Annons:
Etikettkattprat
Läst 10305 ggr
[Skyggisen]
8/5/13, 5:53 PM

Hyresvärd kan förbjuda husdjur?

Undrar en sak,man kan läsa många olika orsaker till att bli av med sina katter i annonser,det kan vara allergi,flytt,jobb,sambo med allergi.Men när det gäller flytt till ny bostad,så skriver en del att de inte får ha husdjur för hyresvärden,kan de verkligen vägra detta?Om huset är ett s.k allergihus,kan jag förstå detta,men annars?Har läst på "hyresgästföreningens hemsida"att en hyresvärd inte kan förvägra hyresgäst att ha katt,man behöver inte ens be om lov.Någon här som vet mer? Hur är det om man hyr ett hus privat då?

Annons:
Lena
8/5/13, 5:58 PM
#1

Inte om man har ett förstahandskontrakt - då kan man inte som hyresvärd förbjuda någon att ha husdjur. Det finns reglerat i hyreslagen. Däremot får man som hyresvärd ersätta eventuella skador som ens husdjur orsakar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
8/5/13, 6:16 PM
#2

Nej, hyresvärden får inte förbjuda djurinnehav såvida inte huset är ett allergihus. Gäller vid förstahandskontrakt då.

Alexej
8/5/13, 6:23 PM
#3

Men som privat hyresvärd kan jag själv bestämma hur hyreskontrakten ska se ut. Vill jag inte att hyresgästen ska ha djur då är det så- antingen man accepterar det eller letar efter en annan lägenhet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
8/5/13, 6:33 PM
#4

#3 Tror inte att du kan det. Bara om du hyr ut i andra hand med möbler etc.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Silvestris
8/5/13, 6:37 PM
#5

#3

Nej, bara för att du är privat hyresvärd kan du inte avtala hur som helst.

Alexej
8/5/13, 6:37 PM
#6

#3 Klart jag kan. Jag hyr ju själv ut och har skrivit in vissa saker…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
8/5/13, 6:44 PM
#7

#6 Men hyreslagen står i regel över i det fallet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggisen]
8/5/13, 8:05 PM
#9

Tack för svar alla. Såg en annons där en person ville "snabbt pga flytt"göra sej av med sin katt,inom 3 dagar,frågade varför,och då var anledningen att nya hyresvärden inte tillät husdjur.Jag hänvisade till Hyresnämndens sida,men fick till svar att det gällde inte.Tycker det är så ruttet att skylla på hyresvärden,när det säkerligen är de själva som inte vill ha kvar sina katter.Så jag tänker fortsättningsvis hänvisa till Hyresnämnden när jag ser fler sådana "orsaker"till att bli av med sin katt.Blir så arg och ledsen för djurens skull.😭

Alexej
8/5/13, 8:15 PM
#10

Min hund tål inga tikar därför vill jag inte ha hyresgäster som har tikar. Och det är jag som bestämmer vem som få flytta in eller inte. Och jag skrev hyreskontrakten själv, det finns inga "måste"hyreskontrakter. Har de skrivit under hyreskontrakten får de följer reglerna för annars skulle jag säga upp de. Vet att folk blev uppsagda när de rökte inne trots att den privata hyresvärden förbjöd det. Och jag vet en annan som förbjöd all djurhållning efter att andras hyresgästers hundar förstörde hela lägenheten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
8/5/13, 8:27 PM
#11

Från en advokatbyrå:

Som hyresgäst är man alltid skyldig att vid lägenhetens utnyttjande iaktta allt som erfordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick. Hyresgästen ska även se till att de i omgivningen boende inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö.
Hyreslagen är allmänt reglerad och brukar kompletteras med särskilda bestämmelser eller ordningsföreskrifter som tas in i själva hyresavtalet. Tidigare var det vanligt att ordningsföreskrifter innehöll direkta förbud mot t ex att ha hund eller andra djur i lägenheten.
En sådan föreskrift är inte utan vidare giltig mot hyresgästen. Det får anses tillåtet för hyresgäster att inneha hund, katt eller andra djur under förutsättning att det inte uppstår olägenheter, t ex att djuren förorenar, vållar dålig lukt eller stör grannarna genom att väsnas.
En underlåtenhet från Din sida att följa ett sådant förbud medför inte att hyresrätten förverkas - även om det står så i hyresavtalet - förutsatt att inga olägenheter uppstår. Och, vice versa: om olägenheter uppstår kan hyresrätten förverkas även då hyresavtalet inte innehåller något direkt förbud mot den olägenhet som hyresgästen åstadkommer.

#10

I ditt fall kan du möjligen hävda att just tikar skapar en olägenhet, det kan räknas som en skälig anledning till att förbjuda just tikar. Dock inte hundar eller pälsdjur i allmänhet.

Alexej
8/5/13, 9:01 PM
#12

Men jag som hyresvärd skulle då inte hyra ut till någon som har/vill ha djur. Och uppsägningstider är 3 månader…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
8/5/13, 10:39 PM
#13

Förbjuda kan man inte.

Men som privat kan man vägra hyra ut till folk med djur och skaffar dem djur så åker dem ut, det är helt lagligt som jag fattat det :P

Annons:
martdat
8/6/13, 7:27 AM
#14

13 nej du kan inte vräka dem pga det . bestittningsrätten är stark.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
8/6/13, 8:33 AM
#15

Visst kan du säga upp någon med 3 månaders uppsägningstid. Besiktningsrätten träder i kraft när hyresgästen har bott där länge som jag vet.

Men jag skulle som djurägare aldrig vilja hyra en lägenhet där jag inte få ta med mina djur. Därför förstår jag inte hur folk vill bli av med sina djur bara för en lägenhets skull. Då skulle jag alltid fortsätta leta tills jag hittar nåt som passar bättre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
8/6/13, 8:50 AM
#16

#15 inte om det är en vanlig bostad som är avsedd för permamentbostad.

är kontraktet skrivet så kan du inte säga upp hur som. det du tänker på är folk som av olika anledningar bott länge i en bostad utan kontrakt som exempelvis att man varit sambo men den andre står på kontraktet.

men i ditt fall så hyr du ut semesterboende med begrändad tid så du behöver inte vara orolig. din stuga är inte avsedd för permamentboende. 🙂

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Silvestris
8/6/13, 9:24 AM
#17

#15

Det är inte så himla lätt att vänta på att något annat dyker upp. Det råder bostadsbrist i många storstäder och har du fått jobb i en annan stad och behöver flytta dit får man ta vad man får, ofta ett andrahandskontrakt och då är det inte helt ovanligt att man inte får ta med pälsdjur.

Alexej
8/6/13, 9:40 AM
#18

#16 Att hyra ut till semesterboende har jag slutat med för länge sedan. Nu är det permanentuthyrning med mina egen skrivna hyreskontrakter. Och där ställer jag krav.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
8/6/13, 9:58 AM
#19

#16

Om inte parterna har avtalat att uppsägningstiden ska vara längre, kan hyresvärden säga upp ett tillsvidareavtal till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad, saknar hyresgästen helt besittningsskydd. Uthyrning av egen bostad gäller privata uthyrare….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
8/7/13, 6:18 PM
#20

#16 ja egen bostad , men då är det ju om det är din egen . men räknas stugan som en förlängning av din egen stuga så är det nog ok. då du i såfall avser att använda den själv och inte vräker  kalle för du hellre vill ha pelle . :)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Alexej
8/7/13, 6:33 PM
#21

Privata hyresvärdar hyr alltid ut privata bostäder eller har jag fattat något fel?? Oavsett om det är ett hus, en stuga eller en lägenhet. Och TS frågade om privata hyresvärdar kan förbjuda husdjur. Frågan gällde inte kommunala eller bostadsföreningar.

Såg idag en "privat" hyresannons-bara till kristen barnfamilj.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
8/7/13, 6:45 PM
#22

Jordabalk (1970:994)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm#K12P45S1N1 

42 a paragrafen o nedåt kan du läsa lite.

du hyr ut som privatperson., inte som kommun . företag . stiftelse elr annat. spelar ingen roll om det är ett hus. en lägenhet . elr lokal. men jag kan inte alla paragrafer i huvudet.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mezzzanina
8/7/13, 7:52 PM
#23

Jag har en väninna som har flera katter och som sköter dem jätte bra.Men en dag dök den privata bovärden upp och sa att han sett att hon har katter och han tycker inte om katter, så hon fick en månadsuppsägningstid och sedan skulle hon ut bara.Så hon fick flytta. Katterna hade inte stört någon eller förstört i bostaden och ingen hade klagat.Det var enbart att hon fick flytta för att hyresvärden kommit på att hon hade katter och att han gillade inte det.

martdat
8/7/13, 8:02 PM
#24

#23 gick hyresnämnden med på det?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Skyggisen]
8/7/13, 8:31 PM
#25

Man ser ju dock ibland att privat personer som hyr ut hus skriver att inga husdjur är tillåtna.Verkar ju onekligen lite märkligt att någon då som har katt/hund ändå med stöd av hyreslagen kan flytta in ändå med sina djur,eller?Fast i fallet i inlägget så handlade det nog om en hyresrätt/bostadsrätt som de vägrade att hyresgästen hade djur.

vallhund
8/7/13, 8:45 PM
#26

#23 Hittills har ingen hyresvärd i flerfamiljshus lyckats vräka någon som haft hund/katt oavsett ras, så länge djuren inte stört omgivningen (varit sanitär olägenhet).

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
8/7/13, 10:21 PM
#27

#25

Det finns som sagt undantag för allergihus. Allergisanerade hus kan man förbjuda pälsdjur i. Därför kan stugbyar tex. ha pälsdjursförbud i vissa stugor. Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut, men i specifika fall går det att förbjuda.

Generellt sett har dock inte hyresvärdar, varken privata eller offentliga, något lagligt stöd att förbjuda innehav av pälsdjur. Att det detta till trots finns hyresvärdar som sätter sådana förbud är tråkigt.

Annons:
Alexej
8/7/13, 10:42 PM
#28

Tråkigt? Jag har sett total förstörda lägenheter genom hundar. Hyresgästen hade bara flyttat och hade ändå inga pengar för en renovering. Husägaren fick betala alla skador själva.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
8/8/13, 8:15 AM
#29

#28

Och barn, missbrukare, psykiskt sjuka eller bara dumt folk kan också totalförstöra lägenheter. Är pälsdjursägare vekligen värre på den punkten och mindre benägna att betala för renovering?

Imasy
8/8/13, 10:48 AM
#30

#28

Det är i de banorna jag också tänker i. 

Om jag som liten fattig privatperson hyr ut min stuga/lägenhet på gården till någon som låter katten kissa sönder/hunden gnaga sönder, vem ersätter mig detta om hyresgästen inte vill eller kan betala för sig?

Här i lokaltidningen har det ju stått ett par gånger att någon åkt på sanering efter katt, och det har varit renoveringskostnader upp mot 200 000 kr.

Men då är det ju det lokala bostadsbolaget som åkt på detta, men de har ju helt andra resurser än vad en vanlig privatperson har.

Eller finns det någon försäkring som man som hyresvärd kan teckna som täcker sådana här saker fullt ut?

Katthemsmatten
8/8/13, 11:20 AM
#31

Jag misstänker att i Alexejs fall handlar det om kontrakt med mindre än 9 månaders hyrestid. Efter detta kan man alltid hävda besittningsrätt om man skulle bli vräkt. Att man har husdjur som inte vållar störning för omgivningen är inte skäl till vräkning och jag har aldrig hört talas om att någon hyresvärd har lyckats få igenom en vräkning.

Handlar det om uthyrning av semesterbostad eller en kortare tids uthyrning kan man säkert ha en klausul som förbjuder husdjur i bostaden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
8/8/13, 11:25 AM
#32

#30

Men en bostad kan förstöras helt utan att det finns djur inblandade. Att hyresgästen förstör och inte kan betala för renovering är alltid en risk. Det är därför lämpligt att kolla upp om hyresgästen har betalningsanmärkningar samt be om referenser.

Förstörs bostaden av hyresgästen är det hyresgästen som är skyldig att betala för renoveringen. Om hyresgästen inte vill betala går man till Kronofogden som får till uppgift att driva in skulden. Om hyresgästen inte kan betala skulden kan Kronofogden utmäta personens lön/inkomst, egendom, lösöre.

Jag tror dock att risken för att råka ut för dessa personer är liten om man gör kreditupplysning och ber om referenser.

Sedan finns det säkert försäkringar för fastighetsägare som hyr ut, frågan är om det lönar sig att ha en sådan om man bara hyr ut en stuga till sommarboende.

Imasy
8/8/13, 11:53 AM
#33

#32

Jo visst får man gå hela den vägen, men låt oss säga att man hyr ut till en person med jobb etc, och dennes katt kissar sönder huset. 

Om denne inte vill/kan betala, och jag får driva in detta via kronofogden, så lär jag ju inte få, låt oss säga 100 000 kr på en gång och kan reparera skadorna.

Om kronofogden bara kan mäta ut t.ex. 1000 kr i månaden, är det då rimligt att jag ska behöva vänta i 100 månader innan jag får in mina pengar och kan renovera bostaden för att kunna hyra ut den på nytt/nyttja den själv?

Eller ska man tvingas ta stora banklån själv och skuldsätta sig? 

Jag vet inte om detta är rikstäckande, men jag har för mig att jag har hört att om man har en hyresgäst som får hjälp av soc (alltså långvarig hjälp) och har en form av "soc-kontrakt" så kan de gå in och ersätta skador som orsakats av hyresgästen, men över lag har jag svårt att tänka mig att de ersätter skador gjorda av djur.

Silvestris
8/8/13, 12:06 PM
#34

#33

Som sagt, det är en risk man tar. En risk man noga ska överväga innan man bestämmer sig för att hyra ut. Visst kan man vara tvungen att ta lån själv när hyresgästen inte kan betala in hela skulden.

Jag har hyrt ut själv. Jag var ung och gjorde inte mycket rätt, annat än att se till att upprätta ett juridiskt bindande hyreskontrakt och att endast skriva kontrakt för 3 månader i stöten. Min hyresgäst ville inte betala varken el eller hyra så jag fick ligga ute med ganska mycket pengar (jag var student), men blev av med hyresgästen när kontraktet gick ut. Tids nog fick jag in pengarna. Jag kommer vara betydligt mer noga om jag någonsin hyr ut igen.

Jag tror inte att soc går in och betalar för renoveringar. Det har öht blivit väldigt ovanligt med "soc-kontrakt". 

Sedan kan man ju som hyresvärd försöka vara extra uppmärksam och försöka ha regelbunden kontakt med sin hyresgäst. Jag tänker nu främst på mindre hyresvärdar som kanske hyr ut en stuga eller ett hus på sin egen gård. Man kan knacka på och kolla läget, höra om allt är okej, om de behöver hjälp med något osv. Då får man kanske möjlighet att känna av problem innan de har hunnit bli så omfattande att det landar på 200000 kr. Känner man att det luktar kattpiss kan man ju fråga om katten går på lådan ordentligt och påminna om att just den typen av saneringar snabbt kan bli väldigt dyra, särskilt om pisset tränger ner i golvet.

Annons:
Alexej
8/8/13, 6:11 PM
#35

#31 Jag hyr ut utan tidsbegränsning men med 3 månaders uppsägningstid från båda håll. Jag kräver att hyresgästen har en hemförsäkring men för skador på huset står jag för. Det finns en försäkring men den är väldigt dyr. Nakdelen med personer som har soc är att soc kan sluta betala hyran när folk inte sköter tex krav på kontakt med arbetsförmedlingen. Inget som man får veta som hyresvärd innan det är för sent.

Jag jobbade som fastighetsskötare och de värsta skadorna kom från djurägare och missbrukare. Hundar som hade rivit sönder alla dörrar, katter som har kissat överallt och klöst sönder alla tapeter. Missbrukare oftast när de är periodmissbrukare och kanske hyrde lägenheten när de mådde bra och jobbade. Jag fick renovera en lägenhet totalt efter en som stack efter några obetalda hyror och lämnade en soptipp.

Tyvärr är det såna människor som förstör för andra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
8/8/13, 6:48 PM
#36

Men som privatperson som hyr ut ett hus,kan ju då välja att sålla bort de som söker hyra huset,och som har husdjur, men om det senare visar sig att de har ett husdjur,vad kan hända då?En hyresvärd i ett kommunalt bostadsförmedling kan inte vägra?Fattar jag rätt?Även en privat hyresvärd som hyr ut flerbostadshus?

Silvestris
8/8/13, 7:56 PM
#37

#36

Det kan inte hända så mycket alls såvida inte huset är allergisanerat och betraktas som ett allergihus. Hyresgäster har rätt att ha pälsdjur. Om de inte har det när de flyttar in har de rätt att skaffa det senare utan att hyresvärden hindrar dem.

Men självklart väljer man som hyresvärd de hyresgäster man tror kommer funka bäst tex. välja en hyresgäst utan katt framför en med katt, men du har inget lagligt stöd att förbjuda dina hyresgäster att ha pälsdjur.

[Skyggisen]
8/9/13, 5:05 PM
#38

Ok,får tacka så hemskt mycket för alla svar jag fått.Nu har jag lite mer kött på benen om det skulle behövas.🌺

[[eskils_]]
10/12/19, 1:19 PM
#39

Man får ju enligt lagen ha max 9 vuxna katter i sin bostad, om jag fattat saken rätt.

Här är en person som hade färre katter än så men ändå blev uppsagd:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7KyyL/hade-for-manga-katter--blev-uppsagd

Silvestris
10/13/19, 8:55 PM
#40

#39

Nej, lagsiftningen reglerar inte hur många vuxna katter du får ha i din bostad. Den reglerar när du måste ha tillstånd från Länsstyrelsen och där går en gräns vid 9 vuxna katter. Har du fler behöver du tillstånd.

I artikeln du länkar till kan man nog gissa sig till att det ligger mer bakom den uppsägningen. Antagligen har det stora antalet katter tidigare orsakat olägenheter vilket lett till att hyresvärden satt en gräns för hur många katter personen i fråga anses klara av att sköta. Hyresgästen har inte följt detta, olägenheter kanske fortfarande har kvarstått och därmed vräks hyresgästen.

Vixxen
10/22/19, 1:46 AM
#41

Intressant tråd. Vad gäller i en bostadsrätt?

Annons:
vallhund
10/24/19, 8:34 PM
#42

Samma som i HR.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Vixxen
10/26/19, 2:56 AM
#43

Okej!

Upp till toppen
Annons: