Annons:
Etikettkattprat
Läst 1063 ggr
[Thiah]
7/21/13, 6:17 PM

Behöver hjälp med att hitta finsk hittekatt.

Nu är det tyvärr så att min ena katt var tvungen att bli avlivad under semestern.  Detta gör att min 4 åriga, kastrerade, hona lämnas ensam vilket gör varken henne eller matte/husse glada. 

Det enda som gäller är att skaffa en honkatt, korthårig, helst kastrerad från ett katthem. MEN jag har svårt att hitta runt bland katthem här i helsingfors. Så jag tänkte höra med er om någon har kunskap om  några bra organisationer här i finland? Jag bor i närheten av helsingfors och jag har hittat deras "allmänna" djurräddningsplats men jag undrar om det finns flera? För det måste ju finnas mer än 10 vuxna katter i Helsingfors regionen som behöver hem?!

Annons:
Vinterdag
7/21/13, 6:49 PM
[Thiah]
7/21/13, 7:27 PM
#2

#1 Djurskyddsföreningen i Helsingfors är den som jag menar är den "allmänna" platsen. Jag söker kanske mera efter de katthemen.

Josefa
7/21/13, 8:28 PM
#3

Varför vill du tvunget ha en hona till? Jag rekommenderar alltid en hane om det finns en kastrerad hona i hemmet sedan innan.

[Thiah]
7/21/13, 8:33 PM
#4

För att hanen som just blev avlivad hade stora problem med urinröret/urinblåsan och jag har förstått att honor inte löper lika stor ris att få problem med sådant.

Djungelkottens
7/21/13, 9:05 PM
#5

Här är en länk till hemlösa katter i Helsingfors med omnejd. Men det är kanske den allmänna djurräddningsplatsen du redan känner till?

http://www.loytoelaintalo.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=83

Här finns en sida med en mängd länkar till katthem.

http://www.karkurit.fi/linkit

[Thiah]
7/22/13, 7:44 AM
#6

Tack 🙂

Annons:
Procat
7/22/13, 1:09 PM
#7

Här kan du också hitta katter som behöver ett hem:

http://www.lemmikkipalstat.net/apula/kissat.htm

sagan
7/22/13, 7:56 PM
#8

För att förebygga eller att katten inte drabbas i yngre ålder är det bra att se till att katten får i sig vätska. Ges inte blötmat så är mina rekommendationer att börja ge det samt hälla på extra vätska. Då spolas urinblåsa och urinrör ur ordentligt. Vilket förhindrar att det klumpar och bildas kristaller. Lycka till med nya kisse.

[Thiah]
7/22/13, 8:37 PM
#9

Jo jag kan alla tipsen. Hankatten som drabbades fick blötmat hela sitt liv kombinerat med torrfoder. Han var duktig på att dricka men det verkar som att han reagerade på vissa stressmoment som gjorde att allt utlöstes.

sagan
7/22/13, 9:44 PM
#10

Inget torrfoder ska ge så att kombinera med blötfoder är inte en bra kombination vid urinproblematik.😉Om han drabbades av stress är det säkert FIC han led av mot slutet och då är det ännu viktigare att bara ge blötfoder och extra vätska på maten.

[Thiah]
7/22/13, 11:19 PM
#11

FIC?  Vi försökte ge så lite torrfoder, och då dietfoder som veterinären godkänt, som möjligt. Gav i huvudsak  Mjau blötfoder samt ökade antalet vattenskålar.

sagan
7/23/13, 10:58 AM
#12

Feline ideopatisk cystit. Även kallad stressblåsa, urinvägen blir inflammerad och det gör ont. Samt att dem kan börja kissa lite här och var även ha blod i urinen. Ge inget torrfoder alls när katten har urinrelaterade besvär. Om ni ska ge foder från veterinären ge då bara det blöta. Tyvärr är det inte alltid att en veterinär har kunskap vad gäller maten utan går väldigt mycket på vad tillverkaren säger fodret ska vara bra för. 

Då katter inte är vatten drickare av naturen är det inte säkert att det hjälper att utöka vattenskålarna. Det bästa är att hälla på extra på blötmaten man ger. I det vilda får katten i sig största delen av vätskan genom bytesdjur. Dem består av 75% vatten. Och därför behöver dem sällan dricka extra vätska.

Upp till toppen
Annons: