Annons:
Etikettsajten
Läst 11845 ggr
Djurälskaren87
2013-08-01 20:13

Ta med katter från utlandet?

Hej! Jag befinner mig på Kreta i Grekland och har funnit en katt familj. En mamma och två kattungar. Två kattungar är blinda.. Ser så ut. Jag vill ta med dom hem till mig! Hur går jag tillväga? Snälla hjälp

Annons:
[Mustangcab]
2013-08-01 20:17
#1

De måste vara rabiesvaccinerde och undner tiden så får de sitta i karantän. Hjälp dem på plats istället.

Djurälskaren87
2013-08-01 20:34
#2

Hur hjälpa dom på plats? Jag åker hem snart

[Mustangcab]
2013-08-01 20:45
#3

Om du åker hem snart så kan du inte ta  dem till Sverige. Be någon i Grekland att ombesörja alla vaccinatioensom behövs och att de tar hand om katterna till dess du kan ta hem dem.

Djurälskaren87
2013-08-01 20:50
#4

Ok vet bara inte vem jag skall be. Jag kan tänja mig stanna kvar… Har semester ändå. Kattungarna o mamman behöver mig. Dom är hungriga och sjuka. Resturang personalen skrämmer iväg dom o jag mår dåligt

majvi
2013-08-01 21:19
#6

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Jourhemmet
2013-08-01 21:32
#7

Vill du hjälpa så ta dom först till veterinär då det kan vara kattsnuva som förstört ögonen.

Katthemsmatten
2013-08-01 22:01
#8

TS, har du en plan för vad du gör med familjen om/när den kommer till Sverige? Kan du ta hand om dem de närmaste 15 åren eller har du hem som verkligen står färdiga att ta emot en eller fler familjemedlemmar? Har du det 5-siffriga belopp som det, minst, kommer att kosta att få in katterna i landet? Om inte, kontakta en djurskyddsorganisation på plats och donera pengar direkt och sedan månadsvis till dem för att underlätta deras lokala arbete.

Medarbetare Hittekatter iFokus

mmac
2013-08-02 08:17
Eine
2013-08-02 20:22
#10

 Du måste börja med veterinärbesök,undersökning ev medicinering och vaccinationer. Så börja där!

Och ungarna måste vara över 3 månader innan du kan rabiesvaccinera  dem

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lena
2013-08-02 23:48
#11

Det är lättare sedan en tid tillbaka att ta med katter inom EU. Det du behöver göra finner du i länken till Jordbruksverkets hemsida. Katterna ska vara ID-märkta med chip, vaccinerade mot rabies och sedan undersökta av veterinär att de är friska nog att klara resan. Sedan måste de ha pass med. Det är dock en del saker att ordna så tiden kan bli ett problem. Likaså hälsan och åldern på kattungarna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Eine
2013-08-03 12:21
#12

Fall bara inte för frestelsen att  smuggla in katterna! Det kan stå både dig,katterna och andra djur i Sverige dyrt. Vore ju så tråkigt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Emma--]
2013-08-03 12:35
#13

Det finns ställen där man kan skänka pengar till vaccin m.m. Syrran besökte ett sånt ställe på Rhodos där det främst fanns hundar men även katter. 

Det finns så mycket djur som behöver hjälp både där och här i Sverige. Själv tycker jag inte vi ska börja ta hem djur från andra länder när det finns så många här som behöver hjälp. 
Det finns alltid en risk med sjukdomar.

Annons:
Djurälskaren87
2013-08-04 19:35
#14

Tack för svar. Självklart skulle jag inte få för mig att smuggla in dom. Har egna djur hemma som jag inte vill skall bli smittade. Jag har tagit dom till en veterinär på Kreta där dom undersöktes samt fick vaccin både mamman och ungarna. Jag har några kontakter här som ev kan ta hand om familjen. Skall dra i några trådar

Eine
2013-08-04 20:59
#15

#14 Bra jobbat!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: