Annons:
Etikettsajten
Läst 1318 ggr
[MomsLittleHippie]
2013-08-05 16:00

Så kallade "hitte katter"!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag är ny här! Jag har själv en liten fd hemlös katt sen 7år tillbaks. Då han hittades mager, kala fläckar på nosen & rädd utanför en matbutik. Min lilla sambo Piérre!
Jag har alltid varit omgiven av katter & har svårt att tänka hur det skulle vara utan.

Något som har oroat mej den sista tiden är så kallade hitte katter. Men som inte är hemlösa utan Mars Katter. okastrerade hanar ex som utvidgar sina revir och jagar honor. osv.
Det har hänt flera gånger i mitt liv att folk har plockat med sej katter som de tror är hemlösa bara för att de "Jamar konstigt"(kåta/marskatt). Det gör mej lite mörkrädd!
Katter kan vara borta i månader ibland och fortfarande komma hem.
I all välmening plockar de med sej katten, som ägaren tar för givet är ute på en liten tur.

Det har hänt i två fall. En gång hindrade jag en dam att plocka med en katt, som det visade sej bara bo några hundra meter därifrån.
Den var varken mager, trött, eller såg vilsen ut. Bara "jamade konstigt" och var väldigt tillgiven. Hon hade svårt att tro att han hörde hemma där. Men efter lite övertalning sa jag att jag skulle ha koll på katten och så att den hitta hem. (HJÄLP!)

Så jag brukar ge folket rådet att kolla efter vissa tecken innan det plockar med sej en katt bara sådär.
*Annons efter saknad katt?
*Mager?
*Skabbig?
*Mask?
*Trött?
*Rädd?
*Id märkning?
*Halsband?
..osv..

Katter är ju duktiga på att hitta & navigera & kan skaffa sej rätt stora revir!

Så plocka inte bara med er en katt hur som hellst.

Men tack till alla som hittar ett fint hem till dom hemlösa katter som faktiskt är många & behöver lite kärlek & omvårdnad! <3
Det finns ändå för många hemlösa katter därute!

Är så tacksam att se den utveckling min katt Piérre har gjort från en skygg, & stressad katt med mag problem. Till världens, goaste, busigaste men snällaste katt!

Annons:
Lena
2013-08-05 17:08
#1

Så fin han är din Pierre! 

Vi brukar alltid uppmana den som hittar en vad de tror är en hemlös katt att anmäla till polisen, sätta upp lappar, annonsera på forum/hemsidor. 

Här finns tips samlade över vad man bör göra

Det finns ju tillräckligt med på riktigt hemlösa katter för att vi av misstag ska ta hand om katter som har ett hem. Sedan hoppas man att alla ID-märkte (+ registrerade) och kastrerade sina utegående katter. Det skulle lösa många problem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2013-08-05 19:43
#2

Det finns många katter som är på rymmen och inte hittar tillbaks hem igen där folk har tagit in katten kollat ID-märkning,efterlysningar och har hittat ägarna som har varit mycket oroliga för sina katter.

Det finns katter där folk inte har reagerat förrän katterna har magrat av alldeles förskräckligt innan de gör något , katten dör och då visar det sig att den hade en ID -märkning och att det fanns en orolig ägare längre bort.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[MomsLittleHippie]
2013-08-05 20:06
#3

#1 Tack Lena! Visst e han fin! :)
Jätte bra med länken oxå!

#2 Majvi, Det är just därför jag uppmanar att man ska kolla upp id märkningen/halsbandet (med förhoppningsvis tel nr eller något) och ringa polisen, även kolla runt i annonser efter saknad katt innan man tar med sej katten! Skulle någon plockat med sej någon utav mina katter om jag bara släpte ut katten utanför dörrarna så skulle jag bli tokig! Katten måste juh få röra sej fritt ute utan att någon ska plocka med sej honom.
Sen är det sant att vissa katter (ex inne katter) har virrat bort sej och behöver hitta sitt hem. Men jag uppmanar igen..: kolla halsband & id märkning.
När jag skriver mager osv.. menar jag allmän hälsan! Inte att en katt måste svälta för att få hjälp. Men det indikerar att inte varit hemma på ett tag!

När jag delade ut tidningar i området där jag bor, visste jag vilka katter som hade vilka revir och vissa brukade följa med mej en bit tills deras distrikt tog slut. Men tänk om jag skulle få för mej att katterna är hemlösa bara för att de springer ute eller efter mej..

Bra att uppmana folket med id märkning och halsband på sina katter!

Alexej
2013-08-05 20:20
#4

#3 Men vad gör man då med katten när den inte är märkt? Släppa ut eller lämna på ett katthem?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2013-08-05 20:28
#5

#3 Det är ju ärligt sagt inte de märkta och halsbandsprydda katterna som är bekymret. Hade alla varit det så hade inget problem funnits. Klart är väl att man kollar upp katten innan man tar in den. Men som Alexej skriver så uppstår ju bekymret när katten är omärkt, mager och oannonserad. Då tar åtminstone jag hand om den eftersom uppenbarligen ingen annat brytt sig.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2013-08-05 23:38
#6

#5 Nej är katten ifråga mager och i visset skick går det ju inte att vänta med att hjälpa den. En sådan katt har ju sannolika varit ute på vift ett bra tag och behöver tas om hand för att klara livhanken. Sedan söker man ev. ägare under tiden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: