen har under en tid försökt ta del av skrivelser kring universitetets forskning på katter. Nu menar alliansen att universitetet försöker mörka verksamheten och att inget tillstånd finns.

Enligt Djurrättsalliansen har universitetet vägrat lämna ut offentliga handlingar gällande djurförsöken. I juli JO-anmäldes universitetet, och ytterligare en anmälan skickades till JO i början av augusti då Djurrättsalliansen menar att diarieföringen misskötts."

Biomedicinskt center i Lund som tillhör Lunds universitet och därmed faller under lagen om allmänna handlingar har vägrat Djurrättsalliansen att få ut handlingar. Detta gäller handlingar angående försök på katter för att hjälpa parkinsonpatiener. Prefekten på centret säger att det är ett missförstånd och att det tagit tid för att avidentifiera handlingarna för att ta bort namnen på de som arbetar med det. De är rädda för att dessa ska utsättas för hot. Av de bilder som visades såg det ut som vanlig svarta huskatter men jag är osäker om bilderna kom därifrån.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/#./djurrattsaktivister-anmaler-universitet?&_suid=137581213350003479059877536582

Detta kanske kan förklara min förkärlek för offentlighetsprincipen i andra trådar.

Annons:
johnnys girl
8/6/13, 8:13 PM
#1

På torsdag 8 augusti kl. 13.00 anordnar Djurrättsalliansen en manifestation mot försöken på katter. Samling vid Domkyrkan i Lund.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

[Mustangcab]
8/6/13, 8:21 PM
#2

# 1 Jag har själv blivit nekad av en djurinspektör att ta del av handlingar. Nu känner jag till denna lag och ringde  dennes kollgega dagen efter och fick handlingarna. Det gällde dock inga djurförsök.

Det intressanta är att det det står att de inte har något tillstånd och det är vad jag undrar också med anledning av en tråd inne på katter iFokus där man diskuterade detta om katter i djurförsök.

Lena
8/11/13, 3:49 PM
#3

I veckan har avslöjandet om de pågående djurförsöken med katter på Lunds Universitet skakat om i pressen. 

Lär mera i denna artikel i Skånskan den 8/8: Jag vill rädda dem från helvetet.

Ytterligare en artikel: Djurrättsalliansen anmäler universitetet

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: