Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1789 ggr
BaraLisa
7/23/13, 11:26 AM

Flyttat ifrån sin gamla katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Tobo, mellan Uppsala och Tierp, har en familj flyttat ifrån sin äldre kattherre (rikligt med vita stänk i pälsen). Jag vet detta eftersom jag brukade få se till att de släppte in honom ibland, det var en ung barnfamilj. Nu väntar han förgäves ensam i ovädret utanför sitt gamla hem. Detta har pågått minst några veckor.

Så synd om honom! Men jag har själv fyra katter och kan inte ha honom. Jag har försökt efterlysa nytt hem bland vänner men det är svårt.

Vad ska jag göra? Det är ju fruktansvärt att han sitter som en hund och väntar förgäves. Jag matar honom men det kan ändå inte fortsätta så här.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
Jourhemmet
7/23/13, 11:27 AM
#1

Du ska självklart anmäla familjen till Länsstyrelsen.

BaraLisa
7/23/13, 11:39 AM
#2

Grejen är att det inte hjälper katten. Jag har haft med dem att göra förr.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

[eskils]
7/23/13, 12:02 PM
#3

Bra att du matar kissen och bryr dig! 🌺

Om du vet vad familjen heter tycker jag att du ska kontakta dem och tala om att katten sitter där och väntar!! Det är deras ansvar att ta hand om sin katt! Tala om att det snart blir förbjudet att överge sin katt, enligt förslaget till ny djurskyddslag. Kanske de inser sitt misstag då och kommer och hämtar honom, eller ordnar med ett nytt hem.

Om inte det hjälper kan du annonsera efter hem på Blocket och ställa honom i kö till ett katthem.

Stockholms län

Uppsala län

           Musses Vänner

BaraLisa
7/23/13, 12:21 PM
#4

Tack eskils för svar! Nu efter att jag sett detta i ca en vecka och jag sett honom sitta och vänta i minst en vecka innan, innan jag reagerade, så kommer en galen tant utspringande från lägenheten när jag försöker kolla vad de som bodde där innan hette. Antagligen så är det nån dotter till henne som bodde där innan med barnet och hon har flyttat.

Denna tant var helt galen (jag arbetar med psykiskt sjuka….) och skriker och hotar och blockerar min väg och pekar mitt i ansiktet på mig och skriker att jag ska ge fan i henne och hennes katt. "Han tycker om att vara ute, han säger till när han vill in". Tjena… "Han VILL sitta i en buske jämt"…

Hmm….

Med vänliga hälsningar Lisa

 

polgara
7/23/13, 12:52 PM
#5

Anmäl det då

BaraLisa
7/23/13, 12:55 PM
#6

Till vem? Länsstyrelsen bryr sig tyvärr inte om jag säger att en katt sitter in en buske och ägaren säger något annat. Jag har försökt tidigare, faktiskt med samma katt inklusive fler katter. Inget hände. Det är inte deras prio och det är svårt för dem när det är ganska luddigt. Det är ju till och med svårt att anmäla svårare missförhållanden, eller att bevisa det. Undernärda hästar osv. 😕

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
carlas
7/26/13, 12:30 AM
#7

Hur går det för katten BaraLisa? Känner igen situationen med grannar och vanvårdade katter (där de själva dock hävdar att katten vill ha det just så … och värre blir det till hösten/vintern). Du har rätt i att absolut inte kontakta lst då det absolut inte hjälper katten. Har inga bättre förslag än eskils i #3 och de funkar ju heller inte i nuläget, med galningen etc. Så jag vet inte vad du ska göra! Bara putta, undra och på så sätt stötta - dig och katten.

vallhund
7/26/13, 1:44 AM
#8

#6 Det är knappast möjligt att ägare som flyttat från platsen lyckas få lst att tro att katten sköts som den skall. De har skyldighet att undersöka alla anmälningar om vanvård o brott mot djurskyddslagen.

Naturligtvis kan de bortse från okynnesanmälningar, speciellt om det är anmälningar från en o samma person som visar sig ogrundade.

Huruvida hästar är undernärda kan vara väldigt svårt att se pm man inte är duktig på olika hästraser o hur de skall se ut. Azawakhs har anmälts ett flera ggr av folk som tror att de svälter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mariee
8/29/13, 5:48 PM
#9

Hur har det gått för katten?

Sidentass
8/30/13, 11:39 AM
#10

Åhhh…arma kisse…man vill inte tro att det är sant att sådana folk existerar..men det gör det, och sådana här saker händer tyvärr alltför ofta..o snart blir det bistrare tider med regn o kyla…finns inga släktingar till ägarna som skulle kunna ta sig an kissen? 

Vilken tur att du finns för stackarn så länge…putt för förslag som kan vara kisse och dej till hjälp..

Mariee
8/30/13, 1:28 PM
#11

Hoppas kisse har fått plats i katthemskö!

Upp till toppen
Annons: